A CNN-faktor - 20 éves a hírgyár

2000.06.13. 08:33
Június elején Atlantában egyhetes bulival ünnepelte fennállásának 20. évfordulóját a világ első nonstop hírtelevíziója, a CNN. A globalizáció szinonimájaként emlegetett, műfajteremtő, sztárcsináló és az interneten is pionír médiavállalat 130 országból összegyűlt tudósítói a csatorna legnagyobb arcaival, arab uralkodókkal és amerikai elnökjelöltekkel szocializáltak a koktélpartikon. Az alapító atya, Ted Turner viszont torschlusspánikba esett: elvált Jane Fondától, csajozik, és már nem örül annyira az AOL - Time Warner fúziónak, mint amikor első szexuális élményéhez hasonlította a szerződés aláírása felett érzett eufóriát.
Ted Turner által megálmodott CNN alapjaiban változtatta meg a televíziózást
Az első adásnap, 1980 június elseje óta a Ted Turner által megálmodott CNN alapjaiban változtatta meg a televíziózást, és húsz év alatt a semmiből a világ legismertebb csatornájává küzdötte fel magát. A rosszmájúak szerint nem csupán közli, hanem csinálja is a híreket - ami annyiban biztosan igaz, hogy a politikusok és más rosszarcú történelemcsináló erők (legyen szó az USA elnökéről, latinamerikai diktátorokról, orosz puccsistákról vagy véres kezű délszláv tömeggyilkosokról) ma már világszerte számolnak a CNN-faktorral, vagyis hogy bárhol, bármikor felbukkanhat egy kézikamerával, csúcstechnikával és golyóálló mellénnyel felszerelt médiageci, és az egész világ élőben nézheti ahogy beleköp a levesbe. A belföldi versenyzőknek pedig nagyon észnél kell lenni mit beszélnek például egy Larry King talkshowban - a népszerűségi indexük múlik rajta, nem véletlenül emlegetik a CNN-t az idei amerikai elnökválasztási kampány valódi főhadiszállásaként.

A CNN haditudósítói az elmúlt húsz évben ott voltak minden frontvonalon az etnikai zavargásoktól kezdve a puccsokon át a fegyveres rendcsinálásokig, és Bagdad első bombázása óta - amikoris Peter Arnett élőben nyomult az égő városból - sportot csinálnak abból, hogy a "rossz" oldalon is legyen emberük, míg a többi hírügynökség tudósítói valamelyik amerikai repülőgéphordozó sajtószobájában követik az eseményeket.

Nem is sajátította el a vállalati filozófiát az a tudósító rendesen, akit még sehonnan nem kellett a tengerészgyalogsággal kimenteni - mint például Charles Jacot Panamából az 1989-es puccs idején, amikor Noriega tábornok halálbrigádjai már az utcákon vadásztak a háromszoros Peabody-díjas médiamunkásra.

Jubileumi összeállításukban nem verik nagydobra, de a kemény hírversenyben CNN néha hibázik is: 1998-ban leközöltek egy sztorit, mely szerint a zöldsapkások 1970-ben ideggázzal szórták meg Laoszt (a Tailwind-hadművelet) - az állítás hamisnak bizonyult, ráadásul az ellenkező értelmű nyilatkozatokat egyszerűen kihagyták az anyagból. Ilyen esetben egy mértékadó hírforrás visszavonja a sztorit, bocsánatot kér és levonja a személyi konzekvenciákat - a fent említett Peter Arnett, és egy egész sor munkatársa vált meg a csatornától a botrány után.

Az internetes vonal feltehetően tovább erősödik
Hogy a CNN megy a közérdekődés után vagy a közvélemény mozdul rá a CNN által felkapott témákra, ma már szinte eldönthetetlen: élőben mutatták a Challenger űrrepülőgép katasztrófáját, ott voltak a menekülő O.J. Simpson autója fölött, interjút csináltak az első számú közellenség Osama bin Ladennel.

Legutóbb órákig nem bírtam elmozdulni a képernyő elől, amikor élőben mutatták az amerikai határőrség kommandósakció formájában előadott családegyesítési manőverét, és az azt követő floridai zavargásokat egy kubai kisfiú miatt. Infotainment felsőfokon: a tudósító olyan közel van, hogy ő is kap a tömegoszlatás céljából szétfújt könnygázból (felteszem hogy ellenkező esetben a producer kézigránátot nyeletne vele), közben egy kis ablakban Miami polgármestere nyilatkozik, néha bevágják a szőke bombázó műsorvezető csajt, az alsó csíkban pedig real-time tőzsdeindexek kígyóznak - majdnem olyan, mint az interneten.

A CNN ugyanis "interaktív" televízió: rendszeresen sugároznak nézői véleményeket, jó nagy betűkkel a képernyőre írva - ez is olyasmi, amit a többi műsorszolgáltató csak most kezd felfedezni -, teletextet, helyi mutációkat állítanak elő az európai és ázsiai közönségnek csakúgy mint a repülőtéri tranzitban unatkozóknak (CNN Airport Network), és még egy egész sor célcsoportnak.

Weboldaluk, a multimédiás cuccokkal bőven illusztrált, átláthatóan szerkesztett, személyre szabható CNN Interactive (cnn.com) 1999-ben 6,7 milliárd oldalletöltéssel a leglátogatottabb hírportál. Itt közölték először teljes terjedelmében a minden letöltési rekordot megdöntő Starr-jelentést a Monica Lewinsky-afférről, de van a NASA weboldalt megszégyenítő űrrovatuk és egy egész sor "vertikális portáljuk" politikáról (allpolitics.com) üzletről (cnnfn.com), sportról (cnnsi.com), miegymásról is.

Ted Turner még 1996-ban eladta vállalata többségi tulajdonrészét
Az internetes vonal feltehetően tovább erősödik miután az év elején az AOL fuzionált a Time-Warner médiaóriással, amelynek Ted Turner még 1996-ban eladta vállalata többségi tulajdonrészét. Az idősödő mágus kezdetben roppant lelkesen első szexuális élményéhez hasonlította a fúziót, de mióta kiderült hogy az új cégben - amelyben övé a legnagyobb kisebbségi részvénycsomag - csak egy reprezentatív hatalommal járó alelnöki posztot szánnak neki, kicsit morcosabb. A menedzsment tervei szerint a Turner-hálózat feletti tényleges hatalmat Robert Pittman, az AOL korábbi második embere gyakorolja majd, és bár Steve Case a múlt héten nyilvánosan "a vállalat hősének" titulálta a kilencmilliárd dolláros magánvagyon felett diszponáló Turnert, egyre nyilvánvalóbb hogy az új felállásban nem szánnak neki irányító szerepet.

A 61 éves médiaguru a magánéletben keres vigaszt: januárban elvált Jane Fondától, a bulvárlapok címlapján legutóbb egy 28 éves New York-i kékharisnyával szerepelt, a múlt heti jubileumi bulin pedig régi barátnőjével, Frederique D'Arrago művésznővel mutatkozott.

Számokban

1980 1990 2000
CNN-irodák 8 USA 9 USA 10 USA
2 nemzetközi 14 nemzetközi 27 nemzetközi
alkalmazottak 225 2140 több mint 4000
műholdas csatornák 1 2 amerikai 10 amerikai
4 nemzetközi 11 nemzetközi
leányvállalatok 24 227 több mint 800
disztribúció - USA: 1,7 millió háztartás - USA: több mint 50 millió háztartás - USA: több mint 78 millió háztartás
disztribúció - több mint 85 ország - több mint 212 ország és territórium
nyelvi változatok angol angol angol, spanyol, portugál, török, olasz, svéd, német,dán, norvég, japán