Árpád
-2 °C
9 °C

Bordeaux-ba repül a magyar űrsör

2006.08.22. 11:00
Először jutott be magyar kutató diákok csapata az Európai Űrhivatal (ESA) súlytalansági repülésére. A gravitációtól rövid időre megszabaduló egyetemisták az űrsör, a SpaceBeer-nek nevezett fémhab tulajdonságait vizsgálják majd Bordeaux fölött.

Az utolsó simításokat és ellenőrző kísérleteket végzi mikrogravitációs kemencéjén az a magyar csapat, amely hazánkból először hajthat végre kísérletet szeptemberben az Európai Űrhivatal (ESA) parabolarepülési pályázatán.

A SpaceBeer, a miskolci és budapesti diákokból álló csapat dr. Babcsán Norbert berlini kutató vezetésével készül a szeptember 6. és 15. között végrehajtandó súlytalansági repülésre. A hallgatók - Kornyik Miklós (ELTE és Miskolci Egyetem), Filep Zsuzsa (ELTE és Miskolci Egyetem), Dianiska Balázs (ELTE), Várhegyi Zsolt (BME) és Vincze Miklós (ELTE) - fémhab kutatási témában adták be pályázatukat az űrhivatalhoz. A csapat, amely az első magyar küldöttségként vesz részt a programban, eddig nem talált szponzort, így saját zsebből fedezi a költségeket.

Félperces súlytalanság

A SpaceBeer szeptember 5-én utazik a franciaországi Bordeaux-ba, ahol a NovoSpace idén ősszel is több ország diákjainak teszi lehetővé a súlytalansági repülést egy speciálisan erre a célra átalakított Airbus300 fedélzetén. Az utasszállító 8000 méteres magasságból 6500 méterig tartó zuhanórepülése során a fedélzeten 25-30 másodpercig súlytalanság uralkodik - ezt az időt lehet kihasználni különféle kísérletek elvégzésére. A több mint kétórás repülés alatt harmincnál is több súlytalansági időszak adódik.

A fémhab előállítására alkalmas kemencét a KFKI-ban szerelik össze, és ott végzik el az utolsó teszteket is, mielőtt a csapat Bordeaux-ba utazna.

A fémhab a jövő anyaga?

A magyar csapat a jövő könnyűszerkezeti anyagát, a fémhabot vizsgálja a súlytalanság körülményei között. A fémhabok kialakulása hasonló a csapolt sör tetején létrejövő habéhoz - innen kapta nevét a SpaceBeer. A fémhab olyan könnyű, hogy úszik a víz tetején. Tulajdonságai széles skálán változtathatóak, így az adott feladathoz adott tulajdonságú fémhab társítható.

Konkrét, már megvalósult prototípusokra főként az autóiparban van példa. A magyar kutatók szerint elképzelhető, hogy a jövő autójában fémpárnák és csontvázszerkezet védik majd az utast egy esetleges karambol következményeitől. A fémhabok gyárthatóságának javulását a súlytalansági kísérletektől remélik a kutatók. A Földön a habokból gyorsan leszivárgó fém ugyanis a súlytalanság állapotában visszakerül a fémhabba, ezáltal várhatólag szilárdabb vázat hoz létre. A fiatalok kísérletei, amelyek a fémolvadék visszaszivárgását mérik az olvadt habszerkezetben, segíthetnek az Európai Űrhivatalnak jobb minőségű, erősebb könnyűszerkezeti anyagokat előállítani.

Korábban nem pályáztak magyar egyetemisták az ESA súlytalansági repülésére. Idén a mintegy száz pályázó csapat között három magyar is volt, végül azonban csak a SpaceBeer jutott be a legjobbak közé. A kiválasztott 31 csapat közül 8 német, 6 spanyol, 4 olasz, 3 belga, és további 6 ESA tagországból 1-2 csapat jutott a legjobbak közé.