Miért eszik szart a magyar?
Butaság lenne kapásból legyinteni az Orbán Viktor által hétfőn bejelentett, a mezőgazdaság felturbózását célzó Darányi Ignác-tervre csak amiatt, mert a miniszterelnök egy füst alatt elárulta, hogy egy ideje már titkos háború folyik a magyar termőföldért és vízbázisért, a Leminősítés Hadművelet. Bár mindannyian tudjuk, igazából ki áll a Zagyva felső folyása mögött, és ki röhög a szakállába, ha egyet tojik a tyúk Vaskeresztesen, a dolgot butaság lenne elviccelni.
Orbán Viktor ugyanis kivételesen valódi problémákat kapargat, amikor olyanokat mond, hogy „Ma a falusiak nagyáruházakban vesznek olyan termékeket, amelyeket a kertjükben is termelhetnének. Jól mutatja, hogy mekkora a baj, ha már a falusi ember sem eszik egészséges ételeket”.
Ekkerjoz, az ismert, nem orbánista blogger, mikroblogger és nem utolsósorban sikeres mezőgazdasági vállalkozó avagy unortodox paraszt ugyanerről írta, hogy
– Az én falumban nem kapol egy pár tyúkot, libát, malacot, mert nincs, nemhogy eladó nincs, semmilyen nincs, nem tartanak semmilyen jószágot, tejet se kapni, csak a kocsmában, ha felíratod a kenyér mellé.
– A faluban mindenki vagy munkanélküli, vagy nyugdíjas, vagy a városban dolgozik bejelentés nélkül egy évből két-három hónapot, az ezer négyszögöles portákon nincs egy bokor krumpli, egy sor sárgarépa se.
– És bazmeg, ami legjobban fáj, hogy nézni se bírom, naponta jön a mikrobusz teli ételhordóval, mert nem is főznek otthon, rendelik, vagy szociális alapon kapják a kaját, ott állnak érte sorban a haranglábnál.
Szóval Orbánnak abban tökéletesen igaza van, hogy a magyarok szart esznek, és ez nincsen jól. És az is igaz, hogy ha az állam mindenáron tenni akar valamit, ezerszer jobban járunk, ha disznóízű disznóért, sárga, zamatos csirkéért, narancsos árnyalatú tojássárgájáért és fűszeres illatú paradicsomért harcol, mintha, mondjuk, magánmegtakarításokat einstandolna, és még büszke is lenne rá.
Sosem számoltam ki, de én saccra a fizetésem egyharmadát költöm olyan élelmiszerekre, főleg nyersanyagokra, amikből vehetnék sokkal olcsóbbat is, de nem teszem, mert egyrészt megmagyarázhatatlanul szeretek főzni, másrészt azt gondolom, hogy az élet rövid ahhoz, hogy vízízű retekkel töltsem meg. Szóval nálam nagyobb rajongója és eszeveszettebb vásárlója az Orbán által vizionált jó magyar élelmiszernek nincsen. Vagyis pontosabban nem lenne. Évente egy kisebb, csupa pedagógusból álló zsákfalu költségvetését szórom el kapirgálós csirkére, és szórnám el még mindenféle másra is, de az a baj, hogy hiába vagyok hibbant, egyszerűen alig van mire.
Amikor az ősszel családilag Toszkánában jártunk, olyan voltam, mint a magyar kisfiú 1980-ban, aki életében először járt Bécsben, és az első szupermarketben, ahová bementek, fél órán át bámult egy raklapnyi banánt, ami mellett úgy mentek el az emberek, mintha valami tök természetes látvány lett volna, mondjuk, egy toronnyi albán kagylókonzerv vagy bolgár szilvabefőtt. Én 2011 októberében ugyanolyan hitetlenkedő vigyorral járkáltam a buonconvetói Coop szupermarketben, csakhogy ezúttal a hagyma, a paradicsom, a répa és a marhahús fölött nem tudtam napirendre térni. Mintha 1946-ban turistáskodtam volna egy nyugati országban, ahol már van élelem. Egészen elképesztő módon mindennek íze volt.
Egy főzni szerető, a felhasznált alapanyagokra kényes, az átlagosnál valamivel nagyobb jövedelemmel rendelkező magyar állampolgár – ha jól értem, ilyeneket szeretne Orbán Viktor és a Darányi Ignác-terv –, aki mondjuk legalább a hét két-három napján szeretne friss hozzávalókból vacsorát főzni, kénytelen úgy nyolcvan százalékban külföldi alapanyagokat venni. Akkor is, ha szívesen enne nyolcvan százalékban magyar ételt, bármit is jelentsen ez.
Jó minőségű magyar mezőgazdasági termék persze létezik, de csak nyomokban: kevés helyen érhető el, a megszerzése nemhogy nem természetes, de néha kifejezett nyomozómunkát igényel. Még egyszer: most olyan alapvető dolgokról beszélek, mint a tojás, a hagyma, az alma, a paradicsom vagy a marha-, ne adj isten bárányhús, nem pedig szarvasgombával körített földikutya-csülökről.
A fentiek miatt azok a gasztrobuzi haverjaim, akik magyaros vagy európai konyhában utaznak, pont ugyanannyi import hozzávalót használnak, mint a thai- vagy kínaimániások.
Hiába a miniszterelnök helyes problémafelismerése, az eléggé ijesztő, hogy Orbán a nyitóbeszédében többször is arra utalt, hogy a Magyarországra érkező külföldi élelmiszerek ipari hulladékok csupán, és hogy helyettük egészséges magyar ételeket kellene vásárolni.
Ez a valóság totális félreértése. Pedig tök igaz, hogy az emberek jellemzően nem magyar mezőgazdasági termékeket vásárolnak. És az is igaz, hogy amit megvesznek, az jórészt nyomorult, íztelen külföldi cucc. De ez nem a szemét kereskedők, a túl liberális szabályok vagy a világot behálózó szefárd íztelenuborka-maffia miatt van így, hanem mert ami magyar mezőgazdasági termék létezik, az ugyanolyan szar, mint a külföldi, csak drágább. Jó minőségű alig van, még sokkal drágábban sincs. Ha mégis lenne, az sem hozna megoldást, mert egy egészen szűk kört kivéve a tömegvásárlónak nem lenne rá pénze. De egyébként igénye sem, hiszen totálisan letojja, hogy mit eszik.
Miközben nemhogy egy olasz, de egy átlagos osztrák szupermarketben is tökéletes bioélelmiszereket kapni, nem nagyon sokkal a magyar hipermarketek árszintje fölött, alig drágábban, mint amennyiért a szokásos biohulladékot adják az átlagos budapesti belvárosi élelmiszerboltban.
A jó magyar élelmiszerhez először is kereslet kéne jó magyar élelmiszerre, kimutatható méretű potenciális vásárlóréteg, nem pedig a kereskedők vagy a külföldi termékek korlátozása. Ilyen azonban nincsen. Vagyis van egy pár ezres, esetleg pár tízezres, jómódú, egészségtudatos vagy gasztromániás emberekből, bioszülőkből, szakácsokból, gasztrobloggerekből álló mikroréteg, akiket ez egyáltalán érdekel, plusz képesek és hajlandóak kifizetni, mondjuk, egy ezrest a tanyasi csirke kilójáért. Ezek eltartanak egy-két kisebb, szakosodott boltláncot, pár tucat független boltot, hentest, néhány bio- és termelői piacot, oszt heló.
És még ennek a rétegnek is az az alapélménye, hogy alapdolgokból is könnyebben tud külföldit beszerezni, ha mondjuk budapesti, és nem akar szombat hajnalban felkelni biopiacos hagymavásárlás kedvéért. Mert abban biztos lehet, hogy a jobb szupermarketekben sem fog ízes magyar hagymát kapni.
Tökéletesen jellemzi a helyzetet, hogy a legmenőbb hazai gourmet élelmiszerüzlet-lánc lényegében abból él, hogy megveszi egy sima olasz szupermarket árukészletét, majd másfélszeres-dupla áron eladja.
A helyzet ennél rosszabb már nem lehet, ami megnyugtató, mert ezt még Orbán Viktor és csapata sem képes tovább rontani. Vagyis az import adminisztratív akadályozásával és a szabad piac korlátozásával annyit azért esetleg elérhet, hogy a hipermarketes tömegélelmiszer picit drágább és némileg rohadtabb legyen. Ha tényleg azt szeretné, hogy újra fényesen ragyogjon a pulisonka, első lépésben olyan vásárlókat kéne előállítania, akinek van pénzük bármilyen mezőgazdasági termékre a bőrsajton és csirkenyakon kívül.


Kommentek
2012.01.17 16:10:59Figyel Castro
@3dent: azt ne gondold, hogy az csak úgy sárga! Nénike rakja bele a cuccot, amitől az... A piaci zöldségis azért szar, mert a nénike a Lidl-ben vette akciósan reggel...
2012.01.17 16:11:09Zuzimama
Áh, nem hiszem, hogy amit a nyugat meghagy az menne Magyarországra.
Először is teljesen másképpen étkeznek itt (sokkal több zöldség és gyümölcs fogy, valamint sokkal kisebbek fejadagok)és itt is sokan a Lidl-ben ill. az Aldiban vásárolnak, mert olcsóbbak, mint az itteni láncok.
Egyszerűen ez a hülye magyar felfogás, hogy ami nem magyar az szar, ezt kellene már elfelejteni. Itt is van egy csomó cucc külföldről, Kínából is pl. de aki nem akarja az egyszerűen nem veszi meg, hanem megveszi a biokajákat, vagy az itteni termékeket (pl. a piacon). És nem lázít és hőbörög, hogy ami külföldi az szar.
A gondolkodásmóddal vannak súlyos gondok ...... és sokan elhiszik és átveszik, terjesztik.
Pl. milyen a magyar ananász? És a narancs? És még folytathatnám...
2012.01.17 16:11:35Rwindx
Secnir:
Egy dunántúli agyagos talajon közel sem kell olyan gyakran öntözni mint pl egy duna-tisza közi homokos talajon.
2012.01.17 16:12:35bazd meg
Az nem extrem hogy ha kimesz a piacra a Mari neni szarosvizzel locsolt arujat nyomjak a magyarok a pofajukba ???? Vagy a sorba jon aranyoskam, vagy, hany naponkent veszel olyan arut ami mar a hazaerkezesed utan megromlik ???? Es a magyaroknak ez a remek aru ??? elore gyerekek.
2012.01.17 16:15:59Rwindx
bazd meg: neked nem kurvára mindegy mit esznek a magyarok? Mi sem pofázunk bele te mit eszel, de látom pár órája már tép az ideg amiatt hogy a magyarok is esznek, igaz szemlátomást fogalmad sincs mit.
2012.01.17 16:23:16Zb74
@Plumper_
Az már a te bajod, ha okádnod kell ezektől a finomságoktól. Amellett tudhatnád, hogy nemcsak a magyar eszi a véres hurkát és hasonló ízletes disznóságokat. Black puddingról, verivorstról, morcilláról, buristóról, boudin noir-ról még nem hallottál? Ami pedig a malacfület és a belsőségeket illeti, ezek mindenütt az ínyencek kedvencei, szerte a világon.
2012.01.17 16:24:15kvp
Na most ket megoldas van: Vagy segiteni kell azokat akik meg termelnek es ra kell birni azokat akik mar nem, hogy csinaljak, vagy segiteni kell azokat akik termelnek, hogy megkapjak azok foldjet akik nem muvelik meg. Igy kialakulna nehany nagyobb gazdasag, akik tenylegesen muvelik is a foldet. Akik meg nem muveltek es ezert elvesztettek, azok meg mehetnek napszamosnak a mukodo gazdasagokba. Igy a segelyezesi rendszert is meg lehetne szuntetni, mert ha van munka, akkor minek fizessen az allam. Ha valaki nem akar dolgozni, akkor az meg az (es a gyerekei) baja. A fenti megoldas egyebkent meg mindig jobb mint a kolhozositas, ami arra az esetre van, ha valahol mar senki nem akar termelni, tehat nincs kinek odaadni a foldet. Akkor kenytelen az allam kozpontilag megszervezni a termelest. Meg akkor is ha ezt a helyiek nem akarjak...
ps: Padassopres nem lesz, mert nincs mit. Max a hasznalaton kivuli foldeket lehet begyujteni. Mondjuk erre viszonylag egyszeru torvenyt kell hozni, aki nem muveli meg, az vagy onkent leadja az allamnak vagy butetest fizet. Ha nem tudja kifizetni, akkor elviszi a bank, vagy jelen esetben az allam.
2012.01.17 16:24:22Secnir
Rwindx:
én speciel duna-tisza köze
2012.01.17 16:29:46morethanyou
Szomorú volt látni, hogy ősszel olasz meg görög szőlővel voltak tele a szupermarketek. Onnan biztosan olcsóbb hozni.
Az egész "háztáji" dolgot már nagyon régen kitalálták, ettől a magyar gazdaság nem tér magához, de sok emberen segíthet, ha van a kiskertben mit leszedni. De a magot is meg kell venni, a tyúkot is meg kell etetni valamivel.
Ha komolyan nagyban akarják gondolni, ahhoz az értékesítést, a piacrajutást is meg kell oldani, újra létre kell hozni az elmúlt 2 évtized alatt tönkre ment igazi vidéki piacokat, mert manapság már csak árnyéka a néhainak, amire még emlékszem.
De továbbmenve létre be kell építeni a feldolgozóiparba a folyamatot és megoldani, az értékesítést és meg kell oldani, hogy a kistermelőtől 40 Ft-ért felvásárolt alma ne legyen 340 Ft a bolt polcán.
Vannak akik már erre rájöttek és egymásnak termelnek és tartanak háztájit.
2012.01.17 16:31:06EÖ
a múltkor a piacon vettem tojást, ki volt írva, hogy mittudomén milyen tanyasi tojás
otthon kibontom, nézem a kódot rajta, háromassal kezdődik, azaz ketreces varnyú tojja, pont mint a teszkósat
csak a piaci duplaannyiba kerül
a másik pedig az aldis cukkini, szintén jelentős felárral.
na ezt csak arra mondom, hogy a piac ugyanúgy szar, mint a multi
tisztelet a kivételnek.
2012.01.17 16:34:15sas70
Én amikor csak tehetem hazai terméket vásárolok, ha az árban is elfogadható és minőségben is. Pár hete trapista sajtott vettem, nem néztem a csomagolást csak megtapogattam, hogy rendben van-e az állaga, az ára az rendben volt, sőt. Mikor otthon felvágtam akkor derült ki, hogy ez bizony szlovák trapista, úgyhogy gyorsan megkóstoltam, kicsit félve, hogy nem ilyen lovat akartam. Meg is lepődtem, mert ízre is jobb volt, mint a hazai és reszelés közben sem kenődött a reszelőre, nem volt vizes. Egyszóval pont jó volt, a trapista minőséghez képest, kilónként 280 ft-al olcsóbban, mint a magyar, ami nagyjából 25%.
Hát kedves hazai gyártók, kapjátok be!
2012.01.17 16:34:48elefant49
Bambano: "miért, a tápban szerinted mi van? a táp alapvetően kukorica és más gabonafélék keveréke, annyival több, mint amit falun kiszórnak a tyúk elé, hogy van benne vitamin is."
Ez egyértelműen városi vélemény, mert az nem táp amiben csak gabona van. A tápban ugyanis halliszt, húsliszt és növekedést serkentő egyéb "kegyszerek" is vannak. A hal-húsliszt meg ugye döghúsból készül. De nem akartam elvenni senkinek az étvágyát, de ez van.
2012.01.17 16:35:04mihi1
Amikor a városokból faluba költöző " urinép "feljelenti a tősgyökeres ott lakó, régóta gazdálkodó parasztot,mer büdös a disznó sz@r.A végén kiderül,a jog-agyon-szabályozásnak természetesen nem megfelelő az állt tartás, hát utána biztos elmegy a kedve a parasztnak az állat tenyésztéstől
Amit boltban meglehet venni az a mangalica termék, de hol tenyésztenek ennyi mangalicát?
2012.01.17 16:36:08szemeteske
@EÖ: A tanyasi tojást onnan ismered meg, hogy semmilyen nyomda nincs rajta.
2012.01.17 16:36:54contractor
Most hagytam ott 25000 ft-ot uruguay-i Angus marhahúsra, mert a steakröl nem vagyok hajlandó lemondani. Szívesen otthagynám magyar Angusra is, de nincs. A magyar szürke az nem alternatíva, az röhej.
2012.01.17 16:39:28OpenDog
De ha ilyen jó üzlet ízetlen paradicsomot termelni, akkor miért nem csináljuk mi is? Ha már szart eszik a magyar miért nem eszi a sajátját? Ja, hogy dolgozni kéne ...
2012.01.17 16:41:19lajafix
secnir neked mindegy csak kifogás legyen bőségesen. meg töltöttpaprika télen.
2012.01.17 16:44:49Frady Endre
GÖMBMEGVALÓSÍTÁS
mottó:
Nem szikár az alakom,
Inkább gömb, de belakom…
Életcélom: sokat eszek,
Akkor nagyon kövér leszek,
S kajámnak, mit számba vödör
Tölt be, leszek szép zsír-gödör.
Kerek leszek, mint a Földgömb,
Egészséges színű zöld tömb,
Irigyelnek cérna-hölgyek,
S satnyán hajladozó tölgyek.
Fogyjak, mint a manökenek?
Inkább zsíros bucit kenek,
S csúszik hozzá sertéstoka,
Diétának sosincs oka!
Dombpocimon lesz sok redő,
Íly ember, ha kardba bedő',
Kardhegy sose ér el szívet,
Zsírtér görbít pengeívet.
Sör a hasam, cuppan karom,
Csak azért mert így akarom.
Vélem falnak szumó-s fiúk,
S új divatként, akik hiúk.
Utcán gurul gömbalakom,
Kör az ajtó, ahol lakom,
Mindebben örömöm lelem,
Aki magyar, hízzon velem!
illusztrálva:
[link]
:)
2012.01.17 16:47:59balazsj.
Könnyű az íróasztal mellett kitalálni okosságokat, s a kormányfő szájába adni. De a "tanácsadó" sok mindennel nincs tisztában, amit "vidéken" nap, mint nap meg kell élnie a zembereknek. (Némelyik kommentelő tózse (szintén) )!
2012.01.17 16:49:45contractor
Már csak azt szeretném tudni, a holland paradicsom hogyan tudja lenyomni ízre zamatra a spanyolt a tél kellös közepen Januárban. Vagy a Holland Antillákról való? De még azt is lenyomja amit otthon a kertemben termelek júliusban. Ezek mégis csak tudhatnak valamit.
2012.01.17 16:49:51Otto von Bolschewick
@Sét:
"mert ha bemászik érte lopásban jeleskedő szintén magyar állampolgár..akkor nem verhetem agyon anélkül, hogy ne hurcolnának"
Legalább tájékozódnál, mielőtt fasságokat írsz. Január elseje óta bizony agyonverheted. (Már ha nem félsz a családjától.)
2012.01.17 16:50:48dez01
Tetszik nem tetszik:
1.A vidéki lakosság jelentős része idős ember, aki már nem akar disznótartásal bíbelődni, baromfival se nagyon, max 1 kicsi kert.....
A vidéki lakosság elég jelentős része roma, aki kulturálisan nem nagyon foglalkozik mezőgazdasággal - sajnos - pedig kitörési pont lehetne nekik - erre lehetne komoly programokat építeni!!
2012.01.17 16:51:14Rwindx
Secnir: Akkor vélhetően erről van szó, ezért nem kell egymásnak esni :)
2012.01.17 16:51:20BlackVoid
Hülyeség. Nyugaton a mezőgazdaság agyon van dotálva. Ez öli meg a magyar termelőt és ezért nem éri meg neki termelni. A nyugati paraszt zsebbe kapja a milliókat, hogy szántson-vessen.
Plusz a jelenlegi szabályozás is teljesen rossz, olyan kritériumokat követel, aminek egy kisvállalkozás nem tud eleget tenni.
2012.01.17 16:52:17szemeteske
"kulturálisan nem nagyon foglalkozik mezőgazdasággal" Ez szép volt. :)
2012.01.17 16:55:43khmm...
"kulturálisan nem nagyon foglalkozik mezőgazdasággal"
Ez nekem is tetszett. :-D
Milyen szép PC megfogalmazás.... :)
2012.01.17 16:56:53khmm...
Otto von Bolschewick
Sajnos nincs igazad!
A BTK jottányit sem változott.
Az életedet védheted jogosan akármilyen eszközzel, de a vagyonodat sajnos nem. :-(((
2012.01.17 16:56:59bazd meg
Rwindx, igazad lehet, mindenkinek a maganugye hulyenek lenni, de amikor az akaraterovel parosul??? na ott mar bajok vannak.
2012.01.17 16:57:15dez01
De tényleg. Én nem hibáztatom őket ezért... 4 gyerekes apakért látom, hogy a gyerek azzá válik, amire a szülők és a társadalom megtanítja.....
2012.01.17 16:58:55vismaior
Döbbenetes miket olvasok itt... :(
2012.01.17 16:59:50kewcheg
Kedvencem a hajdina.Ukrajnából veszem: kiloja 600 és 1000 között mozog.
Köles szintén ilyesmi.Piacon azt mondták,hogy az a kicsi ami itt terem,megy Francio.-ba, Németo.-ba....
Másik téma:baz megyében egyes falvak már élhetetlenek,gyakorlatilag autóval is óvatosan kell végigmenni rajtuk, mert outlaw területekről van szó...Well,a mondott náció(faj,rassz,rossebb tudja mi)genetikailag kódolt,ezt nekem orvosok mondták.Vagyis nem lehet megváltoztatni"felzárkóztatni" csak max. génsebészeti úton, ami ugye náci dolog,tehát felejtős.Ugyanakkor a kényszerű megváltozásra törekvés, és az ebbe ölt milliárdok teljesen feleslegesen terhelik a társadalmat.Nem lenne sokkal célravezetőbb elfogadni az említett embercsoportot olyannak,amilyen, és ebből kiindulva állni hozzájuk? ( nem akarom kiírni a latin szót,ami az elkülönülést jelenti) Mindenki éljen ahogy akar a saját környezetében....
2012.01.17 17:03:19Rwindx
bazd meg: hát ha még szorgalommal is. Pl ha valaki ontja a köpködést órákon át, kéretlenül, reakció nélkül.
Egyébként ne lepődj meg ha mi meg az USA génkezelt szarjait evőket nézzük teljesen a legaljának. Nem csak többésében a magyarok, de úgy jobbára egész Európa.
2012.01.17 17:07:07dez01
Nagyon nehéz téma ez.
Pld: Após Anyós esete: nyugdíjasok kis faluban, ahol kertkultúra = 0.
Nekik profi kiskert, kb. 800-1000m2-n. Trágyázás, locsolás, apósom pár éve fél méter magasan megtöltötte (amikor építették az autópályát, olcsón lehetett jó földet venni...) mert kicsit mélyfekvésű volt egyébként. Tényleg mintakertjük van na. Minden kb. 2-szer akkorára nő, mint máshol, és gyönyörű és nagyon finom....
Ehhez képest a boltban a legolcsóbb cuccokat veszik (orsi baromfi virsli, gyenge kenyér, stb....
Ha elmagyarázom nekik, akkor persze megsértődnek....
2012.01.17 17:09:10dez01
Kismalac2. az öcsém nemrég fogott jó nagy keszegeket a Tiszából. Hű de finom volt:)
Peter_Blau: Én most először vetettem ősszel fokhagymát, kiváncsi vagyok ki fog-e kelni:)
2012.01.17 17:10:11dez01
kewcheg.
De meglehetne. Persze ahhoz ki kell ragani őket a környezetből...
2012.01.17 17:12:09dr Kangörény
A totális kinyilatkoztatások baromságok, az összes külföldi áru nem szar, az összes magyar áru pedig nem csúcsszuper. Mindegyikben van jó és rossz is.
Aki mást állít, az bolond.
De: a sokak által gyűlölt tesco folyamatosan magyar zöldséget árul, amikor az beszerezhető.
Egyébként miért van az, hogy a lengyel sertéscsülök teljesen szőr nélküli, de a magyart perzselni és borotválni kell, ha meg akarod enni?
A csirkével ugyanez a helyzet.
2012.01.17 17:14:42escéhá
Amúgy ide nem kéne politika. Működik ez magától.
Ha nincs háború.
2012.01.17 17:15:00mákos,metélt
Zb74.nek igaza van, akkor is szemetet eszünk, ha itthon termett. Példul a földieper. Spanyol magról termesztik egyre többen, mert szebb a szemnek, jobban szállítható, íze meg ugyanolyan mint a spanyolé.... Hajrá!
2012.01.17 17:18:37magaslabda
Nem tudom volt-e már, de a magántulajdon védelme, ill. annak hiánya miatt is felhagytak sokan a mezőgazdasági termeléssel. Nem éri meg befektetni, ha más szüreteli le!
2012.01.17 17:29:11Never
Azt hiszem a posztoló (és sok hozzászóló) tévedésben van. Nagyon sok jó m agyar termék van.
A gond az csak velük, hogy nem magyarként adják el őket, mert úgy csak töredékét kapják értük. Hogy mire is gondolok?
Érdemes pl. elmenni Gönyűre, ahol egy nagy osztrák vágóhíd készíti termékeit: Magyarországon, magyar alapanyagból, magyar munkaerővel, Made in Austria felirattal.
Ugyanez sok más helyen is igaz - mert biza a magyar termék és a magyar munka biza az olcsó szinonimája sok helyen.
2012.01.17 17:39:07bazd meg
Rwindx a tied nem volt reagalas mi??? Mennyi szar genkezelt aru van itt, hmm azert doglenek meg magyarhonban az emberek olyan koran, azert van ott a legtobb rakos, na abban vilagelsok vagyunk. Azt tudtad hogy a magyar a legbuvalbaszottabb az eu-ban ??? Ugy jarkaltok az utcan mint a zombik ;^)
2012.01.17 17:43:33bazd meg
Valaszolni nem fontos, nem azert irok ide hogy reagaljanak ra, foleg nem az ilyen mint te.
2012.01.17 17:59:55mrs. white
Csak egy példa, hogy mennyire nem tökéletesen van mindenben igaza a cikk írójának. Gazdaságos paradicsom egész nyáron kb 300 forint volt. Ja és tökéletesen szar ehetetlen. Ehető finom illatos friss a sarki garázs boltban ugyanakkor 160 forint. Zöldségeket sose szabad nagy Abc-ben multiban venni mert sem árban sem minőségben nem közelitik a kisboltokat, termelőket, akár az út mellett árusító gazdákat. Igaz így kimarad a láncból a 100 százalékos haszonnal dolgozó multi. Valami ilyesmire gondolhatott Orbán szerintem és ebben van fantázia csak ehez lekellen szoktatni a népet, hogy minden szart hulla drágán megvegyen a hiperekben. Sajnos a vásárlók jó része barom mert azt hiszi, hogy ott minden olcsó csak azért mert pár 100 vagy 1000 termék nyomott áron van. Ilyen benzinárak mellett felfog értékelődni a helyi kisbolt és termelő (illetve kellene). Valamint szükséges feltétel lenne, hogy legyen aki dolgozik vele. Ebben már nem vagyok biztos.
2012.01.17 18:05:16tájberi
mindenki olyan élelmiszert eszik amit meg tud venni magának ! Akinek nincs arra anyagi lehetősége ,hogy kiváló minőségű " bió" élelmiszert vegyen, az megelégszik a silányabbal is. Az egy naiv elképzelés, hogy a házi termesztés ingyen van.A magoktól, a műtrágyákig ,sőt még a locsoló víz is a permetszert nem is említem jelentős anyagi kiadás/ A bió kertészet is használhat réz és kén tartalmú szereket/ És mit kezd a termelő a kis feleslegével, soroljam az előírásokat - mindent nem lehet eltenni "télire". S akkor a roma kérdést még nem is említettem!
2012.01.17 18:09:14ZBR
"Egyszer már próbálkoztunk magyar narancs termesztéssel, mindenki ismeri mi lett belőle."
Apropó. A rizstermelés viszont bejött, nem kicsit, nagyon. Nem tudom ugyan, hogy hol vannak hazánk nagy rizsföldjei, de úgy tudom, a legutóbbi időkig önellátóak voltunk.
2012.01.17 18:18:05Merlin 1
Orbán és bandája szarik arra, hogy kinek mi a véleménye. A következő választást is majd külhoni magyarjaink fogják eldönteni. Nyíltan beleszarhatnak az életünkbe. Megérdemeljük a sorsunkat. Így volt ez a történelem során eddig is, eztán sem lesz másképp. Belefulladunk a saját szarunkba.
2012.01.17 18:18:32grufftipunk
@bazd meg
Annyi szar jön a pofádból, amennyi az istállómban nincsen, te kis fasszopó.
2012.01.17 18:21:26Merlin 1
Tegyél firiss művirágot az Orbán kép alá seggfej!
2012.01.17 18:21:34klacus
A droid ha nem a Tescóban vásárolna akkor kaphatna jó kaját a nénitől meg a bácsitól a piacon.
A kertben sok minden megterem, csakhogy lassan kihal az a generáció aki ezen szocializálódott.
Aki vidéken él, és mondjuk napi 12-14 órát melózik, valszeg nem fogja a földet túrni, aki meg nem dolgozik sehol az a kertben sem fog, mert nem az a hobbyja.
Egyébként meg januárban elég ritka a magyar (nem üvegházas víztömlő állagú) zöldség. mivel tél van....
2012.01.17 18:27:28csámpika
Múltkoriban lementünk a piacra. Drágállottuk a krumpli árát, megpróbáltunk alkudozni. Erre azt mondja a termelő, hogy ő is drágán veszi a vegyszert, tehát nem adja olcsóbban.
Tehát nemcsak a külföldi zöldséget, gyümölcsöt permetezik mint a rókát, hanem a magyar paraszt is ad neki bőven vegyszert!
2012.01.17 18:34:56Dr.Bio74
He-he, jól mulattam a kommentek egy részén, lépten-nyomon homlokegyenest cáfoljátok egymást vak bizodalommal véleményetekben.
Idő kell a kertre, nem is kell idő a kertre, kell a szaktudás a földműveléshez, nem kell nagy tudás a földműveléshez, szar a magyar alapanyag, jó a magyar alapanyag, szar a külföldi, annyira jó a külföldi (hogy az itthonit is osztrákként adják el), bla-bla-bla.
De legalább megy egy jó kis vita, a kérdésem csak az, hogy akkor amikor külföldön furcsán néznek ránk esetleges étkzési szokásaink miatt, (sőt rendreutasítanak),ám legyen, vendégként lenyeli az ember, ott úgy szokás, de az aki külföldről idegenként ír haza, vagy aki külföldről költözött hozzánk annak coki, nálunk így van. Ha másképpen is, mint ami szerintetek jó lenne, hát ez van, aki kint van élje kint nagyszerű csupa íz életét, akit ide hozott a sorsa, keresse meg valamelyik igazságot a fentiek közül ( mert meglesz az, mint a világ bármely más részén), ha meg minden szar, mi a tökömet tengeti itt egyetlen drága életét, tipli.
A postról meg, hogy kinek mi az ízletes, meg mi a jó már az is több blogot megtölt, hogy ezeket ki hogyan, és hol termeli meg és hogy ki mit tud megvenni, vagy mit akar megvenni az még tovább bonyolítja a helyzetet, úgyhogy a Darányi tervet minőség szempontjából megközelíteni alapbaromságnak tartom ( ha vektorka politikai ámokfutásának lehetőségét ki is hagyom belőle).
2012.01.17 18:46:17Közbiztonság Szilárd
csámpika:
És te megveszed a krumpli árát?
Amilyen hülye vagyok, én csak a krumplit szoktam megvenni.
klacus:
Szerintem te vagy Tescóban nem voltál még, vagy piacon. Szóval legközelebb menj el a piacra is, hogy mindkettőről legyen képed, és ne hülyeségeket beszélj legközelebb.
ZBR:
A rizs annyira bejött, hogy utána költözött több tízezer kínai. Csak hogy a rizsük közelében lehessenek.
Annál jobban talán már csak a gumipitypang jött be.
mrs. white:
Nem tudom, te merre élsz, a magyar Tescókban a paradicsom nyár végén 60 Ft körül volt (/kg).
Vagy csak jólesik hülyeséget beszélni?
Megértem azt is.
2012.01.17 18:51:11flippant
Jó-jó, de miért most jött rá erre Vitya? Sokat fosott a kis Ráffáel a teszkós spanyol paradicsomtól?
2012.01.17 19:00:23Tonohaver
(közben a felét nem látom, lassú a motor, vagy lezárták, folyt...némi visszamenetellel...)
5., Más...
Na, a magyarok is felveszik a gyors gazdagodás, ill. árverseny jegyében a versenyt...
Magyar kolbászt(!) nem vehetsz lassan, csak szalámit!
Külön beszédtéma ismerősök között, ill. tapasztalat, lusták leszedni a bőrről a szalonna réteget, így reá cs_zhetsz, ha porcelán betéteid vannak. Eszel gyanútlanul, majd reá haraphatsz körömnyi, kőkemény szalonna bőr(!) darabra. (Megj.: összetételben a kemény bőr nincs leírva sehol, max. szalonna bőrke por!!!).
Fotó gyűjteményem van, még 2000 Ft-os gyulai lókolbászból is, 100-os, mellétéve. Hogy lásd az arányokat, ... na +lepődnél...már, aki!
Semmit nem veszek ma már, csak kipróbált maszekoktól a piacon, ezt elérték a magyar kolbászgyártók.
Egy példa: Megjelent akciósan az Ász...1100 volt.
Nagyon jó volt. Egy évre rá, a fogam majd kitört belé...1200...stb: ehetetlen!
Ennek 9-10 éve, soha nem vettem többé! Ennyit kedves magyar (EU) gyártók! Megszerezni nevet nehéz, elveszíteni pillanatok műve.
A Bertolli oliva ráírása: közösségből származó, az mit jelent? Olasz minőség? Vegyél olcsóbb görögöt, támogassuk őket! (Az íze miatt néztem át a címkét!)
Soroljam, soroljuk?
Maradjunk abban: szarevők vagyunk, ha nem teszel ellene, annak is néznek minket.
Van jó példa: mikor az Au-ban visszatettem vmit, h. marokkói sz_r, -hangosan- (x probléma volt rovarvédő sze(a)r, maradványokkal, visszatették mellettem...
2012.01.17 19:02:39Tonohaver
Az eleje lemaradt, így ismét (ugyebár, okosan, szövegszerkesztőből):
Tehát az eleje:
Jó a kérdés, már terveztem reá blogot...Példák, az életünkből, h. miért is?
1., Húsleves kocka:
Évekig főztem a Kn... ból kínai kukorica levest, majd 1x csak észrevettem, hogy zsírosan tapad a szájpadlásom.
Próbafőzés, 1 kocka/0.5 l. és láss csodát: 0.5 uszkve 1 mm faggyú, gyertya keménységűre megdermedve a tetején. Törhetően! (A szív ereidnek!) Olvasom: lengyel.
Szerintetek egy svájci, egy német, esetleg egy osztrák ezt kapja?
2., Húgom, barátnőm tapasztalata:
A mosószer a piacon (olcsóbban, ami kintről jött) sűrűbb,ill. kevesebb kell bele, mint az akciós hypermarketes anyag!Mert csak a hatóanyag kevesebb...
3., Leírom: Zewa...
1-2 évvel ezelőtt, ha belefújtam az orrom, nem szakadt ki, nem landolt 1-2 m-rel odébb az anyag. Ma, el kellett olvasnom... télleg' 4 rétegű? X német(!) márkát kapok (x marketek) helyette, amibe nem a tenyerembe fúvom az orrom... Először csak kisebb lett egy picit...
Majd mára úgy kínálta az "Au..", hogy ennyi...; ja,90 db a 100 helyett(!) Jó? Csak a kezemet figyeljétek, mert csalok (Rodofó)...
4., Volt 1-2 kiváló KV márka, amit akciósban is nehéz eladni ma már a magyarnak, mert 1x lehet hülyét csinálni? Így jártak nálam is. Már nem tudtam mivel keverjem a maradékot, h. elfogyjon, ollan' sz@r volt!
2012.01.17 19:11:10Rossus
A magyar termék soha nem volt szar. Aki meg idejön valami más országból és azt mondja, hogy szar a magyar élelmiszer az menjen vissza ahonnan jött. A magyar mezőgazdaságot tudatosan tették tönkre, hogy a külföldi termékeket eladják nekünk. A világon a legjobb lisztet itt letehet kapni. Az 1800-as években a világon mindenki ide járt gabonát és lisztet venni. 9 fajta lisztet árultunk. Mi voltunk Európa éléskamrája. Ezért ezt mind vissza kell szerezni! Nehogy már fostalicska nyugat dumáljon, hogy mi mit termeljünk!
2012.01.17 19:11:43Kovácsné
...azért eszik azt, mert sikeresen meggyőzi saját magát arról, hogy nincs ideje kimenni a piacra zöldségért, a pékhez a kenyérért, a szupermarketbe meg a mosóporért. Pedig van. De tény, hogy sokkal jobban esik sóhajtozni arról, mennyire nincs időnk, mert így már-már fontosnak tűnhetünk, pl. a saját szemünkben is (:
Persze a piacon is meg kell keresni azt a néhány nénibácsit, aki nem a nagybaniról hozza ugyanazt a szart, mint a háromhektáros, pálmafákkal díszített standon a tűzpiros hajú démon. Egy étterem ellátása meg megint más kérdés, egy nagyobb helyet nem fog tudni kielégíteni Feri bácsi répája, oda rendszeresen, azonos minőségben, nagyobb mennyiségben kell árut szállítani, amihez sajnos Feri bácsi répáját már össze kell tenni Manci néni dinnyéivel, és pl. megkérni az egyetemet végzett Kende unokát, hogy adjon termelési, könyvelési, üzletvezetési tippeket.
2012.01.17 19:11:54xclusiv
@toby,
ezt írtad: "ismerek embereket, akik napi 200-300 kilométert ingáznak, szóval ez nem lehet kifogás."
majd amikor rákérdeznek, hogy és ezt így hogy, arra az nem válasz, hogy ez "nekem csak 15-20 kilométer a napi adag."
Számolgassunk a 300 km-re, ami 2x150. Ez a legszerencsésebb esetben is naponta 2x1,5 óra utazás, de inkább 2x2, ez is csak jó esetben, mert simán lehet 5-6 óra is. Naponta.
Kocsival 9 literes fogyasztással és 420-as benzinnel számolva naponta 11.340 Ft, 22 munkanappal számolva havonta negyedmillió Ft, de ez csak a benzin, ezzel a havi 6600 km-el, évente 80.000 km-el 3 év alatt nullára amortizálsz egy autót, plusz a sallangok, ez van havonta 400 rongy legolcsóbb autóval számolva is.
Vonatnál 160 km-t néztem, kicsit csalok de leszarom. Tehát egy 160 km-es jegy 3000+ Ft, oda-vissza 6000 Ft, havonta 132000 Ft.
Van bérlet is, abból a 160 km-es havonta 106.900 Ft, ebből elvileg 15k lenne a dolgozóé és 91.900 Ft-ot kellene a munkáltatónak állni. Hangsúlyozom: elvileg. Nem tudom, hogy állnak ehhez a munkáltatók, szerintem 99% azonnal kivágná a kedves dolgozót, ha bejelentené, hogy a bejárós hobbiját havonta 90 ezerrel támogassa a munkáltató. Szóval legyen 106900 Ft havonta.
Vagyis eljutottunk odáig, hogy a naponta 200-300 km ingázás kurvára luxus, ezt csak egy felsővezető engedheti meg magának.
Szóval ez epic fail, túl nagyot lódítottál és látványos hazugság lett belőle.
2012.01.17 19:12:33xclusiv
@toby,
ezt írtad: "ismerek embereket, akik napi 200-300 kilométert ingáznak, szóval ez nem lehet kifogás."
majd amikor rákérdeznek, hogy és ezt így hogy, arra az nem válasz, hogy ez "nekem csak 15-20 kilométer a napi adag."
Számolgassunk a 300 km-re, ami 2x150. Ez a legszerencsésebb esetben is naponta 2x1,5 óra utazás, de inkább 2x2, ez is csak jó esetben, mert simán lehet 5-6 óra is. Naponta.
Kocsival 9 literes fogyasztással és 420-as benzinnel számolva naponta 11.340 Ft, 22 munkanappal számolva havonta negyedmillió Ft, de ez csak a benzin, ezzel a havi 6600 km-el, évente 80.000 km-el 3 év alatt nullára amortizálsz egy autót, plusz a sallangok, ez van havonta 400 rongy legolcsóbb autóval számolva is.
Vonatnál 160 km-t néztem, kicsit csalok de leszarom. Tehát egy 160 km-es jegy 3000+ Ft, oda-vissza 6000 Ft, havonta 132000 Ft.
Van bérlet is, abból a 160 km-es havonta 106.900 Ft, ebből elvileg 15k lenne a dolgozóé és 91.900 Ft-ot kellene a munkáltatónak állni. Hangsúlyozom: elvileg. Nem tudom, hogy állnak ehhez a munkáltatók, szerintem 99% azonnal kivágná a kedves dolgozót, ha bejelentené, hogy a bejárós hobbiját havonta 90 ezerrel támogassa a munkáltató. Szóval legyen 106900 Ft havonta.
Vagyis eljutottunk odáig, hogy a naponta 200-300 km ingázás kurvára luxus, ezt csak egy felsővezető engedheti meg magának.
Szóval ez epic fail, túl nagyot lódítottál és látványos hazugság lett belőle.
2012.01.17 19:13:09xclusiv
na, dicsőséges blogmotor, ehh
2012.01.17 19:29:14bazd meg
grufftipunk, csak csak belehugyoznek a pofadba te goreny, persze anyad hatan, kar hogy nem vagyok otthon meg talalkozhatnank is ha akarnad, menj kapalni.
2012.01.17 19:39:31nyulontul
Nagyszüleim növénytermesztésből élnek, és éltek mindig is. Az utóbbi pár évben már az volt a tendencia, hogy azt a pénzt sem hozta vissza, amit beleöltek az egészbe. Ládaszám hozták vissza a paprikát, karfiolt, stb. a nagybaniról, mert senkinek nem kellett az árú. (esetleg néhány kereskedő nagy kegyesen fillérekért hajlandó volt átvenni a zöldséget) Tavaly már volt olyan is, hogy tudták, hogy leszedni sem érdemes a paprika utaját, inkább beküldték a birkákat a fóliába, hogy legeljék le, ami maradt. Egyre jellemzőbb az is, hogy fizetett segítséget sem tudnak szerezni, mert a környékbeliek egyszerűen nem akarnak dolgozni. (hiszen majd jön a segély, amiért mozdulni sem kell) Idény befejeztével el is adtak két fóliasátrat, mert nem volt értelme fenntartani. Sorban adják el a földjeiket, mert azon kívül, hogy idősek, és nem tudják megművelni, nem is éri meg vele foglalkozni. Jobbára annyi termelés maradt, ami a család igényeit fedezni tudja.
Aztán a termés majd kikerül a kiskereskedelembe 5-6-szoros áron, és a termelő lesz a hülye, mert hogy képzeli, hogy ennyit kér a a zöldségért, mikor a teszkóban 2/3-ad áron adják... Csókolom, lehet hőbörögni.
2012.01.17 19:51:56miriamele
Fekete kakast nem tudok áldozni, meg holdtölte sincs, de talán mégis megjelenik a bejegyzésem, főleg, ha megírom másodszor.
Szóval, mi termelünk saját magunknak, és van egy kis fölösleg is, amit kiviszünk a piacra. Nagyon finom, nem fagyott, nem foltos fehér húsú krumplit árulunk most 70 Ft/kiló. Azt hiszitek, kell a kutyának is?
Illetve, aki egyszer vett tőlünk, az visszajár, de a legtöbb ember ránk se néz. Ha egy szombat délelőtt eladunk húsz kiló krumplit, már sok.
Kisvárosunkban is ugyanazt eszi a nép, mint máshol, és nem veszi a fáradtságot, hogy utánajárjon a minőségi kajának.
Persze mi finomat eszünk, magunk termeljük, magunk főzzük. A többi meg vessen magára, ha már a kertjébe nem vet.
2012.01.17 19:53:14Mastadoc
Leszögezem: vidéki vagyok, van föld, van tudás és kedv is.
Ami nincs:
- türelmem, hónapokig engedélyeztetni mindenféle hatóságnál, mindenféle baromságot, csak azért mert termelnék valamit
- hatalmas kezdőtőkém, hogy megvegyek valakit, aki mindenféle engedélyt beszerez
(- sőt az engedélyek kiváltására sincs pénzem)
- pénzem, a büntetéseket kifizetni (mert nehogy azt gondolja bárki is, hogy ha van engedélyed az már kánaán, neeem, akkor jönnek "ellenőrizni" és kőkeményen büntetni)
- kifizetni a túlzó állami sarcokat
- kiszámolni azt, hogy ha mindent szabályosan csinálok, akkor kb 2* annyiba jön ki minden mint a nyugati szar
- kedvem, célponttá válni az állatvédőknél, hogy a disznóim nincsenek pelenkázva és nem mondatok misét a lelki üdvükért
- kedvem, hogy eltördeljem nagyanyám kezét mert a hízó libát/kacsát tömi
- ismerőseim, akik szétloptak egy konkrét TSZ-t
és még sorolhatnám. Jó ez a Darányi orbán terv, de csak annyira mint az egykétkulcsos adó. Valakiket helyzetbe hoznak, a többiek (nagytöbbség) meg le van szarva.
Amúgy hallott e valaki szakmabéli arról, hogy megkérdeztek hozzáértő embereket arról, hogy mit kéne tenni, vagy megint a bonsaiducse tuggya csak egyedül, hogy mi a tuti?
2012.01.17 19:54:08Mastadoc
Leszögezem: vidéki vagyok, van föld, van tudás és kedv is.
Ami nincs:
- türelmem, hónapokig engedélyeztetni mindenféle hatóságnál, mindenféle baromságot, csak azért mert termelnék valamit
- hatalmas kezdőtőkém, hogy megvegyek valakit, aki mindenféle engedélyt beszerez
(- sőt az engedélyek kiváltására sincs pénzem)
- pénzem, a büntetéseket kifizetni (mert nehogy azt gondolja bárki is, hogy ha van engedélyed az már kánaán, neeem, akkor jönnek "ellenőrizni" és kőkeményen büntetni)
- kifizetni a túlzó állami sarcokat
- kiszámolni azt, hogy ha mindent szabályosan csinálok, akkor kb 2* annyiba jön ki minden mint a nyugati szar
- kedvem, célponttá válni az állatvédőknél, hogy a disznóim nincsenek pelenkázva és nem mondatok misét a lelki üdvükért
- kedvem, hogy eltördeljem nagyanyám kezét mert a hízó libát/kacsát tömi
- ismerőseim, akik szétloptak egy konkrét TSZ-t
és még sorolhatnám. Jó ez a Darányi orbán terv, de csak annyira mint az egykétkulcsos adó. Valakiket helyzetbe hoznak, a többiek (nagytöbbség) meg le van szarva.
Amúgy hallott e valaki szakmabéli arról, hogy megkérdeztek hozzáértő embereket arról, hogy mit kéne tenni, vagy megint a bonsaiducse tuggya csak egyedül, hogy mi a tuti?
2012.01.17 20:08:31873ujr3rk
mondjuk egy disznot kettévégva ad a paraszt 100K HUF-ért, de legyen 150.
egy csirkét mondjuk 3000ért.
legyen a disznón 100%os haszna tehát 75.000
legyen ennyi a csirkén is: 1500
egy családnak olyan havi 3-400K nettó bevételre lenne szüksége, ez ugye messze nem éri el az eu fizetéseket, de itt a balkánon már menőnek mondható.
az mondjuk évi 4 milla .
tartson tehát 10 disznót - 750.000 bevétel meg a maradéhoz 3.250.000/1500 = ~ 2200 csirkét.
jó hát ez így nyilván nem megy, legyen inkább 1000 csirkéje, az 1.5 milla, meg 2.500.000/75.000=33 disznó
szerintem azért 30 disznót és 1000 csirkét tartani, eladni, ebbe befektetni, fosni betegségtől, takarmányártól elég merész gondolat. azt hiszem meglehetősen sok melóval is járhat. cserébe a város proli ezeken az árakon kurvára nem veszi meg a kaját, hanem elmegy a tescoba és beszerzi szarér hugyér. de lehet hogy tévedek.
proviktoristák kiszámolhatnák salátával meg répával szinesítve, mert akkor lehet hogy igaza lenne.
2012.01.17 20:08:57vismaior
ZBR: A magyar rizs nagyon rossz példa, mert jelentős mennyiségű rizst termesztenek a Nagykunságban, csak senki nem tud róla. Sok üzletben kapható Nagykun Rizs néven és kiváló minőségű...
Csak ismételni tudom magam: aki nem ért hozzá, olvassa a szakirodalmat: Helyi Termék Magazin:[link]
(Speciel az utolsó számban több oldal volt a nagykunsági rizstermesztésről...)
2012.01.17 20:12:537tom
Így van, azért sok a gyenge minőségű élelmiszer, mert a magyar vásárló árérzékeny, ha majd lesz pénze, és nem az ár lesz az első, akkor lesz itt minőségi élelmiszerpiac, addig meg lehet álmodozni.
2012.01.17 20:16:32Frizuravarjú
Mastadoc: Jól beszél kend, így van ahogy mondja.
2012.01.17 20:20:58pálinkabarát
Közbiztonság Szilárd
Nem kéne élcelődni a rizsen, mert a Nagykunságban Szarvas, Kisújszállás és Karcag térségében több mint 5.000 hektáron termesztenek (két különféle módszerrel) magyar rizst. Ha vennéd a fáradságot és keresnél egy SPAR-t a közeledben, akkor meg is kóstolhatnád...
Ezt a vismaior által javasolt újság téli számában olvashatod Dr. Török József bánhalmai állatorvos tollából.
Továbbá jó tudni, hogy az önellátáshoz 15.000 hektár kellene. Élelmiszeripari jelentősége mellett fontos tájgazdálkodási szerepe is van a magyar rizstermesztésnek. A gazdag és ritka madárvilág mellett olyan növényritkaságokat figyelhetünk meg, mint a kihalás szélére került Elatine campylosperma látonyafaj. www.helyitermekmagazin.hu
2012.01.17 20:24:21Buntmetall
"Én simán elvagyok a mekis cuccokkal... sorry"
Erre majd térjünk viszza ha 15 évig azt a szemetet eszed, és egy egészséges sejted sincs...
2012.01.17 20:25:50uniball
Az vagy amit megeszel... Ha szarral etetnek és szart eszel akkor szar ember leszel és a szar emberek csak egy szar országot tudnak kiadni. Ez van sajnos.
2012.01.17 20:27:27Buntmetall
A magyarokkal a szarevő hal szarát evő halat etetik. :-( Szar itt minden...
2012.01.17 20:50:50Nomante 2.0
Na tartsál Szabolcsban állatokat, meg növényeket... az előbbit ellopják, a másikat leszüretelik. Miért szenvedjen szerencsétlen paraszt még ezért is? van más dolga.
2012.01.17 20:54:19mirage8
Gratualok a bejegyzeshez! Tetszett. Raadasul egyetertek. :-)
...illetve :-(
2012.01.17 21:04:51Zebugatta
Bp.-i kertvárosban lakom. 15 db gyümölcsfa, 120m2 veteményes, számtalan bogyós gyümölcs,fű, virágok, két kutya, egy feleség, gyerek még nincs és egy saját vállalkozás. Imádjuk a kertünket.
Mindenre jut idő a feleségemmel, mert fontos számunkra. A párom szülei vidéken élnek gazdálkodók több száz hektáron sok száz jószággal.
Sokat beszélgetünk vele arról(és látjuk is), hogy ellepi a portákat a gaz, az emberek nem tartanak állatokat (legalább is ehetőt) Miközben otthon tengődik munkanélküliként.
Az emberek a rendszerváltás után elkényelmesedtek, ellustultak. Szerintem az időhiány a legkisebb oka annak, hogy az emberek parlagon hagyják a kertjüket.
A 120m2 veteményes napi átlagos fenntartása kb. 30 perc. Ez nem azt jelenti, hogy mindennap foglalkozni kell vele. A gyümölcsfákkal sem kell többet foglalkozni. A kb. 350m2 pázsittal (ami a kertünknek ez a kisebbik része) sokkal többet kell foglalkozni mint az egésszel.
Mégis, ha végigmegyek az utcánkon a legtöbb kertben van pázsit.
Egy azonos méretű pázsit és veteményes közül a veteményes fenntartása sokkal kevesebb időt, és főleg vizet igényel.
2012.01.17 21:08:05Gamma Leonis
Az írás nagyon jó. Tetszett.
Azonban azt is figyelembe kéne venni, hogy nagyon sok embernek esélye sincs földhöz jutnia. Bár láttam már olyat, hogy a panellakó a ház előtti talpalatnyi földet törte fel és ültette tele. :-)
Nekem még könnyű, mert a szüleim házához tartozik egy kisebb kert is, amit én művelek meg 14 éves korom óta.[link]
Nem is tudok meglenni kertészkedés nélkül. Ha nincs rá lehetőségem, elvonási tüneteim vannak.
Nehéz fizikai munka a kertművelés, de akkora sikerélményt ad, hogy fülig ér a mosolyom nyár elején. A kertem illatai, színei, a terményeim íze... :-D
2012.01.17 21:29:44Tonohaver
@nyulontul:
És, még csak a jéghegy vízfölötti csúcsát karcolgattad a csákányoddal...
Annyit, fogyasztóként: pirospaprikát már csak termesztőktől, barackot, szamócát dettó, de mindenképpen magyart veszek.
Sorolhatnám.
Bocsánatot kérek lengyel tesóktól, de a trappista amúgy is csak nagyjából sajt, az övéké pláne.
Lejárt a szavatossági időm, így egy kis lupé van a zsebembe (olvasáshoz), x terméket raktam vissza, ha elolvastam a beltartalmát.
Olasz, pláne marokkói (vegyszeres problémás) terméket már messziről kerülök.
Nekem az Au... a közért, mögötte lakom, de ma már mintegy nagyítóval járok vásárolni.
A hulladékhegyek tőlem nyugodhatnak békében...
2012.01.17 21:32:22nomac
"Kis falunkban, Somogyban, senki nem termel semmit, aki meg igen, az halálra permetezi a növényeket, akár a várakozási időn belül...
Inkább a Tesco!" A tecoban is azt veszed meg.
Amugy meg itt fokepp a pestiek osztjak az eszt, fel kellene fogni, hogy tok jo hobbi a kertet muvelni, de mikor mar penzert csinalod, es neadjisten adot is fizetsz, az egesz baromire nem eri meg, a mezogazdasag amugy is kis hozzaadott ertekkel bir. Persze lehetne finom nagymana lekvarja, de akkor ahhoz mar kell egy kis csomagolo muhely, ebben a retek orszagban olyan durva adok, es szabalyok vannak, hogy mindenki beledoglik, lasd evasok +7%-a, inkabb errol beszelne a foszar(ov).
2012.01.17 21:41:34Perillustris
Beszéltem egy Bosnyák téri piaci árussal, miért nem magyar fokhagymát árul. Elmondta, hogy a nagybanin 1600-ért adják kilóját, míg ő a kínait 800 forintért adja. Igaz, ennek nincs íze, ereje, de csak az ár számít a többségnek.
Munkatársam minap csomagolt paradicsomot és paprikát vett egy boltban, utóbbi Jordániai volt(!).
A drága benzin egyik haszna az volna, ha nem érni meg elhozni az ilyeneket többezer kilométerre.
2012.01.17 23:45:13Perillustris
mármint jordániai
2012.01.17 23:55:29szaunas
Sokkal finomabb (és olcsóbb) ha a disznót moslékkal (is) etetik!
Mit csinál erre egy magyar mg. miniszter? Betiltja a moslékot 3000 év után, mondván hogy nem EU. konform, és veszélyes hulladék!
Ilyen idióták irányítják a mezőgazdaságot! Torgyán köztörvényes bűnöző!
(Ja: német, lengyel, cseh országban széles ívben tesznek erre az állitólagos rendeletre, ami lehet hogy csak ajánlás - vagy az sem...)
2012.01.18 00:01:28szaunas
A ház körüli ténykedés gyilkosa maga az állam: az a millió engedély, utánajárás, igazolás, előírás és mi-egyéb a lelkes embernél is kiveri a biztosítékot! De ha ettől nem hülyült meg, akkor majd jönnek az eszement büntetések, s Orbán terve mehet a lecsóba...
(Minden vonalon tisztán látszik, hogy a "törvényalkotóknak halovány lövésük sincs a magyar nyomorúságos valóságról!!!!!)
2012.01.18 02:13:13Kék az ég
Hiába a miniszterelnök helyes problémafelismerése, az eléggé ijesztő, hogy Orbán a nyitóbeszédében többször is arra utalt, hogy a Magyarországra érkező külföldi élelmiszerek ipari hulladékok csupán, és hogy helyettük egészséges magyar ételeket kellene vásárolni.
Ez már csak azért is kínos kijelentés, mert
1, nem külföldiek kevertek a magyar pirospaprikát míniumos festékkel, nem külföldi év borásza pancsolt magyar bort, nem csak külföldi méhészek pancsoltak magyar mézet stb.
2, Mi a csudát csinál akkor a Fidesz kormány minisztériuma és ellenőrzése ha hagyja hogy "ipari hulladékok" tömegesen árulhatók?
Persze mindig egyszerűbb nemzeti nagyságról álmodozni és másokat hibáztatni mint dolgozni és fizetni érte.
2012.01.18 02:20:55Kopasz Szuzukis
Legelőször magának, Isten után 1. Szent orbánviktorunknak kellene kiállni a nagy nyílvánosság elé, és hamut szórva a fejére, bocsánatot kérni a Nemzettől, hogy az 1. kormányzása idején politikai indíttatástól vezérelve a dilettáns ügyvédúrral hagyta szétveretni az akkor még működő magyar mezőgazdaságot.
Aztán kihúznia a kezét a zsebünkből, és hagyni minket élni.
2012.01.18 03:13:43Közbiztonság Szilárd
pálinkabarát:
Juhéj, 5 ezer hektár?
Azaz egy (pár tíz méter kerekítéssel) 7 km x 7 km-es területen?
Vegyünk 3 t/ha termésátlagot (Magyarországon sokéves átlagban kb. ez a jellemző), az 15 000 t, 15 millió kg.
A magyar lakosságot véve alapul jut fejenként 1,5 kg.
A magyar lakosság mennyi idő alatt is fogyasztaná el ezt a termést?
(A rizs ugye kb. 2 rész vizet vesz fel, azaz fejenként 4,5 kg főtt rizs lesz belőle fejenként).
(És akkor a minőségről még nem ejtettünk egy szót sem.)
Vicces gyerek vagy te. :-)
2012.01.18 03:15:36Közbiztonság Szilárd
Perillustris:
Nem benzinnel hozzák, a kerozint meg ott veszik, ahol olcsó.
Jordániai paprika esetében valószínűleg arrafelé. Állítólag az araboknak nemcsak paprikájuk van, olajuk is.
2012.01.18 03:17:53Gamma Leonis
Sikerült hajnalra belelovalnom magamat a kerti lázba, pedig még odébb van a szezon. :-) Addig is itt egy jó könyv[link] ami a téli zöldségekről szól. Az a legjobb, ha az ember az évszakoknak megfelelően táplálkozik. Bár most nem ez van nálam a könyvtárból, hanem egy gyümölcstermesztésről szóló.
A Mezőgazda kiadónak nagyon jó könyvei vannak.
2012.01.18 07:59:45vismaior
Közbiztonság Szilárd:
a kiszámolt mennyiséged pontatlan. A magyar fajták átlagosan 5 t/ha, a melegkedvelő olasz fajták elérik a 10 t/ha átlagot.
De a te adataiddal számítva (15.000 tonna) néhány összehasonlító 2011-es adat a magyar mezőgazdaságból:
fűszerpaprika termelés: 14.000 t
sárgadinnye termelés: 12.000 t
karfiol- és brokkoli: 12.000 t
kelkáposzta: 10.000 t
fokhagyma: 5000 t
konzervuborka: 14.000 t
szamóca: 4000 t
cseresznye: 11.600 t
dió: 6500 t
stb.
Ezek mind jelentéktelen és elhanyagolható, életképtelen ágazatok lennének?
És mi a véleményed a nagykun rizs minőségéről? Csak mert emlegetted...
2012.01.18 08:04:22online távmunkás
Pár éve sírtak a magyar gazdák, hogy hiába van a gabonából túltermelés, nem veszik külföldön, adjon az állam meg az EU még több támogatást (hiszen csak a jövedelmük fele állami és EU-s pénz).
Valójában az volt a gond, hogy az Európában alkalmazott minősítési rendszer szerint 80-90%-ban takarmánynak volt jó a minőségi magyar kenyérbúza. Vajon miért nem vette meg senki, csak féláron?
2012.01.18 08:06:27online távmunkás
@Közbiztonság Szilárd: Állítólag az araboknak van olajuk, de nem tudják feldolgozni és importálják a benzint, dízelt, kerozint.
2012.01.18 08:21:44pálinkabarát
Közbiztonság Szilárd szerintem nemhogy nem evett, de nem is látott még magyar, helyesebben Nagykun rizst... A minőségről ezért "nem ejtettünk még egy szót sem".
Évente a magyar ember 60-70.000 tonna rizst eszik meg, ebből 15.000 tonnát termesztünk mi. Miért nem lehetne a többit is részben itthon megtermeszteni? Munkát adva ezzel pár száz embernek, növelve a belső fogyasztást és az itthon maradott pénz mennyiségét...
A rizsen kívül nem tudsz mondani még egy mezőgazdasági terméket, amit évek óta zökkenőmentesen el lehet adni! Mindet! Érted, mindet!? Gond nélkül! Még importra is megy belőle, mert egyes fajtái jobbak, mint a vietnámi rizs!
Az egyetlen bibi az egésszel, hogy a csatlakozási tárgyalás során akiket az akkori mszp-szdsz vezetés kiküldött Dániába, azt sem tudta, hogy van különbség rizs és rizs között. Ezért kaptunk mi magyarok hektáronként 3,1 tonnás kvótát a 4,5-5 tonnás fehér rizses terméshozam helyett. Míg máshol 350 euró a támogatás, nálunk ennek töredéke. Kvázi elárulták tudatlanságukkat vagy szándékosságukkal az ágazatot és a vidéket.
Ha nagyon rosszindulatú akarok lenni akkor azt mondom, hogy ez pont az ilyen tudatlan, rosszindulatú, fanyalgó és vetésterületet csak a plazmatévében látó szarháziak miatt van, mint akik osztják most az észt, hogy mi milyen szar, ahelyett, hogy tennének valamit érte...
2012.01.18 08:27:32pálinkabarát
De nem akarok rosszindulatú lenni.
Úgyhogy elnézést kérek, hogy megpróbáltam megvédeni azokat akik más embernek munkát adva még dolgoznak és termelnek ebben a -mások szemében- fostalicska országban.
2012.01.18 09:48:32roki
folyt.
Az is érdekes, hogy a 30m2 körüli télikertünk,ami egyuttal a ház gyakran használt bejárata és ahol télen tároljuk a fagyérzékeny növényeket félig-meddig zöldséges, mert van néhány cserépben fűszernövény, amit kimondott figyelemmel gondozgatunk és például a buja sárgarépa-zöldség bokorban megtaláljuk azt a szépséget, amit a szabadba kiültetett formában nem nagyon.
A lényegre térve azt gondolom, hogy a mi családunk számára egy sokféle fajtából összeálló, buja növényzetet eredményező aquakultura megteremtené azt az esztétikai élményt is, ami miatt már szívesen gongyásznánk a növényeket, örömünket lelnénk benne, nem csak az elfogyasztható, folyamatosan rendelkezésre álló eredményben, hanem a látványában is.
2012.01.18 09:50:18roki
Zebugatta
Hozzád hasonlóan nálam is ez a helyzet. A nem túl nagy kertünkben nagyon jól megférnek egymással a fányivá nőtt tuják és fenyők, a cserepeikben tavasztól őszig kiültetett tucatnyi leánder, a teraszra felfutó rózsa mellett-között a sok mindenféle gyümölcsfa, amik nem csak, hogy praktikusak, de nekem szépek is. Szépek, mikor tavasszal virágzanak, mikor tövükben kinyílik az oda ültetett virág és gyönyörűek, mikor gyümölcsöt érlelnek. Megterem a több féle cseresznye, meggy, barackok sora, alma és körte, szőlő,málna és eper,szívesen gondozzuk is őket, amikor annak ideje van,de viszont valahogy kikopott már a zöldségfélék veteményezése, mert arra nem vagyunk már ráhangolódva.
Sokat gondolkodtam azon, hogy miért is nem csináljuk azt is, pedig régebben volt a tercián, a gyerek ráadásul zöldborsót nyersen, mint csemegét fogyasztja, sőt megpróbálta már a maga erjéből a termesztést is.... aztán valahogy mégsem működik a dolog.
2012.01.18 19:45:49VegzosEgyetemista
Jó a cikk! jók a meglátások. a megoldás:
-ahhoz, hogy több pénze legyen a magyar fogyasztónak, magasabb hozzáadott értékű munkát kell végeznie. ezért folyik a harc világszinten. (pl. informatika, gyógyszeripar)
-A termőföld ára miért menne fel?!!, amikor Nem jövedelmez jól!! minden eszköz ára úgy alakul, ahogy jövedelemtermelő képessége várható. az a kevéske állami támogatás semmi amit arra a 20-30 hektárra kapunk. én tudom,látom. termelni meg hogy termeljek amikor lutri az egész? időjárás: nincs kiépített csatorna, öntözőrendsz. és mondjuk totál kiszárad az egész?! eladása: nem veszik meg rendes áron! csak nyomott áron. na akkor meg? Inkább 1 élhető nagyváros. (külf.)
Mindenki megnyugodhat, NEM fog felmenni a FÖLD ÁRA.
nem hoz hasznot, nincs pénz nincs benne.
2012.01.18 22:13:39VegzosEgyetemista
A cikk írójának pedig:
A miniszterelnök kijelentése nem arról szólt, amit írtál. Nem az illatos finom és zamatos paradicsomról ami az olasz szupermarketben de finom.
Hanem arról, h a nyugati élelmiszerek unblokk jobbak KINT külföldön ár-érték arányra, mindenhol a szupermarketben és a piacon is. Pl.: a áruházi márkatermékek (pl. tesco valami) Nem drágábbak, mint itthon, de egészségesebbek. nincs tart.szer benne, sőt! öko.teszt jó vagy közepes.. rá van írva. stb.
2012.01.19 16:35:09Szabó néni
A brazil csirkemáj igenis jó! Szabó néni is azt veszi.
2012.01.20 13:57:50Gumi
Amit én az Orbán beszédéből kiértettem, azt az osztrákok "Buschenschank" néven valósították meg. Azt én is támogatnám itthon.
2012.01.21 14:23:13bebe tv
Csak olvasom a sok félreinformált műparaszt hozzászólását és le vagyok dermedve. Orbán ugyanis azt mondta, hogy a külföld hulladékát esszük.
Először szeretném sokukkal tisztázni a hulladék fogalmát. A burgonya hulladéka pl. a héja, meg a kivágott csírahelyek, húsoknál pedig a nyesedékhús amit a húsüzemben eleve levágnak a combról, karajról stb.
Szeretném tudni, hogy mitől hulladék pl. az a holland sárgarépa amelyik egyenes mint a nyíl és ráadásul egyforma vastag az összes. Ekkora hülyeségeket csak olyanok hordanak össze, akik az életükben nem próbáltak sárgarépát a kertjükben termeszteni, mert akik igen azok tudják,hogy a hazai vetőmagból kikelteknek 22 ága lesz mint a fenyőgyökérnek. Azt javallom a hazait magasztalóknak, hogy csak egyék azt a hazait 2x áron, addig én megelégszem a nyugat hulladékával.