Ambrus

Szerencsétlen korai megfigyelések

2004.06.07. 16:40
A német Kepler jósolta meg először a Vénusz áthaladását a Nap korongja előtt, nyolc évvel később mégis brit csillagászoké lett a dicsőség. Egy francia kutató az életéből több mint egy évtizedet fecsérelt hiába a jelenségre, miközben otthon halottnak nyilvánították.
Az első feljegyzett Vénusz áthaladást Jeremiah Horrocks brit csillagász figyelhette meg 1639. november 24-én, Preston melletti otthonából. Német kollégája Johannes Kepler már nyolc évvel korábban, 1631. december 6-ra pontosan előre jelezte a Vénusz várható áthaladását.

A várva várt jelenséget Kepler mégsem figyelhette meg, részben mert az Európából nem volt látható, nagyobb gond volt viszont hogy egy évvel korábban meghalt.

Kepler hibát vétett

Horrocks az 1639-es eseményt Kepler bolygótáblázatainak áttanulmányozása és kijavítása után jósolta meg. Barátjával, a hozzá hasonlóan amatőr csillagász William Crabtree-vel közösen figyelték a bolygó ritka áthaladását.

"Történelmi pillanata volt ez a csillagászatnak, hiszen sikerült igazolni, hogy a Vénusz a Földhöz hasonló szilárd bolygó", jelentette ki a Nature szaklapnak Allan Chapman, az Oxford egyetem tudománytörténésze.

Cook is kiszállt megnézni

Az első brit királyi csillagász, a Greenwich obszervatóriumot alapító John Flamsteed szerint a Horrocks-féle megfigyeléssel vette kezdetét a brit csillagászat.

A kutatók a Vénusz-áthaladást a Föld-Nap távolság meghatározására is próbálták felhasználni, és minden lehetőséget megragadtak a jelenség megfigyelésére. A híres felfedező, James Cook Földet megkerülő első útján például azért állt meg Tahitin, hogy láthassa az 1769-es Vénusz-áthaladást.

Guillaume Le Gentil francia csillagász kevésbé volt szerencsés. Áthajózott Indiába az 1761-es áthaladás megfigyelésére, de lekéste a jelenséget, mert a britek megtámadták a hajóját.

Nem várták már haza

Úgy határozott, hogy a Távol-Keleten marad az 1769-es áthaladásig, viszont a nevezetes napon sűrű felhők miatt kútba esett a megfigyelés. Le Gentil leverten, két hajótörést túlélve tért haza Franciaországba.

Otthon az a hír fogadta, hogy hosszú távoléte alatt halottá nyilvánították, vagyonát pedig szétosztották a családja és barátai között. Alighanem ez a Vénusz áthaladásokhoz kapcsolódó legszomorúbb történet, jelentette ki Gordon Bromage, a Central Lancashire egyetem csillagásza.