Óbuda polgármestere az ország egyik legstabilabb lokálpolitikusa, kerületi támogatottsága valószínűtlenül magas; úgynevezett pragmatikus politikus, aki nagy formátumúnak ugyan a legkevésbé sem nevezhető, nyilatkozatai például erős nyelvi/kulturális deficitet mutatnak, de hát nem kell minden polgármesternek agysebésznek vagy filozófusnak lennie, ugye, elég ha valaki ügyes és céltudatos, márpedig Tarlós az: a hajdani mindent kijáró, mindent kiügyeskedő, félistenként tisztelt és rettegett téeszelnökök méltó politikai örököse, aki a helyi ügyeket nagy hatékonysággal, roppant agresszíven és - ami a legfontosabb - sikeresen intézi. Tarlós tudja, hogy mit akar, és nem szórakozik sokat, nem aggályoskodik: amibe belefog, azt többnyire meg is csinálja.
Az utóbbi öt-hat évben fokozatosan ismerte föl, hogy a Pepsi Sziget (korábban: Diáksziget) nevű rendezvény elképesztő lehetőséghez juttatja: országos nyilvánossághoz. Beláthatatlan távlatok nyílottak. Tarlós nagyszerűen használja ezt a lehetőséget évről évre: botrányt csinál, többnyire műbotrányt, aztán megold, éberen őrködik polgárainak nyugalma felett, folyton nyilatkozik, érdekvéd, ellenőriz, intézkedik. A Sziget rendben lemegy, Tarlós szerepel és arat.
Minden évben többet, minden évben feltűnőbben és ügyesebben. Az eredmény nem maradt el: a Sziget körüli kavarások jelentősen növelték a népszerűségét. 2001-ben azonban Tarlós István lépést váltott. Közelebbi munkatársai és kollégái már régen tudják róla, hogy följebb szeretne lépni, "kerületi polgármesterként már mindent elért", az új kihívás a főváros lenne, a főpolgármester-jelöltség. Ha a főpolgármesteri címre nincsen is esélye (ahhoz maga mögött kellene tudnia vagy a Fidesz az MSZP támogatását, az utóbbiról szó sem lehet, hiszen az 1990-ben még SZDSZ-es támogatással polgármesterré választott Tarlós egyre inkább jobbra tolja magát, és már rég elhaladt a Fidesz és az MDF mellett is; az előbbi, a Fidesz pedig azért nem jöhet számításba, mert a Fiatal Demokraták Tarlósnál mindenképp nagyobb formátumú, országos politikust akarnak indítani), de egy főpolgármester-helyettesi posztot még elcsíphet.
|
Egy darabig ez is bejött. Róla beszélt az ország, róla beszél ma is, szinte biztos, hogy nemzetközi botrány lesz ebből. (Már a múlt héten is fölfigyelt a külföldi sajtó arra, hogy Magyarországon egyházak, és egy kormánypártinak mondott lap támad egy melegfölvonulást, illetve, hogy egy ilyen rendezvény olyan indulatokat kavar, amelyek a Lajtán túl anakronisztikusnak számítanak.)
Nemzetközi botrány lehet abból is, hogy Tarlós egy olyan helyszín, a Szivárvány sátor programjába kötött bele, amelynek fővédnöke Michael Lake, az Európai Unió budapesti nagykövete. Végül egyébként a sátor egyik programjáról sem mondta ki, hogy ezt vagy azt nem engedélyezi, ehelyett aláíratott a Sziget tulajdonosaival egy nyilatkozatot, miszerint a rendezvényen nem lesznek "homoszexuális fölvilágosító programok". A szigetesek gondolták, hogy ezzel a trükkel, hogy tudnillik aláírnak egy nyilatkozatot, de a progarmon nem változtatnak semmit, el tudják simítani az ügyet. Mindig ezt csinálták: a polgármester agresszivitásával szemben meghátráltak, elhajoltak, eddig mindig bejött. Most nem. Csapdába kerültek. A kialakult botrány nem Tarlós hitelét és erkölcsi tőkéjét teszi tönkre (ilyenje nem volt ugyanis, legalábbis a Sziget-közönségnél biztosan nem), hanem a Szigetét.
Egyelőre csak hazai, a Szigethez úgymond közelálló zenekarok kezdtek tiltakozó akciót. A külföldieknél még durvább lehet a helyzet. A nemzetközi popvilágban sok zenész vállalja nyíltan homoszexualitását és meglehetősen érzékeny a diszkriminációra. (Ha ez a botrány tavaly vagy tavaly előtt robbant volna ki, biztosan lehetett volna számolni azzal, hogy a Chumbawamba vagy a Faith No More lemondja a fellépést.) Még az sem zárható ki, hogy a tiltakozási hullám eléri a külföldi zenekarokat, az pedig a Sziget számára katasztrofális következményekkel járhat.
|
Viszont elég eszköz van a kezében, hogy gyakorlatilag lehetetlenné tegye a Sziget fesztivál működését. (Kafkavesztbalkán as usual: mindig található valami, amivel megfogható a polgár - be nem kapcsolt biztonsági öv, izzókészlet, ÁNTSZ, tűzvédelmi előírás.)
A polgármester láthatóan nem számított ilyen erős tiltakozásra, és nem is érti, hogy mondatai miért váltanak ki ilyen indulatokat. Nem érti, hogy miért számít skandallumnak a közepesnél kulturáltabb országokban, ha egy polgármester hivatalos levélben leírja, hogy "Sajnos nem tilthatom meg, hogy homoszexuálisok látogassák a sziget rendezvényét", ha a homoszexualitás genetikai okáról és sajátos logikával "eltanulásának" esélyeiről nyilatkozik.
Tarlós elmérte az ütéstávot. Lehet, hogy a szabadidejüket kisfröccs melletti kisebbségsértegetéssel töltő házmesterek táborában jelentősen növelte népszerűségét, de most úgy tűnik, hogy a többség számára inkább riasztó volt az az értelmesnek vagy szalonképesnek legkevésbé sem nevezhető nyilatkozatsor, amelyet nem egész 48 óra alatt leadott.
A magyar társadalom talán már túljutott a tarlósi tudatállapoton, és ha nem is különösebben türelmes a homoszexuálisokkal, de a politikai inkorrektségnek, vagy inkább: politikai bunkóságnak ezt a fokozatát már nem díjazza. Eltűri ugyan (ami mitőlünk nyugatabbra már elképzelhetetlen volna), de nem eszi meg.
Tarlós megérezte, hogy valami nem stimmel, hogy baj van: szerda délutáni niylatkozataiban már nyoma sincs a korábbi keménykedésnek, próbál hátrálni, próbálja félreértésre, pontatlan tudósításokra kenni a dolgot. Látja, hogy potenciális politikai szövetségei nem állnak mögé.
A melegsátornak is helyet adó "szervezetek utcáját" az Ifjúsági- és Sportminisztérium szponzorálja; az ISM próbál távolmaradni a botránytól, Tarlóst egy pillanatig nem támogatta, mi több, a háttérben állítólag megpróbálta visszavonulásra bírni. És vajon a kerületi önkormányzatban Tarlós első számú politikai támogatójának számító MDF megengedhetné-e, hogy országos vagy akár fővárosi színtéren odaálljon egy ilyen botrányba keveredett figura mögé?
|
Illetve tán egyetlen - és nem is olyan apró - haszon mégis mutatkozhat: kiderülhet, hogy a homofób populizmus már minálunk sem működő- és szalonképes politikai eszköz.