Judit

Káros lehet az űrutazás

2004.09.30. 15:15
A NASA kutatásai szerint az űrrepülés okozta megterhelések hátrányosan befolyásolhatják az űrhajósok egészségi állapotát, ugyanis gyengítik az immunrendszert.
A hosszabb űrutazások gyengíthetik az immunrendszert: a fehér vérsejteknek a betegségeket előidéző csirák elpusztítására való képességét hátrányosan befolyásolják az űrrepülés előtti, alatti és utáni megterhelések, közölte szerdán Houstonban az Amerikai Űrkutatási Hivatal (NASA). A huszonöt űrhajóssal végzett kísérletek alapján a NASA úgy véli, hogy ez a hatás ráadásul a földre történt visszatérés után is érvényesülhet.

Duane Pierson, a Houston székhelyű Johnson Űrközpont vezető mikrobiológusa és csoportja megállapította, hogy az űrrepülés okozta terhelések hátrányosan befolyásolhatják az űrhajós egészségi állapotát, amennyiben gyengítik az immunrendszerét. A tanulmány kimutatta, hogy ezek a káros hatások az űrrepülés időtartamával és az űrhajóssal szemben támasztott követelésekkel arányosan növekednek.

Nem betegedtek meg

A kutatók 1999 és 2002 között vizsgálták egy bizonyos fajta fehérvérsejt jelenlétét és működését olyan űrhajósoknál, akik 5, 9, vagy 11 napig voltak a világűrben. Kiderült, hogy az űrutazás következtében ennek a vérsejtnek a száma jelentősen megnőtt - amit a tudósok vélekedése szerint a stressz váltott ki -, másrészt a hosszabb űrutazások után ezek a sejtek a korábbinál kevésbé voltak képesek elnyelni, megsemmisíteni a kórokozókat.

A kísérletben részt vett huszonöt űrhajós közül azonban egy sem lett beteg az űrutazás következtében, hangsúlyozta Pierson. Rámutatott, hogy az immunrendszerre gyakorolt stresszhatások jobb megértése révén javítani lehetne a nemzetközi űrállomás legénységének és a jövőben sorra kerülő hosszabb űrrepülések részvevőinek egészségvédelmét. A kutatók a Brain, Behaviour, and Immunity (Agy, magatartás és immunitás) című szakfolyóiratban tették közzé tanulmányukat.