Vendel
5 °C
20 °C

Megfázott az óvodás, nincs utas a vonatokon

2009.04.16. 09:13

Igencsak jó Magyarország térképpel kell rendelkeznie annak, aki megtalálja Kisszénást. Ugyanis Kisszénás település nincs, de ilyen nevű vasúti csomópont van. Segítünk. A kedves olvasó keresse meg Kardos települést Békés megyében. A településtől délre 6 km-re szúrja a körző hegyét bele a térképbe. Na ott van Kisszénás. 6 km-re délre Kardostól és 6 km keletre Kondorostól, a mező közepén.

Átlagosan 0,7 utast számoltak vonatonként.

A békési sok ezres tanyavilágból 7 tanya itt található. Meg a vasútállomás. 1893-ban a Békés-Csanádi HÉV vasutat építtetett Szarvasról Orosházán át Mezőhegyesre. Ebbe a vonalba kötötték bele Kisszénás tanyacsoportnál a Kisszénás–Kondoros közötti 6 km hosszú mellékvonalat.

Hatalmas forgalom sohasem volt a vonalon, de a vasút egyértelműen előnyben volt mind a gyaloglással, mind a lovas/tehenes szekérrel szemben. A teherforgalom már évekkel ezelőtt megszűnt mind a kondorosi vonalon, mind az Orosháza-Szarvasi vonalon. A személyvonatok se túl zsúfoltak. A Budapestről Mezőtúrra érkező reggeli nemzetközi vonaton is jut saját fülke (8 ülőhely) minden utasnak. Mezőtúrtól egy szóló Bz indul 7 utassal a 44 ülőhelyen. Mezőtúrtól Kisszénás 39 km, ezt 50-55 perc alatt teszi meg a motorvonat.

Kisszénás egy tanyacsoport, komoly vasútállomással. A tanyacsoportban van 7 tanya. A 7 tanyából 6 lakatlan, egy tanyában lakik egy fiatalasszony, óvodás kislányával. A másik 6 tanyából a lakosok már elköltöztek, de két tanyához hoztak egy úgynevezett tanyást. A tanyás olyan ember, aki a gazda helyett gondozza a két gondjaira bízott tanyát és a tanyán maradt állatokat, kosztért és kvártélyért. Ezen kívül az egyik elhagyott tanyában vannak még baromfik és macskák. Ezeket is eteti egy bácsi, aki hetente kétszer-háromszor vonattal érkezik.

Innen indul a Kisszénás-Kondoros vasútvonal. Nem bonyolult a vonalvezetése. Egyenesen megy a pusztában 6 km-t, míg beér Kondorosra. Ez a vonal a MÁV nyilvántartásában az ország legkevésbé kihasznált vasútvonala. 2006-ban átlagosan 0,7 utast számoltak vonatonként, azaz három vonatonként volt két utas.

Ez mára lecsökkent. A helyi vasutasok készségesek, udvariasak, segítőkészek. Név szerint sorolják a heti (nem napi) „utasáramlatot.” Van ugye az óvodás kislány, akit anyukája reggel bevisz Kondorosra az óvodába, délután hazahoz. Ők fix utasok a hét öt napján. Van ugye a macskát etető, tojást összeszedő bácsi, aki Kondorosról jön ki hetente kétszer-háromszor. És van a pénteki három diák, akik messze tanulnak, de péntek délutáni vonattal jönnek, és vasárnap délutáni vonattal mennek. Vannak még eltévedt turisták, vasútbarátok, belőlük is minden hónapra akad egy-kettő.

Naponta három pár, azaz hat vonat közlekedik.

Március közepén homok került a gépezetbe, mert az óvodás kislány megfázott, a macskaetető bácsi meg megrántotta a bokáját.

Ezért azon a héten nem volt utas a napi hat vonaton. A hét közepén, az üres vonaton a kalauznő már nagyon várta a pénteket estét, hisz igaz, hogy a péntek estig leközlekedett 28 vonaton nem volt utas, de a 29.-re biztosan megjön a három kollégista, és mégse zárják az egész hetet nulla utassal. Nem tudom, megjöttek, vagy sem, bízzunk abban, hogy lett azon a héten is utas legalább egy vagy két vonaton, és a heti 42 vonat nem mindegyike ment üresen.

Erre a komoly vasúti teljesítményre (napi 6 vonat = 36 km) Mezőhegyesről, 59 km-ről (Néha Szentesről, 64 km) jön reggelente rezsiben egy motorvonat, és tér haza este ismét 59 vagy 64 km-t megtéve.

Az üres vonaton természetesen van mozdonyvezető és van kalauz is. A rendszeres, napi utasuk, az óvodás kislány még nem fizet, mert ingyen utazik, édesanyja kedvezményének mértékét pedig elfelejtettem megkérdezni. A fájós lábú, macskaetető bácsi pedig már nem fizet. Azt, hogy vonatonként, pontosabban két-három vonatonként egy utas jegyét miért nem tudja ellenőrizni a mozdonyvezető, nos arra értelmes magyarázatot még nem találtak.

Az üres vonatot továbbította naponta két-két mozdonyvezető és kalauz.

Tegyünk habot is erre a tortára. A 126-os menetrendi mezőben található Kisszénás-Kondoros vonalon az első vonat már 7,55-kor elindul, az utolsó pedig 16,55-kor érkezik vissza Kisszénásra. A Mezőhegyesről való ki és visszajövetellel együtt ez már nem férne bele a mozdonyvezetők és kalauzok szolgálatába, ezért a napi három kanyart (36 „hasznos” km-t) nem egy mozdonyvezető és egy kalauz, hanem két mozdonyvezető és két kalauz teljesíti. Mivel „az” utasunk (becsüljük meg), az óvodás kislány azon a héten megfázása miatt nem járt óvodába, így a semmit, az üres vonatot továbbította naponta két-két mozdonyvezető és kalauz.

Mozdonyvezetőink és kalauzaink, ott a semmi közepén ne féljenek, ezért Kisszénás főpályaudvarán szolgálatot teljesít egy forgalmi szolgálattevő és egy váltókezelő is. Naponta 6-8 ember teszi a dolgát.

Javaslom a kedves olvasónak, hogy menjen el, nézze meg Kisszénást. Ismerkedjen a XXI. század magyar valóságával. Ez is Magyarország a XXI. században. Aki elmegy, gondoljon arra is, hogy ha megjelent a 126-os vonalon, mint utas, mindjárt sok százalékkal javította a vonal kihasználtságát.

Ja. Az óvodás kislány, remélem már meggyógyult, s mivel egy teljes vasútvonal forgalma az ő egészségétől függ, ezért a minimum, hogy a vasút meghívja nyaralni anyukájával egy vasúti üdülőbe a nyáron.