Judit

Három üstökös húz el a Nap mellett

2004.04.18. 12:46
Egy újonnan felfedezett üstökös minden internetező számára láthatóvá válik a SOHO napkutató szonda weboldalán keresztül. Az ígéretek szerint az északi féltekéről április végén a reggeli órákban szabad szemmel is megfigyelhető lesz a C/2004 F4.
A következő hetekben napközelbe érő két üstökös mellé gyorsan felzárkózik egy váratlanul érkezett harmadik. A William Bradfield ausztrál csillagász által felfedezett C/2004 F4 üstökös már feltűnt a SOHO napkutató szonda képein.

A C/2004 F4 a korábban felfedezett, szinte egy időben érkező társaihoz hasonlóan áthalad a Naprendszer belső térségén. Így 2004 tavaszán a három üstökös érkezésével rendkívül ritka esemény következik be. Az égitestek fényessége viszont nehezen megjósolható, így a civil megfigyelők esetleg nem is látnak majd semmit, emlékeztetett a Space.com.

Az első kettő

A C/2001 Q4 NEAR május elején az esti égbolton lesz látható, majd a hónap folyamán a Nagy kutya (Canis Major) és a Nagymedve (Ursa Major) csillagképek irányába vándorol. Az üstökös május 7-én ér legközelebb a Földhöz: ekkor 48 millió kilométeres távolságra lesz. Az északi féltekéről május első napjaitól kezdve nyílik rálátás, de a Nap fénye hetekig lehetetlenné teszi a megfigyelését.

A C/2002 T7 LINEAR valamivel halványabb lesz a C/2001 Q4-nél, és április végétől nem sokkal napfelkelte előtt, szorosan a horizont felett lesz majd látható. A C/2002 T7-et további útja során a Nap elhalványítja, így az északi féltekéről hetekig nem is lesz látható. Május végén bukkan fel ismét, jóval halványabban, a nyugati égbolton.

Az új jövevény

Mit hallgat el a NASA?
Internetes fórumokban folyamatosan keresik az amerikai űrhivatal bejelentéseiben és kiadott adataiban fellelhető ellentmondásokat. Hasonlóképpen mindig akadnak olyanok, akik az üstökösök által okozott vagy előrejelzett katasztófától tartanak. A NASA természetesen tagadja, hogy az üstökösökkel kapcsolatban bármit eltitkolnának a közvélemény elől.
Most az utolsó pillanatban felbukkant Bradfield üstökös SOHO előtti átvonulását tanulmányozva többeknek feltűnt, hogy teljesen más szűrővel, kifakultan jelennek meg a LASCO 3 rendes esetben világoskék képei. Egyesek szerint az a gyanús, hogy néha órákig nem láthatók friss képek a NASA oldalán. Mások azon problémáznak, hogy hiába kellett volna a Merkúrnak napokkal ezelőtt elvonulnia a Nap korongja előtt, a SOHO képein az égitest szerintük egyszerűen nem jelent meg.
Az üstököstrió harmadik tagját Dél-Ausztráliában élő 76 éves William Bradfield fedezte fel még március végén, amikor a C/2004 F4 a Cet csillagképben haladt. A veterán csillagász 10 hüvelyk átmérőjű teleszkópot használt a megfigyeléseihez.

William Bradfield korábban már 17 üstököst fedezett fel, ezek közül az elsőt 1972 márciusában. Az új-zélandi születésű Bradfield évekig dolgozott az ausztrál kormány rakétaprogramjában, és a 80-as évek végén ment nyugdíjba.

Délen nem sokan vannak

Bradfield mind a 18 felfedezése csakis az ő nevét viseli. Ez annyit tesz, hogy mindenki mást megelőzve fedezte fel és jelentette az új jövevényeket. A legtöbb üstököst rendszerint két vagy több csillagász közel egyszerre fedezi fel, ezért van ezeknek az égitesteknek legtöbbször kettős nevük, emlékeztet a Space.com. Bradfield azonban alaposan tanulmányozhatja az ég déli régióit, amelyek rejtve maradnak az északi féltekén élő csillagászok elől.

Daniel Green, a megfigyeléseket összefogó nemzetközi szervezet (Central Bureau for Astronomical Telegrams, CBAT) munkatársa szerint az üstökös április 17-én éri el pályája napközeli pontját (perihélion). Ekkor csupán 0,169 csillagászati egységre (25,2 millió kilométerre) lesz a Naptól. Ez azt jelenti, hogy jóval a Merkúr pályáján belül halad el.

A C/2004 F4 üstökös fényességét 2 magnitúdósra becsülik, vagyis szabad szemmel könnyen látható. Viszont a Naphoz közeli helyzete miatt még napokig rejtve marad az északi féltekéről nézve.

A LASCO3-at kell figyelni

A Nap melletti elhaladás azonban pont a Föld felőli oldalon történik, így az amerikai SOHO napkutató szonda felvételein, elsősorban a LASCO C3 műszer képein is látszani fog a C/2004 F4. Pénteken a Nap körül megfigyelt térségben már feltűnt az üstökös fénycsíkja. Az üstökös várhatóan hétfőn hagyja el a SOHO látóterét.

Tavaly az online közösség rendkívüli érdeklődéssel kísért nyomon egy, a Nap mellett hasonló módon elhúzó üstököst (C/2002 V1). Különben számos halovány üstököst csak a SOHO képeinek segítségével sikerült felfedezni. A szondát irányító illetékesek a múlt héten jelentették be a 750. így felfedezett üstököst.