Mária

A Vénusz áthalad a Nap előtt

2004.06.08. 10:55
A Vénusz június 8-án áthalad a Nap korongja előtt, és a ritka jelenséget számos magyar csillagász követi figyelemmel, akik távcsöves bemutatókat is tartanak az érdeklődők számára. Szerencsére nincsen felhő az égen, ezért a távcsövekkel jól látható Nap korongján sötét pöttyként megjelenő bolygó.
A Magyar Csillagászati Egyesület Vénusz-átvonulás alkalmából elkészített weboldala szerint országszerte több mint hetven helyen szerveztek nagyobb távcsöves bemutatót, és több ezer résztvevő regisztrálta magát az eseményekre. A helyszínekról az MCSE weboldalán lehet bővebb információkat szerezni, de az oldal - valószínűleg az érdeklődők rohama miatt - nehezen elérhető.

A Vénusz Nap elé kerülése messze nem olyan látványos, mint a holdfogyatkozás vagy a napfogyatkozás, hiszen a szomszédos bolygó miatt alig egy ezrelékkel halványabb a Nap fénye, viszont sokkal ritkábban fordul elő. Magyarországon utoljára 122 évvel ezelőtt volt látható az esemény, és a következő átvonulásra 2012-ig, majd azt követően 2117-ig kell várni. Bár a következő átvonulás nyolc év múlva lesz, az Európában az éjszakai időpont miatt nem lesz látható. Most szerencsére az égbolt tiszta, a megfigyelést nem zavarják felhők.

A Vénusz-átvonulások egyébként szabálytalan időközönként követik egymást; 8, 121, 5, 8 majd 105,5 év telik el a jelenség feltűnése között.

Szabad szemmel nem egészséges

Aki nem szeretne lemaradni a ritka lehetőségről, mindenképpen gondoskodjon a szeme megfelelő védelméről, hangsúlyozzák a szakértők. A bármilyen rövid ideig puszta szemmel a Napba nézéstől az ideghártya fókuszált látást, például olvasást lehetővé tevő középső része maradandóan károsodhat.

A sötét napszemüveg, vagy akár több egymás mögött nem nyújt megfelelő védelmet. Alkalmatlan a feladatra a sötét filmcsík, a kormozott üveglap, a hegesztőszemüveg és a hasonló népi praktikák. Az 1999-es napfogyatkozásról megmaradt speciális védőszemüveg viszont most is jó szolgálatot tehet. Ennek hiányában a legbiztonságosabb megfigyelési módszer az, ha lencsével vagy távcsővel egy fehér papírlapra vetítjük a Nap képét, emlékeztet a Nature szaklap.

Viharok a légkörben

A látványosságon kívül komoly tudományos értéke is van a Vénusz Nap elé kerülésének. A coloradoi légkörkutató központ (NCAR) szakértője, Timothy Brown a Kanári-szigetekről 70 centiméteres átmérőjű különleges távcsővel tanulmányozza majd a Nap előtt elvonuló bolygó légkörét és a viharokat annak felső rétegeiben.

"Jó látási viszonyokra számítunk. Kiváló alkalom kínálkozik arra, hogy új információkat nyerjünk a Vénusz légkörének felső rétegeiről" - idézte a Sciencedaily.com híroldal Jarvis Moyers, a National Science Foundation (NSF) Vénusz-áthaladást megfigyelő részlege vezetőjének szavait.

Exobolygókra gyakorolnak

Timothy Brown az erre használt speciális színképelemzési módszert már sikerrel alkalmazta egy a Földtől 150 fényévre található csillag bolygójának megfigyelésére. 2001-ben a HD209248 csillag fényét minimális mértékben elhalványító bolygó légkörében nátrium nyomait mutatták ki, és azóta víz és széndioxid jelei után kutatnak.

A Vénusz esetében Brown ugyanezt a módszert kívánja alkalmazni. A légkör 65-től 85 kilométeres magassági terjedő rétegei különösen erősen elnyelik a Napból érkező sugárzást. Az elnyelt hullámhosszakból következtetni lehet bizonyos gázok jelenlétére és azok légköri eloszlására.

"Ez az első Vénusz-áthaladás a kvantitatív csillagászati spektroszkópia feltalálása óta" - emlékeztetett Brown. Ezért a kutatók számára ez az első lehetőség arra, hogy a technológiát légkörrel rendelkező bolygón próbálják ki.

Az Index a címlapképet a BME Fizikai Intézetének oldaláról frissíti.