Miért van szükség új metrólogóra? Ma hirdetnek eredményt a BKK pályázatán

2013.11.19. 11:50
70 hozzászólás

M4_logoterv[1].jpg

Ma délután hatkor hirdetik ki a design Terminálban, a Graphifesten, hogy milyen is lesz a BKK új metró-, HÉV- és hajólogója. Pontosabban azt, hogy melyik pályamű nyert, hiszen lehet, hogy a későbbiekben még továbbgondolják a terveket. Mivel a zsűriben én is ott ültem, hamarosan első kézből értesülhettek az eredményről (addig a titoktartási kötelezettség miatt nem beszélhetek róla), de addig is íme egy kis háttér a változáshoz és a döntéshez.

A BKK létrejöttének számos oka volt. Az egyik szerintem az, hogy muszáj volt egy új brandet létrehozni ahhoz, hogy a tömegközlekedést megint vonzóvá tegyék (a BKV elnevezés ugye néhány évtized alatt gyakorlatilag a borzalmas szinonimája lett).

Brandépítés pedig elképzelhetetlen új arculat nélkül. A BKK pedig jól vette ezt az akadályt, tetszik a régi autóbusztáblára hajazó logo az ágazati kiegészítésekkel, tetszik hogy bevezettek egy cégszintű új színt (a lilát) - sőt azon kevesek közé tartozom, akiknek a buszok világoskékje is tetszik. Más kérdés, hogy soha, de soha nem fogom nekik megbocsátani a bajuszos bácsi likvidálását, mert az simán lehetett volna Budapest emblematikus figurája. Mindezzel együtt a mérleg pozitív.

Ennek a folyamatnak a következő  lépése az új metró-, HÉV- és hajólogó bevezetése. Már maga az intézkedés is felvet pár kérdést, mielőtt elgondolkodnánk azon, hogy milyen is lesz. Az egyik, hogy mi szükség van új logóra, a másik, hogy ha már megújulnak, akkor miért pont ezek.

A metró logója ugyanis nem is olyan rég vette fel mai alakját, a kettes metró felújítása után. Az újhoz apropót a négyes indulása adja. Na igen. Ez már a négyes metrónak is az ötödik (!!!) logója lesz, pedig még át sem adták. (Lásd fenn.)

Bár elég nehéz teher ez, ha már megörököltük, hozzuk ki belőle a legtöbbet. Tényleg nem minden évtizedben adunk át új metróvonalat, szóval ha igen, akkor az megérdemel egy saját arculatot, amihez természetesen idomul a többi járat  is. Ha úgy tetszik, meg lehet kicsit lovagolni az új metró menőségét és kicsit megfürdetni a fényében a régieket is.

Hogy ezzel párhuzamosan miért csak a HÉV és a hajó kap új logót? Egyrészt alighanem azért, mert a buszoknál vagy a villamosoknál százszor nagyobb feladat lenne az arculatváltás, tekintve a járatok és a megállók számát. Másrészt hagyományosan csak a metrónak és HÉV-nek volt erős, felismerhető és ismert logója. A hajó bevonását szerintem az indokolta, hogy itt egy viszonylag új termékről van szó, ami így könnyen integrálható az új arculatba.

Na és akkor a pályázat. Meghívtak öt tervezőcsapatot, hogy alkossanak. Őket:

 

Laki Eszter behance.net/lakieszti

Official Classic - behance.net/OfficialClassicEps / flickr.com/photos/officialclassic/

Hidden Characters - http://www.hiddencharacters.hu/

Line and More - http://www.lineandmore.hu/

José  Simon - http://simonsays.hu/says/

 

 

Ezek voltak a feltételek (bocs, ha kitörik a nyakatok, a hülye Twitter-kliens nem volt képes elforgatni a képet. Na jó lehet, hogy a telefonom a béna vagy én.)

Ők alkották a zsűrit (illetve izé, mi alkottuk):

 

Cosován Attila (a Co&Co designkommunikációs ügynökség alapító-tulajdonosa, a MOME oktatója);

Dávid Gábor(Budapesti Közlekedési Központ, arculati szakértő);

Egedi Gergely (a BORN.hu ügynökség tulajdonosa, a BKK márka vizuális identitásának megalkotója);

Finta Sándor (a Főpolgármesteri Hivatal főépítésze);

Jon Hunter (a Londoni Közlekedési Társaság design igazgatója);

Yo Kaminagai (a Párizsi Autonóm Közlekedési Társaság design igazgatója);

Lelkes László (grafikus, a Magyar Tervezőgrafikusok és Tipográfusok Társaságának elnöke, a Magyar Képző- és Iparművészek Szövetségének alelnöke, a Magyar Képzőművészeti Egyetem tervezőgrafika szakirányának oktatója);

Ráday Dávid (a Proud ügynökség tulajdonosa, a Sziget Kft. kreatív tanácsadója, a Hello Wood és a MOME Line alapítója);

Ughy Attila (városképvédelmi és városfejlesztési tanácsnok);

Zubreczki Dávid (újságíró, blogger)

 

Na és hogy milyen volt az 5 pályázó 11 pályaműve? Na azt csak délután hatkor árulhatom el. Gyertek vissza akkor!

Addig is böngésszetek 171 metrólogót a képre kattintva!

metro_logo[1].gif

[Nyitókép: Wikipedia, alsó kép: core77.com]