Timót, Xénia
-10 °C
-1 °C

A CNN-faktor - 20 éves a hírgyár

2000.06.13. 08:33
Június elején Atlantában egyhetes bulival ünnepelte fennállásának 20. évfordulóját a világ első nonstop hírtelevíziója, a CNN. A globalizáció szinonimájaként emlegetett, műfajteremtő, sztárcsináló és az interneten is pionír médiavállalat 130 országból összegyűlt tudósítói a csatorna legnagyobb arcaival, arab uralkodókkal és amerikai elnökjelöltekkel szocializáltak a koktélpartikon. Az alapító atya, Ted Turner viszont torschlusspánikba esett: elvált Jane Fondától, csajozik, és már nem örül annyira az AOL - Time Warner fúziónak, mint amikor első szexuális élményéhez hasonlította a szerződés aláírása felett érzett eufóriát.
Ted Turner által megálmodott CNN alapjaiban változtatta meg a televíziózást
Az első adásnap, 1980 június elseje óta a Ted Turner által megálmodott CNN alapjaiban változtatta meg a televíziózást, és húsz év alatt a semmiből a világ legismertebb csatornájává küzdötte fel magát. A rosszmájúak szerint nem csupán közli, hanem csinálja is a híreket - ami annyiban biztosan igaz, hogy a politikusok és más rosszarcú történelemcsináló erők (legyen szó az USA elnökéről, latinamerikai diktátorokról, orosz puccsistákról vagy véres kezű délszláv tömeggyilkosokról) ma már világszerte számolnak a CNN-faktorral, vagyis hogy bárhol, bármikor felbukkanhat egy kézikamerával, csúcstechnikával és golyóálló mellénnyel felszerelt médiageci, és az egész világ élőben nézheti ahogy beleköp a levesbe. A belföldi versenyzőknek pedig nagyon észnél kell lenni mit beszélnek például egy Larry King talkshowban - a népszerűségi indexük múlik rajta, nem véletlenül emlegetik a CNN-t az idei amerikai elnökválasztási kampány valódi főhadiszállásaként.

A CNN haditudósítói az elmúlt húsz évben ott voltak minden frontvonalon az etnikai zavargásoktól kezdve a puccsokon át a fegyveres rendcsinálásokig, és Bagdad első bombázása óta - amikoris Peter Arnett élőben nyomult az égő városból - sportot csinálnak abból, hogy a "rossz" oldalon is legyen emberük, míg a többi hírügynökség tudósítói valamelyik amerikai repülőgéphordozó sajtószobájában követik az eseményeket.

Nem is sajátította el a vállalati filozófiát az a tudósító rendesen, akit még sehonnan nem kellett a tengerészgyalogsággal kimenteni - mint például Charles Jacot Panamából az 1989-es puccs idején, amikor Noriega tábornok halálbrigádjai már az utcákon vadásztak a háromszoros Peabody-díjas médiamunkásra.

Jubileumi összeállításukban nem verik nagydobra, de a kemény hírversenyben CNN néha hibázik is: 1998-ban leközöltek egy sztorit, mely szerint a zöldsapkások 1970-ben ideggázzal szórták meg Laoszt (a Tailwind-hadművelet) - az állítás hamisnak bizonyult, ráadásul az ellenkező értelmű nyilatkozatokat egyszerűen kihagyták az anyagból. Ilyen esetben egy mértékadó hírforrás visszavonja a sztorit, bocsánatot kér és levonja a személyi konzekvenciákat - a fent említett Peter Arnett, és egy egész sor munkatársa vált meg a csatornától a botrány után.

Az internetes vonal feltehetően tovább erősödik
Hogy a CNN megy a közérdekődés után vagy a közvélemény mozdul rá a CNN által felkapott témákra, ma már szinte eldönthetetlen: élőben mutatták a Challenger űrrepülőgép katasztrófáját, ott voltak a menekülő O.J. Simpson autója fölött, interjút csináltak az első számú közellenség Osama bin Ladennel.

Legutóbb órákig nem bírtam elmozdulni a képernyő elől, amikor élőben mutatták az amerikai határőrség kommandósakció formájában előadott családegyesítési manőverét, és az azt követő floridai zavargásokat egy kubai kisfiú miatt. Infotainment felsőfokon: a tudósító olyan közel van, hogy ő is kap a tömegoszlatás céljából szétfújt könnygázból (felteszem hogy ellenkező esetben a producer kézigránátot nyeletne vele), közben egy kis ablakban Miami polgármestere nyilatkozik, néha bevágják a szőke bombázó műsorvezető csajt, az alsó csíkban pedig real-time tőzsdeindexek kígyóznak - majdnem olyan, mint az interneten.

A CNN ugyanis "interaktív" televízió: rendszeresen sugároznak nézői véleményeket, jó nagy betűkkel a képernyőre írva - ez is olyasmi, amit a többi műsorszolgáltató csak most kezd felfedezni -, teletextet, helyi mutációkat állítanak elő az európai és ázsiai közönségnek csakúgy mint a repülőtéri tranzitban unatkozóknak (CNN Airport Network), és még egy egész sor célcsoportnak.

Weboldaluk, a multimédiás cuccokkal bőven illusztrált, átláthatóan szerkesztett, személyre szabható CNN Interactive (cnn.com) 1999-ben 6,7 milliárd oldalletöltéssel a leglátogatottabb hírportál. Itt közölték először teljes terjedelmében a minden letöltési rekordot megdöntő Starr-jelentést a Monica Lewinsky-afférről, de van a NASA weboldalt megszégyenítő űrrovatuk és egy egész sor "vertikális portáljuk" politikáról (allpolitics.com) üzletről (cnnfn.com), sportról (cnnsi.com), miegymásról is.

Ted Turner még 1996-ban eladta vállalata többségi tulajdonrészét
Az internetes vonal feltehetően tovább erősödik miután az év elején az AOL fuzionált a Time-Warner médiaóriással, amelynek Ted Turner még 1996-ban eladta vállalata többségi tulajdonrészét. Az idősödő mágus kezdetben roppant lelkesen első szexuális élményéhez hasonlította a fúziót, de mióta kiderült hogy az új cégben - amelyben övé a legnagyobb kisebbségi részvénycsomag - csak egy reprezentatív hatalommal járó alelnöki posztot szánnak neki, kicsit morcosabb. A menedzsment tervei szerint a Turner-hálózat feletti tényleges hatalmat Robert Pittman, az AOL korábbi második embere gyakorolja majd, és bár Steve Case a múlt héten nyilvánosan "a vállalat hősének" titulálta a kilencmilliárd dolláros magánvagyon felett diszponáló Turnert, egyre nyilvánvalóbb hogy az új felállásban nem szánnak neki irányító szerepet.

A 61 éves médiaguru a magánéletben keres vigaszt: januárban elvált Jane Fondától, a bulvárlapok címlapján legutóbb egy 28 éves New York-i kékharisnyával szerepelt, a múlt heti jubileumi bulin pedig régi barátnőjével, Frederique D'Arrago művésznővel mutatkozott.

Számokban

1980 1990 2000
CNN-irodák 8 USA 9 USA 10 USA
2 nemzetközi 14 nemzetközi 27 nemzetközi
alkalmazottak 225 2140 több mint 4000
műholdas csatornák 1 2 amerikai 10 amerikai
4 nemzetközi 11 nemzetközi
leányvállalatok 24 227 több mint 800
disztribúció - USA: 1,7 millió háztartás - USA: több mint 50 millió háztartás - USA: több mint 78 millió háztartás
disztribúció - több mint 85 ország - több mint 212 ország és territórium
nyelvi változatok angol angol angol, spanyol, portugál, török, olasz, svéd, német,dán, norvég, japán

Kreuzenstein mesevára

Nézd meg Te is Laczko legújabb fotóit!

US Virgin Islands

Sosem láttál még ilyen gyönyörű helyet!