|
Sztár a föld alólMos Def2001. 12. 09., 18:06 | Frissítve: 2001. december 09., vasárnap 19:16
Az Egyesült Államok ellentmondásos hiphopszcénájának szerencsére vannak kevésbé bizniszcentrikus, de annál tehetségesebb figurái is. A New York-i bázisú független kiadó, a Rawkus Records úttörő ezen tehetségek összefogásában. Brian Baxter és Jarret Myer, a két alapító tag a legnagyobb elismerésnek örvendő, masszív reputációval rendelkező művészek bölcsőjét teremtette meg. Ezen felül ők lettek a legnagyobb bakelitlemez-terjesztők Los Angeles-i és londoni kihelyezett irodáikkal. A Rawkus válogatáslemezekkel, mixtape-ekkel indított, illetve a független artisták "tizenkétincseseivel". Mos Def az elsők között volt a kiadott maxilemezeik listáján.
Mos és öccse DCQ együttese, az Urban Thermo Dynamics (UTD) első maxilemezét My Kung-Fu címmel hozza ki 1994-ben. Ezután Mos Def a hozzá hasonló szemléletű Da Bushbabees és az első generációs Native Tongues De La Soul-lemezein működik közre 1996-ban. Ez időben Mos társul egy Shawn J. Period nevű producerrel, aki ízlésének megfelelő ütemeket képes kreálni és a Rawkus címkéje alatt megjelentetik az első szóló maxit Ultra Magnetic címmel. Sokan rögtön felfigyelnek a fiatal MC kedélyes flow-jára és intelligens szövegeire. A Lyricsist Lounge első válogatásán is összehoz egy dalt Tash és Q-Tip közreműködésével, melyhez klipet is forgatnak (Body Rock). A nyilvánosság előtt leginkább open mic jameken, és egyéb - politikai és szociális orientáltságú - rendezvényeken szerepel fellépőként. (pl. a bebörtönzött Black Panther aktivista/politikai fogoly Abu Jamal Mumia kiszabadításáért kezdeményezett tüntetésen, illetve kórházak, iskolák megsegítéséért) Dalszövegei a battle-MC-zésen túlemelkedve a feketék társadalmának kultúrájából merítkezik, illetve előadói stílusa is ötvözi a klasszikus hiphop, soul, reagge elemeket, mintegy univerzálisan túlemelkedve a műfajok határain.
Talib Kweli és Mos Def sajátos, melodikus, kissé modoros, kedélyeskedő, illetve agressziótól mentes előadásmódja teszi első hallásra kiemelkedővé az anyagot, de jobban belehallgatva az igazi értékek azok a helyi, kortárs filozófiai és történeti gondolatok, melyekkel a fekete értelmiséget kívánják reprezentálni az utca embere számára is értelmezhető szinten. Ebből fakadóan esetenként okoskodónak és tudálékoskodónak hathat egy ilyen felvétel. Ezzel képződik mindenképp egyensúly a platinafogú, Bentley-imádó totemista New Orleans-i Cash Money Millionaires-féle százszázalékosan materialista konzumpropagandával szemben. Mos Def lesz az összes amerikai független hiphopprodukció kedvenc vendégművésze, a feketék liberális, baloldali politikai fórumainak szószólója és legfőbb képviselője.
A Nike külön ehhez a dalhoz készített egy érzelmekkel és utcai nosztalgiával erősen túlfűtött harminc másodperces "pro-black-respect" imidzs-reklámfilmet, melyben Michael Jordan és még két másik amerikai élsportoló (egy bokszoló és egy baseball-játékos) szerepel szépen belassítva, sok-sok fekete kisgyerek és fiatal között közösen edzve, életképekkel tarkítva, fel-felvillantva különböző "shout outokat". Frankó, kétségtelenül. (Talib Kwelira és Hi Tekre ez idő tájt csapott le az Adidas egy kosárcipős kampánnyal) Mos Def Amerika egyik legnagyobb hiphopsztárja lett, együtt emlegetik Jay-Z-vel, de Mos Def lemezeladásai éppen nemrég, tehát most, 2001-ben érték el az arany státuszt, amely barátok közt is ötszázezer darab a kétszázhúszmilliós országban. Kapcsolódó anyagok |