Natália

Mini napfogyatkozást okoz a Vénusz

2004.06.07. 12:35
Kedden, június 8-án magyar idő szerint reggel fél nyolctól a Vénusz elhalad a Nap korongja előtt. A szomszédos bolygó miatt becslések szerint alig egy ezrelékkel lesz halványabb a Nap fénye. A következő hasonló áthaladásra 2012-ig, majd azt követően 2117-ig kell várni.
Június 8-án reggel 122 év óta először lesz látható Magyarországról Vénusz-átvonulás. A ritka csillagászati jelenség magyar idő szerint 7 óra 19 perctől 13 óra 23 perc között lesz megfigyelhető. A mostani átvonulás az első alkalom a távcső 1610-es feltalálása óta, ami Európából is végig nyomon követhető.

A Vénusz Nap elé kerülése messze nem olyan látványos, mint a Hold okozta napfogyatkozás, viszont annál ritkábban fordul elő. A Vénusz áthaladását átlagosan minden harmadik generáció figyelheti meg. Az utolsóra 1882-ben került sor, vagyis a ma élő emberek közül még senki nem láthatta.

Szabad szemmel nem egészséges

A következő áthaladás 2012-ben lesz, viszont ezt Európából az éjszakai időpont miatt nem lehet megfigyelni. A Vénusz-áthaladások szabálytalan időközönként követik egymást. 8, 121,5, 8 majd 105,5 év telik el a jelenség feltűnése között. Az újkori történelemben, a távcső felfedezése óta eddig összesen négy Vénusz-áthaladást sikerült megfigyelni.

Aki nem szeretne lemaradni a ritka lehetőségről, mindenképpen gondoskodjon a szeme megfelelő védelméről, hangsúlyozzák a szakértők. A bármilyen rövid ideig puszta szemmel a Napba nézéstől az ideghártya fókuszált látást, például olvasást lehetővé tevő középső része maradandóan károsodhat.

A sötét napszemüveg, vagy akár több egymás mögött nem nyújt megfelelő védelmet. Alkalmatlan a feladatra a sötét filmcsík, a kormozott üveglap, a hegesztőszemüveg és a hasonló népi praktikák. Az 1999-es napfogyatkozásról megmaradt speciális védőszemüveg viszont most is jó szolgálatot tehet. Ennek hiányában a legbiztonságosabb megfigyelési módszer az, ha lencsével vagy távcsővel egy fehér papírlapra vetítjük a Nap képét, emlékeztet a Nature szaklap.

Viharok a légkörben

A látványosságon kívül komoly tudományos értéke is van a Vénusz Nap elé kerülésének. A coloradoi légkörkutató központ (NCAR) szakértője, Timothy Brown a Kanári-szigetekről 70 centiméteres átmérőjű különleges távcsővel tanulmányozza majd a Nap előtt elvonuló bolygó légkörét és a viharokat annak felső rétegeiben.

"Jó látási viszonyokra számítunk. Kiváló alkalom kínálkozik arra, hogy új információkat nyerjünk a Vénusz légkörének felső rétegeiről" - idézte a Sciencedaily.com híroldal Jarvis Moyers, a National Science Foundation (NSF) Vénusz-áthaladást megfigyelő részlege vezetőjének szavait.

Exobolygókra gyakorolnak

Timothy Brown az erre használt speciális színképelemzési módszert már sikerrel alkalmazta egy a Földtől 150 fényévre található csillag bolygójának megfigyelésére. 2001-ben a HD209248 csillag fényét minimális mértékben elhalványító bolygó légkörében nátrium nyomait mutatták ki, és azóta víz és széndioxid jelei után kutatnak.

A Vénusz esetében Brown ugyanezt a módszert kívánja alkalmazni. A légkör 65-től 85 kilométeres magassági terjedő rétegei különösen erősen elnyelik a Napból érkező sugárzást. Az elnyelt hullámhosszakból következtetni lehet bizonyos gázok jelenlétére és azok légköri eloszlására.

"Ez az első Vénusz-áthaladás a kvantitatív csillagászati spektroszkópia feltalálása óta" - emlékeztetett Brown. Ezért a kutatók számára ez az első lehetőség arra, hogy a technológiát légkörrel rendelkező bolygón próbálják ki.