Máté, Mirella
10 °C
13 °C

A 713-as troli

2007.03.13. 07:30

A 713-as egy pesti piros troli. A 713-as troli másik 14 társával együtt rója köreit az Erzsébet királyné útja és a Kossuth tér között már vagy 5 éve. Mint Budapest első alacsony padlós trolijai nagy zaj közepette érkeztek. Beszerzésük előtt a tender vesztese – mint az elmúlt évtized majd valamennyi közlekedésieszköz-beszerzési tenderének vesztese – megtámadta a kihirdetett végeredményt.

Nálunk a vesztesek legtöbbször megtámadják már a kiírást is, mert már azt sem tudjuk úgy elkészíteni, hogy abban ne legyen hiba, lett légyen szó motorvonatról, metróról, buszról, villamosról, mozdonyról vagy troliról.

A 713-as troli a megismételt tender győzteseként úgy érkezett, hogy jó, sőt kiváló, a kor legkorszerűbbje, magyar termék, legyünk büszkék rá, óvjuk, védjük.

20 millió alkalommal süvítettek utasaik fülébe ezek a korszerű, legyünk rá büszkék trolik.

A 713-as troli sípol, fütyül, zúg, hangosan csapódik az ajtaja. Nem csöndben zúg, hanem hangosan. Ül a pesti polgár a trolin, utazik 15 percet, és ennyi idő alatt 30-40 alkalommal hangosan belesüvít a troli légterébe egy erős sípoló, hang. Már 5 éve. Egy kör alatt kb. hatvanszor, egy nap alatt kb. ezerszer, egy év alatt háromszázezerszer, öt év alatt majdnem másfélmillió alkalommal. Másik 14 társával együtt eddig 20 millió alkalommal süvítettek utasaik fülébe ezek a korszerű, legyünk rá büszkék trolik.

A minap a közlekedési társaság középvezetőjénél jártam. Kávé, tea kérdezte, amikor leültetett irodájában a tárgyalóasztalhoz. Íróasztala alól borzas fiú bukott fel. Mint kiderült, a számítógép szellőzőjét cserélte, mert mint beszélgetőpartnerem megjegyezte, néha halk huppogó hangot hallatott naponta többször a szellőzőmotor. A borzas ifjú azért jött, hogy kicserélje a naponta néha kétszer is alig hallhatóan sóhajtó szellőzőmotort.

Akkor beugrott a 20 millió éles sivító hang, melyről a társaság mérnökei azt nyilatkozták, hogy rendben lévő, üzemszerű dolog. Arról nem nyilatkoztak, hogy külhonban (nemcsak nyugaton, keleten is) miért tud percenkénti két-három sivítás nélkül üzemelni egy troli?

Ekkor beugrott egy, a 80-as évek elején közkeletű szólás, mely akkor így hangzott: "Ezek már azt sem tudják, milyen színű a villamos"

Akkor ez a mondás az ország vezetőire vonatkozott. Nem Ők, vagy vezetőink volt a mondat kezdőszava. Ezek. Ezek, akik nem közülünk valók, akik nem értünk valók.

Ezek már azt sem tudják, milyen színű a villamos.

A 713-as sivító piros troli, mint más trolitársai is, koszos. Belül is, de kívül különösen. A kedves olvasó megfigyelte már, hogy a budapesti tömegközlekedési járművek közül a trolik a legkoszosabbak? A trolik koszosak nyáron, tavasszal, ősszel és télen is. A troligarázsban is van kocsimosó, csak valamiért nem használják. Vannak buszok és villamosok, amelyek külvárosi, poros utcákon járnak, mégsem olyan koszosak mint a belvárosi trolik. Pár éve az egyik autóbuszgarázst felszámolták. A buszokat szétosztották, és néhány kék busz a troligarázsba került. Ez a három tucat kék busz sokkal koszosabb, mint a másik másfél ezer társa.

Amennyiben a minden rendes családnak van fekete báránya állítás igaz, akkor ennek fordítottja is igaz. A 713-as pesti piros troli 15 tagú, koszos, sivító, csapkodó ajtószárnyú családjában is van kakukktojás. A 709-es troli általában tiszta. Azon gondolkodtam, hogy a 709-es troli vezetőinek a vezérigazgató a rokonuk vagy a troligarázs mosójának kezelője.

Zách Pongrác