Mi lenne, ha az Építészeti Múzeum költözne a Déli Pályaudvar épületébe?

2016.04.26. 07:32
A Déli pályaudvar valamikor az 1975-ös végleges elkészülte idején
A Déli pályaudvar valamikor az 1975-ös végleges elkészülte idején
Fotó: Fortepan.hu

Nem is oylan rég ismét hírek röppentek fel a Déli pályaudvar felszámolásáról és az egész terep parkosításáról. Hogy mi lesz a maga nemében páratlan üveghomlokzattal megspékelt pályaudvar épületével, arról nem szólnak a hírek. Csak remélni merjük, hogy bontást nem a váróra értették.

Ezért is örültem, hogy Tamási Miklós, a Fortepan lelke pár napja néhány fotóval, és egy meglepő ötlettel állt elő:

költözzön a Magyar Építészeti Múzeum a Déli Pályaudvar épületébe!

Persze a meglepő nem a legjobb szó, hiszen ez a múzeum annyira odapasszolna, hogy egészen természetesnek tűnne ezen a helyen.

De mi az a Magyar Építészeti Múzeum?

Hogy mivel is foglalkozik egy építészeti múzeum, azt nem nagyon kell magyarázni (ha valaki mégis kíváncsi rá, itt van egy elmélkedés róla az Örökségfigyelőn, meg egy koncepció az Építészfórumon, sajnos mindkettő elég nehézkes olvasmány). 

Ennél sokkal izgalmasabb kérdés, hogy miért nincs ilyen Magyarországon. Főleg azért, mert elvileg van! Lassan ötvenéves múltja van, meg munkatársai, sőt egy elég gazdag gyűjteménye is, csak épp kiállítótere nincs, ahol az emberek megnézhetnék. Oké egy múzeumnak nem csak a kiállítás a funkciója, de azért csak az lenne a legfontosabb.

Jelenlegi ideiglenes helyén, a Forster Daróczi utcai telepén van a gyűjtemény. Ha minden jól megy a Múzeumok Éjszakáján már meg tudják mutatni, persze csak mint látványraktárt.

Az állandó helyszínre már több ötlet is volt, leginkább akkor, amikor valami fontos épület piacra került. Például a Parisi Nagyáruház, mielőtt eladta volna az állam, vagy Fischer zseniális villája, amelyre pedig elővásárlási joga volt az államnak. Felmerült még az üresen álló Domus Áruház is, de az magánkézben van. A legutolsó terv az volt, hogy a Liget projektben kap egy új épületet, de azután karcsúsodott a program és a fotómúzeummal együtt kikerült belőle.

Ám visszatekintve úgy tűnik egyik sem lenne olyan jó hely egy ilyen gyűjteménynek, mint a Déli pályaudvar épülete.

Hogy miért éppen a Déli?

Mert legyünk optimisták: ott fog állni egy épület egy park mellett, amivel kezdeni kell valamit. Ez az épület túl jó ahhoz, hogy lebontsák, vagy kiheréljék, hiszen egyedülálló a maga nemében, ráadásul az önálló története is izgalmas: hogyan lett a kis vasútállomásból komoly pályaudvar, s milyen ütemekben alakult ki a jelenlegi formája.

A gigantikus üvegfal (mely a maga korában nemzetközi szinten is különlegességnek számított, s felfoghatatlan, hogy a szocialista kivitelezési példákat ismerve hogy tudták ilyen magas színvonalon megvalósítani) szinte adja magát, hogy kiállító tér legyen.

98944
Fotó: FORTEPAN

És ha van egy kiállítás, amelyik már évtizedek óta keresi a helyét, és adott egy ilyen helyszín, akkor miért ne párosítsuk össze a kettőt. Főleg egy olyan épületben, amely semmiben sem maradt el a kor világszínvonalától.

Szerintetek milyen helye lenne itt? Vagy szerintetek mit kellene kezdeni a Déli pályaudvar épületével a bezárás után?

Érdekel a budapesti épületek múltja és jövője? Kövesd azUrbanistát a Facebookon!