Lopni mennek?
A címben idézett kérdést a vidám kiképzők ordították újoncszakaszunknak a ceglédi laktanyában, ha úgy vélték, az MN1319-es titkos kódszámú hírzászlóalj legújabb tagjai nem elég hangosan üvöltötték az Ugye gondolsz átírt Karádi-dalt. (Hát most rákerestem, vaze, Kárpátia, McHawer és a Tekknő, Lagzi Lajcsi, ebben a sorrendben, és 2:1 arányban az Indavideón a YouTube ellen.)
Ez arról jutott eszembe, hogy új vezetőket kapott a MÁV, pontosabban egy új elnök-vezérigazgatót, meg egy új miniszteri biztost, aki a teljes közösségi közlekedés reformjával foglalkozik, nemcsak a MÁV-éval.
Érdemes megvizsgálni, hogy az eddig fontos posztokon tevékenykedő, a széles közvélemény számára azonban ismeretlen személyek (életrajzuk a személyi változásokat beharangozó cikkünkben olvasható) hogyan robbantak be a közbeszédbe. Andrási Miklós elnök (a bürokratikus döntés lejátszása után napokon belül elnök-vezérigazgató) személyéről az első pillanatban, kedd este szinte egyetlen információ ment át: hogy „fideszes”.
Ez a kormányzati kommunikáció nagy sikere. Ügyes ötlet, jó kivitelezés. E sorok írója is ezt emelte ki cikkében. Tényszerűen igaz is, hogy Andrási szakkollégiumi társként alapítója volt a Fidesznek, sőt most is szerepelt az EP-lista egy valódi jelentőséggel nem bíró helyén. Aligha van azonban, akár csak gazdasági háttéremberként a Fidesz első vonalában. A leendő kormánypárt feltehetően olyan szakemberként tartja (tartotta eddig) számon, akivel szót értenek, de ez nem jelenti, hogy nekik dolgozna.
Kinevezése pozitív olvasatban a konszenzusra törekvést mutatja, olyan embert választunk, aki közel áll a hamarosan kormányzó párthoz, hogy folyamatos lehessen a munka. A népek persze nem erre gondoltak, hanem arra, hogy nahát ezek lepaktáltak, ezentúl együtt fognak lopni. (Vagy Dávid Ibolya-i felfogásban csak a 70-30-as arány módosul 50-50-re?) A Fideszben némelyek jó idegesek is lettek, a Magyar Nemzet másnap hevesen árulózni kezdett, ami persze ostobaság.
A győztes kommunikációs csata másnapján azonban már délelőtt sikerült elveszteni a következő ütközetet. Kiállt az újságírók elé Hónig Péter szakminiszter, Andrási és az eddigi vezérigazgató, Heinczinger István. Először is, ha reformálni, változtatni akarok, mert eddig nem volt jó (ezt mondja ugye Hónig), akkor elküldöm a régi vezért. Voltak is olyan hírek, hogy eredetileg Heinczinger ment volna. De végül maradt. Lehet találgatni, hogy miért.
Ennél sokkal nagyobb baj, hogy jön a miniszter, és jól láthatóan fogalma sincs arról, hogyan működik a vasút. Vagyis nemcsak magától nem tudja, de nincs olyan embere, akitől megkérdezhetné, vagy ha van, nem kérdezi meg. És abból az alkalomból, hogy a piacgazdaságban elvesztegetett húszéves semmittevés, illetve hétéves kormányzás után végre most aztán tényleg megreformáljuk a vasutat, illetve a közösségi közlekedést, nos ebből az alkalomból semmit sem tud mondani arra, hogy ezt hogyan kívánják elérni, kizárólag a célokról hajlandó beszélni.
És ezek a célok is a teljes általánosság szintjén mozognak, és természetesen évek óta halljuk őket. Nézzünk egy példát! Itt van az autóbuszos és a vasúti közlekedés összehangolása, ezen belül a párhuzamosságok megszüntetése, vagyis az, hogy a busz ráhordjon a vasútra, ne konkuráljon vele. (Izgalmas vitát lehetne folytatni arról is, hogy ez az elv jó-e, mert így lehet optimálisan kihasználni a szűkös állami támogatásból fenntartott közszolgáltatást, vagy rossz, mert a verseny itt is jótékony hatású, de ezt most hagyjuk.) Ebben a témában már Kóka idejében részletesen, jogszabályi szövegként kidolgozott szabályok születtek (konkrétan 100 kilométernél hosszabb közszolgáltatási Volán-járatok nem indulhattak volna oda, ahová vonat is megy), sőt regionális közlekedésszervezési irodák néven egy egész új intézményhálózatot hoztak létre többek között éppen ezzel a feladattal. Az Aba Botond vezette sóhivatal természetesen nem végezte el a dolgát.
És akkor ilyesmivel akarnak most megint kábítani minket? Mondhatnánk persze, hogy igazságtalanul csesztetem Andrásit és a biztosnak kinevezett Antali Károlyt, mert idő kell egy ilyen bonyolult csődhalmaz, mint a magyar vasút renbehozásához. Hát éppen ez az! Hónigék ugyanis azt jelentették be, hogy két hét múlva mondják meg, konkrétan mit akarnak. Ez eddig a Bajnai-kormány legkomolytalanabb bejelentése. Most még semmiről sincs fogalmunk, még céljaink is használhatatlanul homályosak, de egy fél hónap múlva pontosan tudjuk, hogy ez a borzalmas, haldokló dinoszaurusz, amelynek egyes részei már bűzösen bomlanak is, hogyan lesz korszerű, az utasait kiszolgáló, hatékony piaci szereplő, amely jóval kevesebbe kerül a költségvetésnek.
Egészen pontosan 40 milliárddal kevesebbe, ennyi megtakarítást vállaltunk a közösségi közlekedés támogatásából az IMF-fel és az EU-val aláírt megállapodásokban. (Az összeg zöme a vasúttól spórolandó meg.)
Bevallom, a belépő komolytalanságát látva arra gondoltam, hogy az új emberek feladata nem lehet más a kormányzás utolsó hónapjaiban, mint a pénzek további elfolyatása a MÁV-ból mindenféle magán- és pártpénztárcák felé. Mindkét új menedzser a gazdasági, pénzügyi szférából jött, ráadásul egy brókercégnél, a Buda-Cashnél töltöttek be vezető pozíciót. Andrási egész életében a vagyonkezelési üzletágban tevékenykedett. Vagyis a vérébe ivódott, hogy egy tücsökherélőgyárra nem úgy néz, mint egy terméket előállító cégre. Neki nem az az érdekes, hogy hogy alakul a nyersanyag, a titán ára, hogy mennyire szaporodnak éppen a tücskök, hogy milyen a tücsökherélő-piac. Ő vagyonelemeket lát a gyárban. Ha lízingbe adjuk a titánöntödét, nem járunk-e jól? Nem önállósíthatjuk-e a herélők terítését végző részleget? Esetleg eladjuk a festőüzemet, akkor ott fluxuskondenzátort is lehet fényezni, jobb a kihasználtság.
Persze valójában gőzerővel készülnek a tervek a 40 milliárdos megtakarításra.
Rossz tervek, hazug számításon alapuló, papírízű, pontosabban Excel-ízű tervek. Mondok egy példát. Tegyük föl, hogy a járatritkítási elgondolások készítői tudják, mennyibe kerül egy vonal üzemeltetése. (Nem tudják persze, de tegyük föl.) Mondjuk 100 millió fabatkába. Ezen ma jár öt vonat erre és öt arra kétóránként, egész nap. (Az öt vonatpárt ugyanaz a szerelvény adja ki.) A tervezők úgy veszik, hogy ha a tíz vonatból kihúznak egyet, akkor 10%-ot spórolnak, az a vonal a következő évben már csak 90 millió fabatkába kerül. Szép terv, a vasút, a minisztérium vezetői jóváhagyják, most már az IMF-nek meg az EU-nak is be fogják adni.
És mi történik valójában? A hol erre, hol arra járó szerelvénynek a kihagyott menet miatt egy alkalommal üresen kell visszamennie a másik végállomásra, így legfeljebb a megállások kihagyása miatt van ezrelékekben mérhető megtakarítás, miközben nincs jegyárbevétel. A példa nagyon szélsőséges, ennyire csak nem hülyék, mondja most a kedves olvasó. De. Mindez megtörtént, a Szabó Pál minisztersége alatt elrendelt járatritkításban ilyen elemek is voltak (ráadásul nem mellékvonali személyvonattal, hanem a legkorszerűbb IC-vel).
De mondjuk, hogy azóta okosodtak kicsit a járatritkítók. Egy egész vonatpárt kihúznak, vagyis a tervezett megtakarítás már 20%! A szerelvény most áll, így az üzemanyag egy része megtakarítható. (Télen a fűtés miatt, vagy csak hanyagságból, vagy mert attól fél a mozdonyvezető, nem tudja újra beindítani, szóval elég sokat járni fog a motor álló helyzetben is.) A vasutasokat nem tudjuk hazaküldeni, de az esetek többségében más munkát sem tudunk adni nekik, nekik most már a nem dolgozásért jár a fizetés. A jármű karbantartása többnyire időalapú, nem kilométer-alapú, itt sem spórolunk. A pályahasználati díj a MÁV-csoporton belül marad, az új évben nincs megtakarítás az adófizetők pénzéből. Viszont a végállomáson álldogáló szerelvény esetleg zavar más vonatokat, ki kell vontatni, ez pézbe kerül.
Ha az összes költségnek 15%-a az üzemanyag, mondjuk spórolunk 2 millió fabatkát, azaz 2%-ot. Hát nem ez volt a terv. Sebaj, majd csak 2011 elején derül ki, hogy 40 milliárd helyett kimutathatatlanul kicsi a megtakarítás. Szalagcím az akkori lapokból: Csődbe megy a MÁV-Start, ha nem kap 47 milliárd forint plusz támogatást - Gy. P. szakminiszter szerint az előző kormány hibájáért kell most fizetni.
Az utóbbi években a MÁV-csoportnál többször volt járatritkítás, Kóka idején becsuktak 14 mellékvonalat, Szabó Pál buta rendelkezése nyomán pedig szintén kihuzigáltak vonatokat a rendszert alkotó menetrendből. Tény, hogy ezen esetek egyike után sem sikerült számottevő megtakarítást még kimutatni sem!
Most mégis újra erre készülnek. A legvérmesebb tervek szerint szinte az összes mellékvonalat becsukják. Az elképzelésben van logika, bár ördögi. Egyrészt a vasút természete, másrészt a magyar vasút rossz, hatékonytalan működése miatt ugyanis nagyon nagy az állandó költségek aránya. Ha a jelenlegi MÁV-csoport holnaptól egyetlen vonatot sem indítana, továbbra is százmilliárdokba kerülne évente. Tehát nagyon sok vonalat, járatot kellene levágni a 30-40 milliárdos megtakarításhoz.
Reménykedhet-e mégis valamiben az utas és az adófizető? Talán igen. Az A & A páros életrajzában a brókercégen (és Dunaújvároson) kívül van még egy közös vonás. Eredetileg mindketten matematikus szakon végezték. Márpedig egy mérnöki, pláne matematikusi aggyal egyszerűen nem lehet nem beleszeretni az integrált ütemes menetrendbe, az itf-be. Ez a közlekedésszervezési mód egyszerűen annyira szép, mint mérnöki, üzemviteli szellemi alkotás, mintha az evolúció/jóisten bölcsessége hozta volna létre.
De bevezetni persze nem ezért kell. Az itf az utasoknak jól kiszámítható módon jelenti a mobilitási lehetőségek adott körülmények között teljesíthető maximumát egész nap. A vasútüzemnek a meglévő erőforrások (jármű, egyéb infrastruktúra, munkaerő) lehető leghatékonyabb kihasználását hozza. Az országnak pedig azt, hogy az igen költséges közlekedési fejlesztések hosszú távon is racionálisan, a lehető legtakarékosabban valósulhassanak meg.
A magunk szerény eszközeivel sokszor próbáltuk már írni az itf előnyeiről, de civil szervezetek is bemutatták, hogy a mai magyar vasút számára gazdaságilag is az itf a járható út. (A másik az egyre kevesebb vonalon járó egyre kevesebb és egyre lepusztultabb vonat, rajtuk egyre kevesebb és egyre lepusztultabb utas spirálja.) Az itf.hu cikke itt olvasható, a VEKE állásfoglalása pedig itt nézhető meg.
Az itf-es kínálati menetrend a nem ütemes menetrendnél jóval több utast, árbevételt hozott kisebb vagy valamivel nagyobb költség árán. Így történt ez Magyarországon is azokon a területeken, ahol bevezették. A döntéseket hozó politikusok, a minisztérium és a vasút vezetői mégsem hívei az itf-nek (bár ezt állítják). Vagy azért, mert intellektuálisan képtelenek megérteni lényegét, működését, vagy azért, mert valójában nem a hatékony, a polgárok érdekét színvonalasan és kevesebb közpénzből szolgáló vasút a céljuk, hanem partikuláris gazdasági érdekek kiszolgálása.
Andrási és Antali életrajzuk alapján szellemileg felkészültnek tűnnek a vasút szerteágazó problémahalmazának megértésére. Egyelőre azonban nagyon halkan énekelnek. Másfél hét múlva kiderül, tudnak-e hangosabban.

Kommentek
2009.07.06 12:02:46zombi
IGEN
Lopni mennek!
2009.07.06 12:23:16Che Pel
Persze, hogy lopni mennek!
Ezek mocsok politikusok akkor is hazudnak, amikor kérdeznek!
2009.07.06 12:24:12biribiri
Megerősítem Zombit. Mert azok a nevek, akik szóba jöttek az új vezetés mellett, nem tettek mást a fidesz kormány alatt sem, mint jól megszedték magukat a MÁV-nál. Ehhez segédkezet adott Henczinger úr is mint Siemenszes a motorvonat tendernél. Sok vizet nem zavartak, lényeg az volt, hogy minél nagyobb nyugalom legyen a MÁV-nál, fel ne hívják magukra a figyelmet és természetesen bankszámlájukra minél nagyobb összegek legyenek utalva. Szegény MÁV.
2009.07.06 12:49:22szatyi
Felvételi alkalmassági teszt: railroad tycoon hungarian edition. (extreme difficulty, strike:on, bankrupt:on, Gaskó:on)
2009.07.06 12:52:54nyomasek_bobo
Jó írás, igaz a cím miatt sok lesz a troll.
Kis hiba:
"Szabó Pál buta rendelkezése [10] nyomán pedig szintén kihuzigáltak vonatokat a rendszert alkotó menetrend."
-ből
2009.07.06 12:55:20sikhangya
Van még mit?
2009.07.06 12:57:00erminavet
köszi bobo, javítottam.
ti
2009.07.06 13:01:00leofarkas
lopni mennek es abbol finanszirozzak pl. semjen zsolti nove operalasat is. mert o igazabol az.
2009.07.06 13:03:01biribiri
Természetesen van offsór cég és van bankszámla Svájcban és Ausztriában is, és természetesen adót nem fizetünk, most azért nem mert ennek a bandának én egy fillért sem, fidesz kormány idején sem, ja azt tőlük kellene megkérdezni, hogy miért nem.
2009.07.06 13:12:28bodesco
"Tegyük föl, hogy a járatritkítási elgondolások készítői tudják, mennyibe kerül egy vonal üzemeltetése. (Nem tudják persze, de tegyük föl.)"
Ezek az információk rendelkezésre állnak (egy nagyon közeli rokonom a Controlling főosztályon dolgozik, úgyhogy ezt kezelhetjük tényként is), a probléma az, hogy a döntéseket a politikusok hozzák, nem a szakértők. Egy példa: a vonalbezárások keresztülvitele természetesen politikailag kockázatos, ezért a vonalakat nem bezárták, hanem a személyforgalmat szüneteltetik. Azaz a vonalat a MÁV-nak ugyan úgy fenn kell tartania biztosítóberendezésekkel, és az egész hóbelevanccal együtt a heti 2 tehervonatért is, csak természetesen a személyvonatok közlekedtetéséből származó jegybevétel esik ki. Ennek a költségét a controlling egészen pontosan meg tudja mondani, csak sajnos a politika nem akarja tudomásul venni.
2009.07.06 13:17:57"azta"
Kedves Tevan Imre!
úgy gondolom, hogy a Te felelősséged, hogy engem a youtubra navigáltál, ahol a Kárpátia együttes számát hallgathattam végig, ill. a hozzászólásokat olvasgathattam. ennyi primitív, ösztönlényi megnyilvánulásra nem voltam felkészülve! ezt neked jelezned kellett volna előre!
t.
ez és az azta
:)
ui: a cikk jó!
2009.07.06 13:39:49erminavet
Kedves azta!
Vedd úgy, hogy a "vaze" erre figyelmeztet.
ti
2009.07.06 16:05:55Gondol
A tolvaj jelöltek kis stílűek. A megbízóikat kell elkapni. Készült-e átadás-átvételi jegyzőkönyv? Ha igen, annak tartalmát látatlanból megkérdőjelezem! A bizalom már csak ilyen...
2009.07.06 16:07:02patye
Olyan, mintha "ajánlást" írtál volna az A&A párosnak. Kíváncsi vagyok, hogy ők személyesen olvassák-e ezt a blogot, és hogy megsértődnek-e azon, hogy inkább bizalmatlanul állsz hozzájuk.
2009.07.06 16:15:24xenuka
Hol képezik ezeket az univerzális szakembereket?
mvm, bkv, máv, paks, bank, nabukko - ők mindegyikhez értenek.
Én meg szenvedtem a szakdiplomáimmal.
2009.07.06 16:30:57t a m á s
A legegyértelműbben a FIDESZ ellenezte az ingatlanadót. Világos hogy az ingatlanmaffia törvényhozásig elért keze, a majd fizetni nem tudók lakásait féláron lenyúlják.
Aztán jött a szavazás és a Fidesz több képviselője megszavazta, több nem ment el a szavazásra hogy biztos elfogadják.
Nem értettem!
Aztán gyorsan kinevezték a szocik a MÁV új vezérét - egy ős FIDESZ-est.
Az ingatlan lesz a mi bulink, a MÁV nevű pénznyelő automata pedig a tietek. (a sok hülyének meg még egy kis maszlag; Bajnai "elvesz a MÁV-tól 40 milliárdot". És aztán majd a következő visszaad 140-t.)
Itt Kínában, Sanghajban ahonnan írom ezt a levelet széleskörű demokrácia van.
Még lopni se mennek. (Illetve ketten a múlt évben voltak, de őket nyilvánosan és golyó által)
2009.07.06 16:40:37Miska bá'
Ej-ej xenuka!
Tudod, ezek válságmanagerek, akik minden válságszitut kapcsiból oldanak meg.
Ehhez nem ész kell, meg szakdiploma, hanem igen-igen faszányos kapcsolati tőke.
No, hogy azt hogyan lehet megszerezni, az már rafkósabb dolog.
Ne irigyeld Te "ezek"-et, mindegyik egy szánalmas (cél)csoport szolgálatába szegődött.
Persze vannak fehér-holló-szerű kivételek, de sajnos a mai magyar erkölcsi-etikai küzdőtéren ezek még nagyítóval sem láthatók.
Az egész rendszer (gazdasági,politikai, etc.) annyira el van kurvulva, hogy itt normális ember labdába sem rúghat.
C' est la vie... tán így mondaná az orosz.
Ne csüggedj, egyszer eljön még a mi időnk is, csak győzzük kivárni...
Nem kivagyiságból: nekem is csak egy gépészmérnöki, egy közgazdász, s egy rendszerszervezői diplomám van.
S ezekkel inkább csendesen dolgozgatok (persze, "ezekhez" képest kvázi éhbérért), minthogy eladjam a lelkem az Ördögnek...
További szép napot!
2009.07.06 16:41:35Reman
Kedves hozzászólók:
- amíg nem helyezik a MÁV-ot KŐKEMÉNY üzleti alapokra (értsd privatizáció), addig az összes beleölt pénzt szét fogják lopni.
- amíg nincs valaki, aki MULTINACIONÁLIS szemlélettel rendet rak, addig mindig lesz egy Gaskó, aki mindent szem előtt tart, csak a szolgáltatást és a racionalitást nem
- a MÁV-nál dolgozók jelentős része egyszerűen ellenérdekelt mindenféle változásban, mert kiderülne, hogy naplopó (természetesen az összes nem ilyenről nem szól ez a hozzászólás)
- és mivel a vasutas döntéshozók jelentős része mindenkit zsigerből utál (talán, mert érdekelt lehet a milliárdok elpocsékolásának fenntartásában?!?), aki nem vasutas, de ért a vállalatvezetéshez, a változás-menedzsmenthez, a vevő-központú szolgáltatáshoz, szerintem drukkolni kellene az ilyen próbálkozásnak
Sok sikert kívánok az új embernek!
2009.07.06 17:08:03Reman
Igazad lehet.
Én inkább az SNCF-re, a DB-re és a GySEV-re szeretnék gondolni, mint jó példa.
Meg arra, ha én így végezném a munkámat, akkor kirúgnának. Pont.
Meg arra, ha a fent említett társaságokkal utazom, akkor olyan szemlélettel találkozom, amivel szeretnék itthon is találkozni. És ez nem ördöngősség, máshol is megcsinálták. Itthon miért ne lehetne? Vagyunk olyan okosak (sajnos okosabbak is :)), csak le kellene másolni valakinek (na jó, adoptálni)
2009.07.06 17:13:03bunko_jobbos
Reman:
Tipikus olyan ember hozzászólása, akinek a fejébe beleöntötték a sok hülye multirizsát
Tévedések:
1. Üzleti alap= fasza működés
2. Multinacionális szemlélet = fasza működés
3. "MÁV-nál dolgozók jelentős része egyszerűen ellenérdekelt"( Dolgozók lenézése (ez az igazi multiszemlélet lényege)
4. "változás-menedzsmenthez, a vevő-központú szolgáltatáshoz" : undorító multirizsa. Multiul: bullshit.
Az ilyenek, mint te tudatlanságukban széjjelbaszták az országot. (Én tudom, mert én is ilyen voltam, csak felnőttem)
2009.07.06 17:13:16Reman
Publius Decius Mus: Bocsi, még egy. Ha van pénzünk, miért nem fektetjük a vasúti infrastruktúrába? 2 hónapja voltam Münchenben egy logisztikai vásáron: 2 komplett hangár a vasúti- és intermodális fuvarozásról szólt. Teremtsük meg a feltételeket a versenyhez, és lesz javulás. (miért él jól Kedves Ferenc nevű évfolyamtársam? Mert valamit jobban csinál, mint az állami monopólium...)
Szerintem.
2009.07.06 17:19:44Reman
bunko_jobbos:
tisztelem a véleményed, de sajnállak, mert talán nincs elég sikerélményed ilyen tárgyban. Én eddig az általad leírtak ellentétét láttam mindenhol. Ahol kudarcot látok, az pont amiatt van, hogy az általam leírtak fedője alatt mutyizás van. Azaz nem az, amit én leírtam.
Igazad van: amíg büntetlenül lophat a politika (minden oldal!) addig az lesz, amit leírtál.
Amennyiben van hasonló (értsd multirizsa-bullshit)élményed az SNCF-fel vagy a DB-vel, kérlek, oszd meg a nagyközönséggel.
Köszönöm.
2009.07.06 17:46:08apa1
Van egy fontos eleme az átalakításnak amit utóljára említettek meg halkan.
Nevezetesen:
-az üzemvitelhez szorosan nem kapcsolódó ingatlanelemk privatizáziója.
Itt a lényrg!
2009.07.06 17:51:50Luna Kid
Szia Ubi! Nagyon szép, szívhezszóló beszéd, köszi szépen a cikked által nyújtott valamicske vigaszt, gyújtok is egy gyertyát az Ismeretlen Kötötpályás Utas lelki üdvéért. Sz. Sz.
2009.07.06 18:09:54ITF WEST
Ilyen cím, ilyen felvezetés, ilyen stílus után nem hiszem, hogy az A&A páros megszeresse az ITF-et...
2009.07.06 18:20:46szmoker
"Én annak aki a MÁV-nál volt már vezető automatikusan bevonnám az erkölcsi bizonyítványát ÖRÖKRE."
+ országgyűlési, önkormányzati képviselők, bizottsági tagok, állami cégek vezérei, ilyen-olyan illetékeselvtársai, és mindenki aki ezekkel valaha is üzletelt.
2009.07.06 18:22:32szmoker
+ szigorított APEH vizsgálat mindnek, és akinél gáz van (vagyis mindegyiknél), teljes vagyonelkobzás és letöltendő, valamint közügyektől eltiltás lehetőleg örökre.
2009.07.06 18:40:20chillman
apa1; igy van. eladják majd szépen a vágánnyal/iparvágánnyal rendelkező (szerintük lényegtelen) területeket.. épülhet majd ipari park, logisztikai központ közvetlen vasúti kapcsolattal. ezért jöttek, ebben profik.. az a baj, hogy mielőtt kinevezték őket kiosztották nekik, hogy a vevőket majd ők hozzák.. sok-sok milliárd lesz az amit megint lenyúlnak..
2009.07.06 19:00:41apa1
A szokásos forgatókönyv.Idáig terjed a 'szakértelem' , másrészt ez a feladat.
2009.07.06 19:15:42Szakadás
Azon tűnödüm, nem ellenérdekelt az állam a nagyobb utasszámban?
Ha jól tudom, az utasok töredéke fizet teljesárú menetjegyet, és a hiányt az állam egészíti ki. Nem ez az összeg fáj nekik nagyon?
2009.07.06 19:39:16kopa.
Most jöjjön egy kisOff érdekesség...
Ugye felépült Szolnokon az Ipari parkban a Stadler vasúti alumíniumszerelvényeket gyártó üzeme! 50 m-re a vasúti pályától! Ha most mindenki végiggondolja logikus lenne a vasúti szállítás, nem? Mert jelenleg közúton szállítják majd a kocsivázakat mivel a vasúti szállítás jelenleg túl drága! Tehát egy vasúti kocsiszekrényeket gyártó gyár, egy köpésnyire a pályától inkább közúton szállít, minthogy a vasutat igénybe venné! Kellet nekünk a Cargot eladni... De persze mostmár tervezik a Gépészet és a Trakció eladását is, azért is volt jó a szétnyírbálás
2009.07.06 20:39:11erminavet
itf west: akkor örülhetsz.
ti
2009.07.06 21:08:34kvp
Ha egy vasuttarsasag koltsegeket akar csokkenteni, akkor teheti azt amit jelenleg a mav:
-eladja amire van vevo, ez egy ideig bevetel, aztan mar nincs ceg
-megszuntet vonatokat es vonalakat, ez egy ido utan bevetelcsokkenest hoz
-hanyagolja a felujitasokat
Ez a modszer eddig mindig csodhoz vezetett.
Masik alternativa:
-ha draga, de kihasznalatlan a palya, akkor csokkenteni kell a koltseget (gyengebb forgalomra tervezett 'konyebb' sin es toltes, hagyomanyos biztositorendszerek elhagyasa (a modern olcsobb es nehezebb ellopni), allomasi szemelyzet megszuntetese
-ha draga a vonat, akkor szerezni kell valami olcsobbat (_olcso_ motorvonatok, minimalis karbantartasi igennyel, akar felujitott regiek is megfelelnek)
-fel kell merni, hogy ki hova akar utazni, milyen mennyisegben es pont olyan jaratokat inditani (kanadaban van olyan vonal, ahol csak reggel munkaido elott es delutan/este munkaido utan jarnak elovarosi vonatok, reggel csak befele, este csak kifele a varosbol)
-a nagyobb kulvarosi palyaudvarok kore nagy es vonatjeggyel egyutt ingyenes parkolokat kell epiteni, igy megeri auto+vonat kombinacioval munkaba jarni az elovarosokbol
Az allam ebben annyit segithet, hogy:
-reszben kotelezove teszi a vasuti szallitast (lasd: rola rendszer), hogy a fuvarozasi ag haszna fedezze a szemelyszallitast (az utaknak is jot tesz, ha az atmeno kamionok vasuton mennek)
-adokedvezmenyt ad a vasuti es vizi szallitasra (azaz jol megadoztatja a kozuti fuvarozokat)
-egy cegbe koncentral minden szukseges tevekenyseget, hogy biztos ne alljon le a rendszer (az amerikai amtrak allami vasuttarsasag pl. sajat acelmuvel rendelkezik, hogy ne kelljen kinabol vagy europabol hozatniuk az alkatreszeket)
2009.07.06 22:09:33blokkos
Tisztelt Elnök úr!
Higgye el, van mit megreformálni, mert még mindíg nagyon sok a vasutas! Ne a végrehajtó szolgálatnál keresse a többletet, hanem a döntésképtelen vízfejnél. Ott vannak sokan! Már régen kellett volna megszüntetni a párhuzamos, döntésképtelen, szervezeteket, különféle mondvacsinált készenléteket, ügyeleteket, stb. Higgye el, az alsó szinten hozott döntésk megfontoltabbak, többre hivatottak, mint azt felső szinten gondolják. A végrehajtó szolgálatokban azonnaki, operatív döntéseket kell hozni, és higgy el a mindennaopok problémáján felnőtt állomásfőnökök, pálya-, bokk - és távközlő mesterek, stb, és valamennyi olyan ember,aki itt edződött, jobb és hasznosabb döntésre képes,mint a vízfej.
Higgye el, végrehajtói szintre kell levinni a mindennapok döntéseit! Nem stratégiákról beszélek! A mindennapokról!
Ne is prtóbáljon tanácsot kérni vasutasoktól, mert azok semmi mással nincsenek elfoglalva, mint saját beosztásu, íróasztaluk megtartásával, és az ehhez tartozó, a döntéseiket, munkájukat messze meghaladó fizetésük megtartásával.
Bízzon a "kisvasutasokban", de sose bízzon azokban, akiket a szervezet már régen, maffia módon összetart. De ne hozzon magával olyanokat sem, akik még sosem láttak vasutat, vagy csak utaztak rajta, mert ők alkalmatlanok! Azol is, akik a szolgáalti autójukból csak a közút -vasút szintbeni kerezsteződését látják, kívülről.
Sok sikert kívánok Önnek! Ha végre egyszer már tényleg meg lehetne reformálni a vasutat, - pestiesen szólva- az nem lenne semmi!
Mégegyszer, sok sikert,de fogadja meg azt, amit fent írtam!
2009.07.06 22:59:08vonat blog
Egy nagyon egyszerű összefüggést kell az új embereknek megérteni. A vasúti személyszállítás költségeinek nagy része, pontosabban nagyon-nagyon-nagyon-nagyon nagy része állandó költség.
Ebből az következik, hogy vagy bezárok, felszántok, bevetek borzaskatával (Nigella damascena)esetleg petúniával (annak ugyanez a latin neve) minden felszámolandó vasútvonalat, vagy üzemeltetem tovább.
Nos, a bezárásnak a borzaskata és petúnia mag árán túl még van pár forintnyi költsége. Például el kell bontani a vasutat, és a helyén maradó szutykot környezetvédelmileg ugyebár ártalmatlanítani kell. Nos, kérdés, hogy ez utóbbi mennyibe kerül, és hogyan viszonyul ez a karbantartás költségeihez.
Jelentem: vasutat vagy teljesen megszüntetni kell (felszedni), vagy sűrű járatokkal, vonzó módon, hatékonyan kell üzemeltetni. Aki a kettő közötti középutat karaja megvalósítani, csak rosszat tesz. A hatékonyság javításával ugyanúgy lehetne találni 40 milliárdot, mint a fél magyar vasút "szolgálatszüneteltetésével". Utóbbi egy rossz látszatmegoldás, melynek társadalmi haszna kisebb, mint a döntéshozók hiszik.
2009.07.06 23:01:22combo
Matematikusok? Ez bíztató (irónia nélkül).
Az ütemes/nem ütemes menetrend egy álvita. Én speciel rosszabbul jártam az ütemes menetrend óta. Eddig volt egy remek gyorsvonat(pár), most van helyette sok-sok személy, rettentően csiga menetrenddel (Baja-Kaposvár, 111 km, 3 óra). És az ütemesség miatt egész nap ez a választék, nincs egy-egy üdítő kivétel. Ugyanez áll az átszállásokra: olyan nincs, hogy az összes vonalon passzoljon az átszállás; és ha nem passzol, akkor egész nap nem passzol. Köszönöm.
Az utasnövekedésről annyit, hogy igen, el lehet mondani, hogy van utasnövekedés, 100%-os, átlag 5 utas helyett most van 10. (Kivétel a gyors, az jól tele volt.) Csak kár, hogy Piroska helyett 100 tonnák mennek.
2009.07.06 23:14:16combo
Azért jókat mosolygok ezen az állandó költség dolgon... Akkor én rendelnék hajnali 2-es indulással minden vonalra még egy-egy járatpárt, hiszen az "ingyen" van, mint azt sokan levezették már itt. Sőt, a plusz 10 utas rengeteg többletbevételt hoz. (Apropó, "nyereséges" vonal van egyáltalán a MÁV-nál? Ha az egyáltalán értelmezhető ott...)
Azért van állandó költség, mert a felesleges munkaerőt nem rugdalják ki a francba, hiszen állami cégről, azaz szeretetszolgálatról van szó.
2009.07.06 23:35:22lápi lidérc
"A népek persze nem erre gondoltak, hanem arra, hogy nahát ezek lepaktáltak, ezentúl együtt fognak lopni."
Már 20 éve együtt lopnak.
Vagy van még olyan hülye, akit megtéveszt a parlamenti színjáték? Az nézze meg, amikor a parlamenti ordibálás után este az Orbán meg a Gyurcsány család négyesben gruppenszexel.
A legjobb rész, amikor Viki meg Feri egymás faszát szopják, pedig bizisten nem vagyok buzi.
2009.07.06 23:47:37müszi
igazad van! lopni mennek. mikor lesz már ezeknek kinyitva a recski munkatábor????
2009.07.07 01:23:58kanapé
müszi
hogy mikor? majd ha a sínpárt lefektetik oda(is)...
2009.07.07 01:49:29atleta.hu
Kicsit offolok: nagyon bena vagy te, ha az indavideon tobb talalatod volt, mint a yt-on... http://www.youtube.com/results?search_query=Ugye+gondolsz+n%C3%A9ha+r%C3%A1m&search_type=&aq=f
2009.07.07 02:09:17atleta.hu
Hat ez egy no nagy s... semmi. Mar epp kerdezni akartam, hogy csak nem az a baj, hogy matematikusok az illetok, de ugylatszik erre keszultel, ezert elorangattad, mint pozitivumot. Szoval a cikk egy nulla. Az elejen szarozod a jelolteket, mert vagyonkezelok, a kozepen arrol beszelsz, hogy milyen butasagokat lehet elkovetni (mindezt olyan ellel, mintha ezek az arcok elkovettek volna oket) illetve miket kovettek el masok, majd a vegen leirod, hogy hat vegulis azert ha valaki matematikus (is), akkor megis csak lehet remenykedni. Ha ezt mind osszeadom, akkor egy nagy nullat kapok. Mar ha az elejet negativra, a kozepet nullara (a tema szempontjabol erdektelen ventillalas) a veget pedig pluszosra veszem. Mondjuk egysegnyire, mert jobb otleted neked se volt.
Amugy ez a 'na mer biztos igy akarjak csinalni ami mellesleg szar' egy tipikus ervelesi hiba. A nevet nem tudom, es most nem turkalok utana de fogadni merek ra, hogy van neki es megtalalhato a wikipedian (lasd http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_fallacies )
2009.07.07 10:19:51Zsola777
Nem lehetne nyomni a MÁVnak egy büdös nagy RESETet, és elölről kezdeni a meglévő vasútakra a menetrend tervezését? Legalább virtuálisan! Nem pedig nyesegetni azt, ami eddig se jó. Ha kész van az új rend, át lehetne állni, esetleg Gaskóék sztrájkolnak közben pár napot. Nos?
2009.07.07 14:07:00Moszkvicsslusszkulllcs
A félreértéseket szerintem az okozza, hogy miközben mindenki ITF-ezik, valójában a járatok sűrítését érti az "ITF bevezetése" kifejezés alatt.
A másik valódi kérdés, amiről nem esik szó: ha egy adott mellékvonal esetében a vidéki városok elővárosi közlekedése és a "pesti" vonatokra közötti ráhordás közül csak az egyik választható, akkor melyiket válasszuk?
2009.07.09 07:27:35Micro_fine
Dél-amerikában vannak a kőgazdag drogbárók,akik minden hatalmat a kezükben tartanak. Nálunk meg az off-shore bárók uralkodnak, és a szegénység gyorsabban terjed, mint a középkorban a pestis.