Miklós

Egy ideig még nem lesz világvége

2004.11.09. 12:06
A Hubble űrteleszkóp megfigyelésein alapuló új számítások szerint tizenegymilliárd helyett huszonnégymilliárd évig nem kell a világegyetem összeomlásától tartanunk. A kutatók a misztikus sötét erő működését modellezve jutottak erre az eredményre.
Andrei Linde, a Stanford Egyetem elméleti asztrofizikusa korábban kutatócsoportjával arra a következtetésre jutott, hogy a világvége tizenegymilliárd év múlva bekövetkezik. De a csoport mostani kutatása, amit az arXiv preprintszerveren már megjelentettek, kicsit több időt ad az univerzumnak, írta a Nature tudományos magazin.

Az új számítások a Hubble űrteleszkóp megfigyelésein alapulnak. A teleszkóp számos olyan szupernóvára bukkant, ami gyorsabban távolodik tőlünk, mint bármely korábban felfedezett. Ebből arra következtettek, hogy az univerzum gyorsabban tágul, mint gondolták. Linde úgy véli ezért, hogy az világegyetem kétszer annyi ideig létezik még, mint mostani kora, mielőtt összeomlana.

Ismeretlen erő

Az asztrofizikusok 1998-ban meglepődve tapasztalták, hogy az univerzum tágulása gyorsul. A kérdés az volt, hogy mi lehet az az erő, ami a galaxisokat összehúzó gravitáció ellen hat. A kutatók felvetették, hogy talán egy ismeretlen erő ellensúlyozza a gravitáció hatását, ezt nevezték el sötét energiának vagy erőnek. A modellek szerint ez a hatás egyre nő, ahogy az univerzum tágul.

Linde modelljében, amit az Oklahomai Egyetem kozmológusa, Yun Wang számításai alapján állított fel, a sötét erőnek két forrása van. Az egyik a vákuumban spontán megjelenő és eltűnő részecskék kavargásának feltételezett energiája, a másik az univerzum "szövetében" benne rejlő erő, ami miatt az folyamatosan tágul.

"A modell szerint az univerzum valószínűleg biztonságos lesz a következő 24 milliárd évben" - mondta ki a végkövetkeztetést Linde a Nature-nek.

Összeomlik

A fizikusok megosztottak a világvége kérdésében. Vannak, akik azt mondják, hogy örökké tágulni fog, mások úgy hiszik, hogy a jövőben lesz egy pont, amikor a folyamat megfordul, és az univerzum összeomlik.

"Ha most fogadnom kéne, azt mondanám, hogy a következő tízmilliárd évben exponenciálisan tágulni fog" - mondta Linde. De ennek egyszercsak vége szakad, és az univerzum összomlik.

Akárhány feltételezés is lát napvilágot, csak további megfigyelések hozhatnak előrelépést a kérdésben, a csillagászok ugyanis még mindig nem tudják, mennyire gyorsult fel a világegyetem tágulása. A Szupernóva/Gyorsulás Szonda (Supernova/Acceleration Probe, SNAP) sok adatot tudna szolgáltatni, mondta Linde. Az eszközt a kaliforniai Lawrence Berkeley Nemzeti Laboratórium kutatói tervezték, hogy azzal, szuperóvák százait megfigyelve tanulmányozzák az univerzum tágulását, de a projekt jelenleg áll.

Budapest Te Csodás!

Karácsonyi pompába öltözött utcák, színes adventi vásárok, gazdag kulturális élmények, ez mind Budapest.