Csehország : Magyarország = Magyarország : Románia

2010.03.22. 08:37

Hopp, kizártam magam a fülkémből, hasított belém, amikor becsuktam kívülről az ajtaját. Pedig öt perccel ezelőtt még tudtam, hogy az a jópofa, lyukas műanyag kódlap szolgál kulcsként, sőt a vécébe is azzal tudok bemenni. A vécébe, ahol zuhanyozó is van. A hálókocsi-kalauz szerencsére közel volt, ő ki tudta nyitni.

fotó: Tevan Imre
fotó: Tevan Imre

Egyszerűen kulturális sokként ért a (Siemens-gyártmányú) cseh
hálókocsi. Úgy viselkedtem, mintha Afrika valamelyik sötét zugából
szabadultam volna a modern nyugatra. Minden fülkében Celsius-fokra
beállítható hőmérsékletű mosdó volt. Sőt visszafelé már hárman
jöttünk, így megkaptuk a középső, zuhanyozós, vécés lakosztályt.
Alapáron, fejenként 14 euróért.

Mostanában sokat utazom fekvőhelyes vonattal. A pótjegyet általában
helyben is meg lehet venni. A cseh kalauz természetesen ad jegyet,
számlát. A magyar ötből egyszer se. A következő a szokásrend: a tag
megkérdi, kérek-e áfás számlát. Nem kérek, mit kezdjek vele. Erre
persze jegyet se ad, a pénz megy a zsebébe, a kár a MÁV-Starté. És a statisztika szerint még kevesebben veszik igénybe ezt a szolgáltatást.

Csehországban nemcsak ezért jó vonatozni. Valahogy az egész vasút
működik. Meg az egész ország. A mellékvonalakon sokszor ugyanazok a
Bz-k járnak, mint nálunk (hiszen ott készültek), de általában tiszták,
rendesek. A vécét általában lehet használni. Nálunk általában nem.

Mindig is tudtuk persze, hogy Csehország Nyugat-Európa része. Elég
csak a térképre nézni. A két háború közötti Csehszlovákia Európa egyik
legfejlettebb, legiparosodottabb országa volt. Svédországban akkor az
volt a jelszó, érjük utol Csehszlovákiát. Nem csoda hát, ha a csehek
megszabadulva a létezőtől, hamar magukra találtak. Egy kis szlávul
beszélő tüchtig Németország ők. Csalódás legfeljebb az lehet, hogy mi
nem közeledünk hozzájuk, hanem jól láthatóan távolodunk.

7171585 c79fe775cb3d1563e4ef2eefb32136b0 xl

Nem a pénzről van szó. Nem a nyugati turistáknak berendezett (és
drága) Prágáról beszélek, hanem a tiszta, rendezett kisvárosokról,
a szépen ápolt centrumú nagyvárosokról. Hétköznap hajnalban ugyanolyan szegény proletárok és vidéki diákok várnak az állomáson, mint nálunk, csak felesen kívül szendvicset is kapni a büfében. Mostanában Erdélyben is sokat vonatoztam, felállítottam tehát ezt az aránypárt. Csehország : Magyarország = Magyarország : Románia.

Azt mondják a Csehországot ismerő barátaim, korrupció ott is van. A
nagy beruházásokból – és a közlekedés ilyen – ott is lenyúlják a tíz–húsz százalékot, de közben megépül, aminek meg kell, és szempont az is, hogy jó legyen, működjön, betartsák a határidőt. Nálunk meg a beruházás fő célja a lenyúlás és a választási propaganda. E logika szerint tehát van elviselhető korrupció. Mindig is utáltam ezt a mentalitást, lopni bűn, és kész. Most már kezdenék kiegyezni vele.

A cseh vasút szép, egységes, feltűnő, narancssárga keretű állványokon hozza az utazók tudomására, hogy hol korlátozzák felújítás miatt a forgalmat. Maguk a hirdetések is világosak: egy nagy vonalhálózati térképen vannak bejelölve az egyes vágányzárak adatai. Először arra gondoltam, milyen jó lenne ilyesmi nálunk is.

7171735 3e329055395f5c73e0e22cf58c8eb7c3 xl

Aztán elképzeltem. Tegyük föl azt az abszurd helyzetet, hogy a
MÁV-Start vezérigazgatója dönt valamiről, mégpedig ezeknek a tábláknak a bevezetéséről. Mindenki tudja, mi lenne. Magukra a táblákra
közbeszerzést írnának ki, méregdrágán megvennék, aztán nem sikerülne
kiszállítani, aztán a hirdetmények nem férnének el rajta. Ahol
kitennék, onnan ellopnák, megrongálnák, ha nem, összefirkálnák, és
különben is rossz adatok lennének rajtuk. Ahol működne véletlenül a
rendszer, a második hónaptól már ott se cserélnék a térképet, stb.

Nem, itt az Észak-Balkánon nem azt a célt kell kitűznünk, hogy érjük
utol Csehországot. Csak azt, hogy a celluxszal odagányolt A4-es lapon
legalább közelítőleg jó adatok legyenek.