Mit mutat a tévétoplista?

2002.08.08. 16:56
Re: Tévétoplista: élen a tv2

Arra szeretném felhívni a figyelmet, hogy az AGB által közölt nézettségi adatok megbízhatóságával kapcsolatban legalábbis kétségek merülhetnek fel. Az én problémám az AGB méréseivel az, hogy a minta reprezentatív jellege - vagyis az, hogy a vizsgált populáció viselkedése mennyire hasonlit a teljes népesség viselkedéséhez - szerintem megkérdőjelezhető. Probléma, hogy a vizsgált populáció elég kicsi, ráadásul nem teljesen véletlen, a tagok közötti interakció befolyásolhatja a mérést, ráadásul figyelmen kívül hagy lehetséges nézőket, akik nem otthon és például nem is vendégségben nézik a tv-t.

Az esetleges hibás nézettségi adatok a kultúránkra jelentenek veszélyt, hiszen ma Magyarorszagon a tömegkultúrát leginkább a tv határozza (sajnos) meg. A legjóhiszeműbb értelmezés szerint is az most a helyzet, hogy a Magyarorszagi műsorok fajtáit, és minőségét körülbelül 800-1000 ember határozza meg. Mindig ugyanannak a 800-1000 embernek az ízlése határozza meg azt, hogy miből választhatnak a tv-nézők milliói.

Úgy látom, hogy a jelenlegi rendszer fenntartja magát, mivel a reklámozók annak a televíziónak adják a legjövedelmezőbb reklám-megrendeléseket, akinek a nézettségét a legnagyobbnak mutatják ki. Ez a tv viszont attól a cégtől rendel nézettségvizsgálatot, amelyik őt hozza ki győztesnek, amivel a kör bezárult. Ez ellen nem sokat lehet tenni. Annyit talán Önök megtehetnének, hogy mikor nézettségről szóló cikket jelentetnek meg, akkor felhívják a figyelmet arra, hogy ez egy mérés, ami azt mutatja, hogy 800 ember mit néz, és nem azt, hogy mit néz Magyarország lakossága.

É.T.

Tisztelt Olvasó,

az AGB Hungary mérési módszerei, illetve mintájának reprezentatatív mivolta az utóbbi időben reflektorfenybe került - elsősorban a felmérések szerint alacsony költséghatékonysággal dolgozó piaci résztvevők panaszai nyomán. Szerkesztőségünk üzemlátogatást tett az AGB Hungarynél. Tapasztalatainkat, illetve a mérés mikéntjét talán megvilágitó részleteket a jövő héten közzétesszük. Most viszont - előzetesként - felhívnánk a figyelmet arra, hogy a műszeres nézettségmérésben nem 800-1000 személy, hanem pontosan 840 háztartás vesz részt; ezek között nincsen interakció, kilétük pedig a műsorszolgáltatók előtt - elvileg - ismeretlen. Az AGB Hungaryt nem egy-egy tévé, hanem a magyar televíziós piac résztvevői közösen bízták meg a mérések elvégzésével.

Üdvözlettel
Tóta Árpád
Index.hu/kultur/media