A BKV Zrt. szervezésében élménytúrán vettünk részt a Nagykörúton olyan igazi sztárokkal, mint Klausmann Viktor és Bálint Antónia illetve olyan antihősökkel, mint Demszky Gábor, Vajda Pál vagy Aba Botond.

A BKV által szervezett keddi sajtótúrával a júliusban a nagykörútra kerülő Siemens Combino márkájú villamosokat próbálták reklámozni, és ezért városatyákat, színészeket, sportolókat és más ismert személyiségeket hívtak meg rá. A negyvenöt perces túra alatt a díszvendégeket (Klausmann Viktor, Demszky Gábor, Bálint Antónia, Jaksity Kata, Kembe Sorel, Vajda Pál, Aba Botond) Szily Nóra kérdezgette szórakoztató utazási élményeikről.

Halk is

Galéria a körutazásról

„Azt hallgassák, milyen csendes!” – kiáltott fel Aba Botond, amikor a Népszínház utcai villamosmegállóból kigördültünk a mosolygós Combinóval. „Jé, már nem is zötykölődünk, hanem SUHANUNK!” – rakott rá az élményre még egy lapáttal Bálint Antónia.

A körúti csúcsforgalomban legalább akkora feltűnést keltettünk a vadonatúj villamossal, mintha pápamobillal közlekedő pápák lettünk volna. Valóban mindenkinél jobb dolgunk volt, hiszen nem volt tömegnyomor és jegyet se kellett vennünk. A járókelők és az autósok közül mindenkinek megakadt a szeme a csinos Combinón. Belülről a kintiek szájáról olyasmiket lehetett leolvasni, hogy „Azta! Figyeld már milyen állatul néz ki az új vilcsó!” vagy hogy „Vazze, erre nekem miért nem lehet felszállni?!” vagy hogy „Fujj, az ott nem a Demszky?”. A kisgyerekek sírtak, hogy nem szállhatnak fel, és még a sportkocsis macsóknak is megcsillant egy némi irigység a szemükben.

Akadálymentes is

Az utazással egybekötött beszélgetésre meghívták Dóra Krisztina kerekesszékes atlétát, aki örömét fejezte ki, hogy a mozgássérültek is tudnak majd villamosozni a körúton, ha sínre kerül a Combino. Elmesélte, hogy szörnyű élményei vannak a tömegközlekedéssel kapcsolatban, ugyanis szinte nem is tud tömegközlekedni. Hiszen a metróba nem tud lejutni (bár a Nyugati aluljárójában középszintig le lehet jutni kerekesszékkel is), a villamosra meg nem tud feljutni. Ellenben az új körúti típuson kényelmesen elfér, és a feljutás is egyszerű. Aba Botond próbált még egy jó hírt közölni vele, elmondta, hogy bizonyos szakaszokon óránként egy alacsonypadlós járművet akarnak majd a jövőben indítani az akadálymentesítés jegyében. Dóra Krisztina megköszönte, de azt válaszolta, hogy ennél rosszabbat el sem tudna képzelni, mert inkább elindul gyalog, mint hogy egy órát várjon egy megállóban.

Villamos update

Az új körúti villamossal történő exkluzív utazásra sajnos a beígért húzó nevek: Schobert Norbert, Rubint Réka és a két kisgyerekük nem jött el. Bizonyára nem fért bele az update-programjukba. Pedig sajnálhatják, hogy nem jöttek, mert az új Siemens Combinóval közlekedni tényleg fantasztikus.

Vajda Pál főpolgármester-helyettesnek több esze volt Schobertéknél: ő elhozta a kisunokáját is. Vajda ugyanis még emlékezett, mekkora élmény volt számára kissrác korában, amikor megérkeztek a városba az „UV”-nek nevezett új villamosok. „Tátott szájjal néztük, ahogy magától becsukódik az ajtó” – osztotta meg velünk emlékeit. Vajda Pál az egész villamosutat ülőbuddhaként ülte végig mozdulatlanul és szinte szótlanul, így hosszú percekig zavartalanul figyelhettem egyik kedvenc közszereplőm nyakából kikandikáló kósza szőrcsomókat.

Toncsi vitte a prímet

Galéria

Bálint Antóniát nem tudni, miért kellett meghívni, de lehet, hogy ő sem tudta, és talán ezt próbálta azzal kompenzálni, hogy mindig a középpontban akart lenni, és láthatóan igyekezett jó nagy nyelvcsapásokkal benyalni a mellette ülő Demszky Gábornak vagy annak, aki éppen arra járt. A beszélgetés során olyan esszenciális dolgokat tudhattuk meg, hogy ő a ruhaipari szakközépbe járt, meg hogy azért szeret autózni, mert a dugóban legalább meg tudja oldani a sminkelést.

Aba Botond álma

Még szerencse, hogy ott volt az energikus Aba Botond, aki néhány érdembeli információt is megosztott velünk. Bejelentett, hogy július elejétől egész biztosan elkezdik kicserélni a 4-es 6-os vonalán a régi villamosokat az újakra. A körúton egyszerre negyven új villamos fog járni, de az átálláshoz kell még idő: hetente két Combinót tudnak üzembe helyezni. A teljes cserére tehát július elejétől számítva húsz hét alatt kerül sor.

A Siemens Combinót nem csupán a budapesti igényekre, hanem konkrétan a nagykörútra tervezték – mondta Aba. Ez a világ leghosszabb villamosa, tehát világbajnok villamos: egyszerre 350-en férnek el rajta. Felvilágosított, hogy azért van rajta ilyen kevés ülőhely, mert a körúton általában az emberek egy-két megállóra szállnak csak fel, és arra nem érdemes amúgy sem leülni. Azt is megtudtuk Aba Botondtól, a két villamos összetoldása magyar ötlet, amit ők (azaz mi magyarok) adtak el a Siemensnek. Légkondi pedig azért nincsen, mert úgyis olyan gyakran nyílnak ki az ajtajai, hogy nem lenne ideje lehűlni, ezért csak levegőkeringető rendszert szereltek bele.

Aba Botond elárulta, hogy van egy álma, mint Martin Luther Kingnek: „Ezer új buszt szeretnék Budapestre!”. Elmondta azt is, hogy ha a BKV összes járművét sorba raknánk, akkor a sor Esztergomig érne el, és hogy személyének ezek közül minden jármű kedves, de a kedvence a zöld busz, a villamos és az új troli.

Demszky új korszakot jövendöl

Galéria

Demszky a Combinóval kapcsolatosan egy korszakváltásról beszélt, és arról, hogy talán a Combinónak köszönhetően többen fognak majd áttérni az autózásról a tömegközlekedésre. Előadta azt az elméletét is, miszerint az új járműveken kevesebb a graffiti, mert azokat jobban értékelik az emberek. Ha már itt tartott, felvilágosított minket, hogy Budán sokkal több a graffiti, mert nem ám a szegények műfaja ez az általa a „halál művészetének” nevezett ágazat, hanem inkább a budai középosztálybeli gyerekeké, hiszen baromi drágák a festékszórók.

Aztán mesélt a régi szép időkről, amikor „talkie-walkie”-s rendőrök elől kellett menekülnie szamizdatterjesztő korában, és eleinte a metróba futott mindig, de később rájött, hogy ott beelőzhetik, mert látják a kamerákon. Kiderült, hogy van egy közös pontjuk az életükben Klausmann Viktorral, mert ő is szamizdatot terjesztett anno Pécsett, csak ott nem volt metró.

Szerencsekerék Viktornak is van álma

Klausmann Viktor amúgy a Szerencsekerék előtt még tömegközlekedéssel járt, csak aztán mindenki felismerte, és kényelmetlenné vált számára, hogy összekeverik Szerencsekerék Tamással. Klausmannak egyébként annyira bejött az új villamos, hogy céges partikat álmodott rá, és elit városnéző túrákat. Ez nem is annyira elképzelhetetlen, hiszen a Combinónak nem ez volt az első útja a körúton: nemrég egy Megasztárrendezvényt tartottak rajta, amin a mostani szériából kiesett versenyzők léptek fel.

Viszlát júliusban a villamoson!

Az út végén mindenki örült, hogy milyen jó az új villamos, és fogadkoztak, hogy ha ilyen szuper járművek lesznek, akkor lehet, hogy majd ők is igénybe veszik a tömegközlekedést. Az überkedves Szily Nóra nyalintott még egyet búcsúzóul Bálint Antónián, és azzal a mondattal köszönt el tőle, hogy „szép vagy, mint mindig, de hát ezt már írtam a wiw-en is”.

Demszky Gábor elköszönéskor első körben mindenkivel kezet fogott, kivéve a kerekes székes atlétanővel. Még szerencse, hogy egy asszisztensforma fiú figyelmeztette az apró bakira, és mielőtt lelépett volna egy másik rendezvényre, külön elköszönt tőle is, így nemcsak Toncsinak, de az atlétának sem kellett rossz szájízzel hazamennie a körúti dugóból.