Akit ok nélkül kicsinál a NAV, és nem tehet ellene semmit

2014.11.18. 09:38

Bután keménykedett az állam a cégekkel

– két éve írta az Index ezt a cikket arról, hogy az adóhatóság ezresével szüntet meg egyébként rendben és szabályosan működő cégeket, törli az adószámukat, csak azért, mert nem küldtek vissza egy postán kapott kérdőívet időben. Egy kérdőívet, amit a cégek többsége valószínűleg meg sem kapott, de a kézbesítési vélelem beálltával a NAV kézbesítettnek tekintett. A kérdőív olyan kérdéseket boncolgatott, hogy a cég tulajdonosa adócsaló-e, a vállalkozása fiktív vállalkozás-e, aki pedig nem válaszolt időben a „körmönfont“ kérdésekre, akárcsak azért, mert nem is kapta meg a kérdőívet, már csak azzal szembesült, hogy a cége adószámát végérvényesen, visszavonhatatlanul törölték.

A cikk szerencsére célt ért, a NAV meglepően gyorsan lépett a botrányra, beismerték, hogy a jogszabály elhibázott volt, és vissza is vonták azt. Én legalábbis eddig ezt hittem.

Nem szóltak, hogy már nem létezik

Én az Index cikkéből tudtam meg annak idején, mi fenyegethet, mert egy evás bt-ből élek. Postán nem kaptunk semmit, de miután egy ismerősöm is az érintettek között volt, felhívtam a NAV-ot, ahol megtudjam, velem is gondjuk van-e. Szerencse, hogy megkérdeztem, mert az adószám törlését már el is rendelték. A cégbírósághoz irányítottak, ahová be is mentem személyesen. Itt már egy olyan papír várt, hogy a törlésről szóló utasítást a NAV visszavonta. A cégbíróságnál tehát megnyugtattak, hogy minden rendben, a „törlés törléséről“ szóló határozatot le is fényképeztem. A veszély elhárult, gondoltam-én, különösen azután, hogy az Index is megírta, hogy ezt az idióta szabályt törölték.

Nem kellett volna megnyugodnom. Az akkori cégbírósági látogatásomat követően eltelt két év, a cég zavartalanul működött, kétszer módosítottuk azóta a társasági szerződést, rendre leadtuk az evás cég bevallását és fizettük az adót. Nem keveset. Egy szerződés miatt aztán nagyjából egy hónapja a könyvelőnk ránézett a NAV adatbázisára, és megdöbbenve látta, hogy a cégem adószámát két éve törölték. A cégem, amiből élek, két éve nem létezik.

Nem is kérhették volna

Na ez alaposan kiakasztott, több volt, mint abszurd. Elkezdünk utána járni, mi történt. A NAV szerint ők postázták az adószám megszüntetéséről szóló végzést, amit ugye nem kaptunk meg, és bár ezen a „buta“ szabályon, ami alapján az adószámot törölték, valóban módosítottak, nem állították helyre automatikusan a cég adószámát, csak ha a cég tulajdonosa ezt kérte. Mi viszont nem kértük – nem kértük, hiszen a cégbírósági iratokból egyértelműen az látszott, hogy a törlést visszavonták, és minden rendben van. Akkor miért is kértük volna?!

Gondoltam, ezt nyilván a NAV-nál is megértik, csak adminisztrációs hiba történt. Az ember nem rohan rögtön felháborodott olvasói leveleket írni, előbb normálisan ír egy kérelmet a törlés visszavonására ezekkel az indokokkal. A héten kaptuk meg a választ, ami egyébként a mi hivatkozásunkat tételesen nem cáfolta, a levél, mintha nem is arra válaszolt volna, ami a felvetés volt. Nem kizárt, hogy a kérelmünket alaposan el sem olvasta senki. Viszont elutasították. Arra hivatkozva, hogy bármit is mondunk, fellebbezni nem most, hanem két éve kellett volna. Az ügy lezárva. A NAV szerint legalábbis.

Azon már nem akadok fenn, hogy milyen államigazgatási eljárás egyszerű postai küldeményként kiküldeni egy-két fős kisvállalkozásoknak olyan kérdőívet, amit simán egy pénzlenyúló adatgyűjtés részének nézhetnek, és hogy milyen ez alapján cégeket megszüntetni, amelyek amúgy minden szabályt kínosan betartanak. A vissza nem küldött kérdőív következménye ugyanis nem csak a cég adószámának törlése volt, hanem az ügyvezető öt évre feketelistára került, azaz ezalatt nem birtokolhat és/vagy vezethet többségi tulajdonosként céget. Nem szeretnék ezen rugózni, hiszen ezt a szabályt vissza is vonták, legalábbis elvben. Azon sem akadok fenn, hogy a NAV annak idején is bármikor értesíthette volna a könyvelőt elektronikus úton, vagyis emailen, az ügyfélkapun keresztül mind az eljárásról, mint a határozatokról. Ez ma már a NAV-nak kötelező, de akkor nem volt az. Akkor csak a lehetősége volt meg. Miért is kérnénk számon, hogy postán – állítólag - tudnak leveleket küldeni, de az email az már nem fér bele. Mintha az lett volna a kiadott feladat, hogy szüntessenek meg pár száz vagy ezer céget bármi áron, mert... miért is? Foglalják a helyet? Mert hogy egyetlen valóban simlis vállalkozás sem esett a mi csapdánkba, abban biztos vagyok. Azt pedig, hogy a cég amúgy működik vagy sem, nyilván látják, hiszen az adónkat és a bevallásainkat kapják minden hónapban.

Néhány kérdésem viszont még lenne:

  1. Hogyan módosíthattuk a társasági szerződésünket kétszer, hogyan adhattunk be bevallást, amire senki nem kérdezte meg, hogy milyen cégre is, hiszen cég ugye már nincs.
  2. Ha két éve nincs adószámunk, hova tették az általunk befizetett adót? És akkor azt most visszakapjuk?
  3. Mi van a partnereinkkel, akik számára számlát állítottunk ki ezalatt az idő alatt? Egyenként végigellenőrzik és rettenetesen megbüntetik őket? Isten őrizz, hogy tippeket adjak, de ha mi nem létezünk, akkor ők hamis számlákat nyújtottak be költségként, amúgy jóhiszeműen? (Csak mellékesen kérdezem, hogy én hogyan dolgozom ezekkel a partnerekkel, akik ezek után akár köztörvényes bűnözőnek is nézhetnek?)
  4. És akkor ugye nagy felelősségrevonás lesz a NAV-nál is, amiért két éven keresztül nem vették észre a „hamis“ számlákat?
  5. Én pedig mehetek börtönbe, mert céget vezettem és birtokoltam? A jóhiszeműségem legalább enyhítő körülmény lesz? Fegyház helyett fogház?

(Szerzőnk állításait és személyazonosságát ellenőriztük, de a megoldatlan ügy miatt kérésére a cikket álnéven közöljük. A kérdéseinket a cikk megjelenése után elküldtük az adóhatóságnak is, közöljük, amint válaszolnak)