A holnap cekkerei

2001.03.27. 18:10
Prospektusfaló nemzet vagyunk: a Boeing-737-es hazafelé érezhetően nehezebben rugaszkodott el a hannoveri kifutópályáról, miután a hazai információtechnológiai ipar krémje felcipelte rá repicukorkákkal, repikulcstartókkal, repigolyóstollakkal és repiszlogenekkel megpakolt repicekkereit.

Minden eddiginél több kiállító és látogató, más szóval totális tömegnyomor jellemezte az idei CeBIT-et - szeretnék én ennyire haldoklani, mint az információtechnológiai ipar. Érdemi információkat a megaexpóról ma már csak az interneten szerezhetünk, mert a helyszínen a talponmaradásért és a standokon osztogatott fröccsöntött csecsebecsékért zajló öldöklő könyökharc a legedzettebb hálózattervezők, szoftverfejlesztők és humánerőforrás-gazdálkodók energiáit is felemészti néhány óra alatt. Mégis évről évre többen tolonganak a kék hajú földönkívülinek öltöztetett hostessek körül, amiből egyértelműen kiderül, hogy a vásárlátogatókat nem a szakmai újdonságok, hanem a fröccsöntött csecsebecsék és a nagy teherbírású reklámcekkerek világviszonylatban is egyedülálló kínálata érdekli, valamint az a több ezer tonna színes papír, amivel meg lehet tölteni a szóban forgó cekkereket.

"Mindenkinek betelik a határidőnaplója, betelik a napja - és végül a fejében is csupa ötletek és megoldások zsonganak"
Képaláírásunk a rendezvény szlogene
A CeBIT léte és virágzása korunk egyik legkülönösebb kommunikációs paradoxona, gumicukor kérdőjel az információs társadalom hajnalán: összeegyeztethető-e az emberi természet a multinacionális marketingdroidok és az állami információstratégák nagyívű elképzeléseivel? Az itt kiállított termékek és szolgáltatások többsége semmi másra nem jó, csak hogy az embernek ne kelljen hajnalban kelni, és több órát autózni-buszozni-repülőgépezni ahhoz, hogy megszerezze a munkájához szükséges információkat. Az iparág krémje mégis ezt teszi, hogy aztán - állóképessége függvényében - néhány órás vagy napos tolongás után hazacipeljen egy csomó színes papírt, melyek információtartalmát a netről három egérkattintással letölthette volna. Miután kiheverte a megpróbáltatásokat, e-mailben, esetleg telefonon vagy videokonferencián újratárgyalja azokat a megbeszéléseket, amelyek az esti sörös-virslis céges bulik miatt másnapra teljesen kimentek a fejéből.

Az ember mindennek ellenére jól érzi magát a CeBIT-en: kólát rendel WAP-on az Ericsson-automatából, megtáncoltatja az NTT-DoCoMo-robotot, beáll PS2-t tesztelni a kiscsoportosok közé, és minden útbaeső webkameráról digitális képeslapokat küldözget rokonainak, barátainak és üzletfeleinek. Munkája érdemi részét otthon maradó kollégái végzik el, akik monitoron figyelik a megatrendeket.