Vilma

Szabad szemmel is látható a Machholz-üstökös

2005.01.07. 16:32
Kapcsolódó cikkek (1)
Kevésbé kivilágított helyekről szabad szemmel is látható a Donald Machholz amatőr csillagász által tavaly felfedezett Machholz-üstökös, ami csütörtökön volt legközelebb, ötvenmillió kilométerre a Földhöz.

Ezekben a napokban egy viszonylag fényes, a kevésbé kivilágított helyekről szabad szemmel is éppen látható üstökös figyelhető meg a téli égbolton, áll a Magyar Csillagászati Egyesület (MCSE) honlapján. A C/2004 Q2 (Machholz) nevű üstökös ezekben a napokban a kora esti órákban az égen könnyen megtalálható helyen tartózkodik: délkelet-dél felé fordulva, magasan, a Fiastyúk nevű jellegzetes csillagcsoport közelében.

Látványos csóvát egyelőre nagyobb távcsövekkel sem nagyon mutat, kiterjedt diffúz foltként látszik, és napról napra lassan tovább vándorol a csillagok között. Legnagyobb földközelsége (ötvenmillió kilométer) január 6-án következett be, látványosságának is ez a titka. Érdemes kisebb távcsővel megszemlélni, de igazán szép látványt a kivilágított településektől távol, sötét helyen várhatunk.

Amatőr fedezte fel

Az üstököst a kaliforniai Colfaxban élő Donald Machholz optikus fedezte fel tavaly augusztus 27-én. Az optikus nyolcéves kora óta érdeklődik a csillagászat iránt, és ez a tizedik üstökös, amit ő fedezett fel, az előző kilencre 1978 és 1994 között lelt rá. Machholz Criterion Dynascope típusú látcsövével fedezte fel az üstököst, ez a típus a hatvanas-hetvenes években volt elterjedt az amatőr csillagászok körében, Machholz 1968-ban vette a sajátját. A felfedezés után pár órával Gordon Garradd és Robert McNaught ausztrál csillagászok megerősítették a felfedezést.

Az MCSE távcsöves üstökösbemutatót is tart január 8-án szombaton este 18-22 óra között a Polaris Csillagvizsgálóban (Budapest, III. Laborc u. 2/c). A bemutatót csak derült idő esetén rendezik meg.