Ambrus

Szimulált univerzum 40 terabájtban

2001.06.12. 16:54
Az amerikai csillagászati társaság (AAS, American Astronomical Society) minapi találkozóján a Sloan Digital Sky Survey (SDSS) program kutatói bejelentették, hogy az egy év alatt gyűjtött összes adatot és képet az internet nyilvánossága elé tárják. A teljes feldolgozás esetén az adatbank 40 terabájtnyi adat formájában 100 millió égitest képeit tartalmazza majd, pontos helyzetükkel és fényességük adataival együtt.
Az SDDS teleszkóp
Az összesen öt éves időtartamot átfogó projekt során összeállítják a teljes ismert univerzum színes, három dimenziós térképét. A munkát máris sikerek kísérik. Az SDSS jelenleg 14 millió objektum spektrumait és képét tárolja, vagyis a legnagyobb online csillagászati adatbankká lépett elő.

A projekt első adatainak nyilvánosságra hozatala ugyancsak rekordszámba megy: 500 gigabájtnyi adat, 14 millió csillagászati objektum, 50 ezer galaxis és 5 ezer kvazár képei és precíziós mérési eredményei.

A New Mexico állambeli Apache Point két teleszkópjával fedezték fel a Földtől legmesszebb levő ismert objektumokat is. A két kvazár az ősrobbanás után 800 millió évvel keletkezhetett, és a vöröseltolódásuk 6,0 illetve 6,2. Egy-egy objektum vöröseltolódása az univerzum relatív méretét adja meg a fény kibocsátásának idején. A kvazárokat korai galaxisoknak tartják, közepükben fekete lyukkal, és az univerzum korai történelmébe engednek bepillantást.

Az élet, a világmindenség, meg minden

Az SDSS projekt keretében mostanáig több mint 13 ezer kvazárt fedeztek fel, köztük a 30 legtávolabbi közül 26-ot. Az SDSS kitűzött célja mindenesetre 100 ezer kvazár megfigyelése. A program sikere a két teleszkóp összehangolt munkáján kívül az adatok pontos digitális feldolgozásán alapul, amely ötszínű ábrázolást tesz lehetővé. Így a csillagászok meg tudják egymástól különböztetni a kvazárokat és a gyenge fényt kibocsátó csillagokat.

Az vezérlőterem
Az adatok legfontosabb elérési útját a SkyServer jelenti, amelyet a Microsoft Bay Area kutatóközpontjával közösen fejlesztettek. Az interaktív terminálon keresztül az archívum mint szimulált univerzum érhető el. A SkyServer egy virtuális teleszkóp, amellyel az égbolt tetszőleges szeglete megfigyelhető, és a részletekre rá lehet közelíteni.

A Föld felszínéről készített műholdfelvételeket archiváló Microsoft Terraserverrel ellentétben a csillagászati projekt nemcsak a képek tárolását oldja meg: az egyes objektumokhoz akár 400 paramétert is megadnak.

A SDSS-ben részt vevő kutatók egyébként már bizonyítékkal szolgáltak a Mars és a Jupiter között keringő aszteoridák kémia összetételének különbségeire. A köves szilikát alapú aszteoridákat meg tudták különböztetni és az egyszerűbb, széntartalmú társaiktól, amelyek a térben övszerű elrendezésben 2,8 illetve 3,2 csillagászati egységre keringenek a Naptól.

Apokalipszis, később

Ez az elrendezés utalhat arra, hogy a Naprendszerben, más bolygórendszerekkel ellentétben nem vándoroltak a bolygók. Ezen kívül sikerült az is megállapítani, hogy az aszteorida-övben a korábban feltételezettnél kevesebb 4 kilométernél kisebb átmérőjű objektum kering. Ennek következtében csökken annak a valószínűsége is, hogy a Föld aszteoridával ütközik.

Az adatbázis a Fermilab és a Baltimore-i Space Telescope Science Institute révén erhető el az internet közönsége és a világ csillagászai számára. A kezdeményezés célja az égbolt egynegyedének részletes, háromdimenziós térképének megalkotása. A virtuális univerzumban aztán bárki navigálhat, és akár felfedezéseket tehet.

Nem lehet kizárni, hogy az SDSS-ben közvetlenül nem közreműködő kutatók nagyobb felfedezéseket tesznek, mint a projekt munkatársai - jelentette ki Marc Postman, a Space Telescope Science Institute munkatársa. A teljes feldolgozás esetén az adatbank 40 terabájtnyi adat formájában 100 millió égitest képeit tartalmazza majd, pontos helyzetükkel és fényességük adataival együtt.

Utazás aggodalom nélkül?

Utazása előtt sose feledkezzen el utasbiztosításáról!