Hol nem érdemes metróra szállni Budapesten?

map
2016.08.30. 16:59

A Transport for London legújabb hivatalos metrótérképét úgy alakították ki, hogy a gyaloglásra ösztönözzön: az egyes megállók közti távolságokat lépésben is megadták. Elég ránézni és egyből látszik, hogy vannak távok, amelyekre teljesen felesleges lemenni a föld alá a tömegbe, amikor bizonyos helyekre sokkal kényelmesebben eljuthatunk gyalog is.

Na de mi a helyzet Budapesttel?

Hernádi Levi és Szarvas a londoni térképen felbuzdulva pikk-pakk megrajzolta a hazai változatot. (Biztos, ami biztos, méterben, mert a lépésről erősen megoszlottak az olvasói vélemények. A térképen szereplő adatok nem a légvonalbeli távolságot jelölik, hanem azt, hogy milyen messze vannak egymástól gyalog. Ez leginkább a Kossuth tér és a Batthyány tér közti távolságon látszik meg: ott a metró tulajdonképpen olyan mint egy plusz híd.)

Ami egyből feltűnik, hogy a kisföldalatti, az tényleg egy föld alá terelt villamos. Egyedül a hetvenes években kihúzott keleti végén lett egy hosszú szakasz, igaz épp oda terveznek mostanában egy plusz megállót a Hungária körúton. Ez az a táv, amit tényleg simán legyalogolunk, ha mondjuk az Oktogontól megyünk az Operához, vagy a Deáktól az Andrássy elejéig.

A kettes metrónál már jó kilométeresek a távok, amit már kevesen vállalnak be szívesen. Nem csoda, hogy az Andrássy úttal szemben a Rákóczin meg is halt a korzózás, vele együtt a boltok is, ami öngerjesztő folyamat, hiszen kinek van kedve sétálgatni egy kihalt autóúton. Érdekes, hogy voltak tervek sűrűbb megállókra ezen a vonalon is (Keleti és Blaha, Keleti és Stadionok, valamint Deák és Kossuth tér közé), de végül győzött a hatékonyság. Egyedül az Astoria és a Deák közt van járható táv: ott viszont megy is a sétálás rendesen.

A 3-asnál is nagyjából a 800-1000 méteres távot tartották a megállók közt  (a belvárosi részeket leszámítva), ami valószínűleg egy lélektani határ is arra, hogy az ember lemenjen a föld alá. A 4-es metró nevetséges megállótávolságairól pedig már sokszor írtunk, sőt Barna azt is bemutatta, hogy lefutható a metrójárat két megálló között: kiugrott az egyik szerelvényből és a felszínen végigszaladva visszaszállt ugyanabba.

Ti mekkora távolságot szoktatok inkább gyalogolni metró helyett? Meséljétek el itt vagy az Urbanista a Facebook-oldalán!