|
ZombifesztiválKispál és a Borz: Velőrózsák2000. 10. 17., 14:58 | Frissítve: 2000. december 15., péntek 14:55
Egy-két hónapja agyalok ezen a lemezen. Vagy tökölök. Mikor hogy.
Ugyanígy lazán mellőzném az új album keletkezése körüli nyavajákat, micsodákat, kulisszatitkokat és az alapvető infókat egyaránt, kezdve Dióssy billentyűs zenekari taggá válásától egészen a németországi stúdiózás rejtelmeiig. (Amit érdemes tudni, az Déri Zsolt interjújából kiolvasható.)
Tutira megyek most. Tudtam én előre, hogy év albuma meg minden, hogy nem érint, nem érinthet annyira más magyar poplemez, mint az új Kispál, így van ez évek óta, minden új Kispálnál, semmi rendkívüli tehát. Szóval, akkor: itt van az új lemez, gyanakodva hallgatom, két hónapja. Érdemes gyanakodni. Erre a Lovasira érdemes. Sokan olyan igazi népi poplírikusnak tartják, aki fogja a szívét, és jól kiteszi, véresen az asztalra, hadd dobogja el az ő bánatát, egyebét. Pedig. Erősen ironikus alkat ő, amennyire én látom, és, megcsinálja, mindig megcsinálja – mint az igazán nagy focisták a cselt – a viccet, leginkább persze akkor, amikor már senkinek sincsen kedve számítani rá. Lovasi az előző, általa szerelmes-csajozós albumnak mondott Holdfényexpressz (énszerintem legjobb) után valami macsósat igért. Gyanús. Lovasi nem macsós fiús. (Tamás Gáspár Miklósnak és spanyolosoknak: mácsó.) Olyan gyógymacsó inkább. Hát itt is, az ilyen „áll a hős a pusztában” (homokos, vizes síkon – azaz: itt) típusú dalok bizony ironikusak csöppet, persze fájdalmasan és szépen, így lesz csak brutális a szíszorítás. Még a zene is alákarikíroz, legkonkrétabban Az autóm és én II című dalban: 16 Horse Power ihletésű lovaglós countryrock, az egész konstrukciót majdnem szétverő zongorajátékkal, amely a végén váratlanul klezmerbe vált. (Mintha Marton László Távolodónak lenne ez szívküldi.) Van szépség, keseredettség bőven, de végülis: vicc. Ha már tengerpart, akkor még: hullám és futball (cserék, főleg) és űr és gép, robot és autó és vitorlás és dugás és sok-sok halál – az ismerős Lovasi-univerzum, motívumhegyek, visszaköszönés. Ahogy az írókra szokják mondani okosan, hogy mindegyik ugyanazt a könyvet írja egész életében, most már Lovasira is lehet: ugyanazt a lemezt csinálja. Hellyel-közzel. A Velőrózsák szinte minden számához csatlakozik bennem egy korábbi dal: a Hang és fény médiakritikai üzengetős mellé tenném az Én is azt szeretnémet (Holdfényexpressz), például, vagy kicsit még a Volumét; a Ha ez a véghez az Űrrockot (az Ülről), szép párokat, hármasok, négyeseket lehet csinálni, ne kombináljuk végig. Mindenképp az Ül című, különösen sikeresnek vagy sikerültnek nem mondható album a Velőrózsák legközelebbi rokona. Az még ilyen agyalós, próbálkozós, fogáskeresős, nagyon-megfejtős. Igaz, az a zenekar egyik nagy kudarca; épp a szétesés szélén, Brautigam dobos utolsó próbálkozása, már föl sem tudta dobolni az egészet, nagyon úgy nézett ki, hogy vége van a Kispál és a Borznak. A leghidegebb lemez. Hideg ez is, a Velőrózsák mármint. Űrrock, Bowie, Pink Floyd. Tudok még nagy hívószavakat. (Visszatérünk.) Mondom, agyalok, megfejtek két hónapja. Ha nem hangozna olyan nagyon Ákososan, akkor azt is lehetne mondani: a legfilozofikusabb. Kevés rögtön érthető dolog, kevés primer ügy, több ravasz szimbólum, több bonyolult jelentés, azaz: feltehetően bonyolult. Résen kell lenni, figyelni a Lovasi szavaira, szűrni a blöfföt, érteni, merre megy éppen. Ködben elbújni - az ilyen szövegekben blöffölni könnyebb, mint. Elkenni néhány rutinos mozdulattal ezt-azt, a semmit is akár. És Lovasi már nagyon profi dalszövegíró. Hogy a legjobb, hogy minden idők, hogy mérföldkő, poptörténelmi, meghatározó és satöbbi, az nem volt kérdés eddig sem, de ma már, tizenkét-tizenhárom év tapasztalattal a háta mögött annyira rutinból képes lökni a szöveget, annyire ismer minden trükköt, képes nyújtani, álcázni, sumákolni, hogy tényleg figyelni kell. Persze, a dalszöveg ilyen: nincsen pazar ritmika, bravúrrím és katartikus tartalom minden sorban, valamit elhúz szépen a zene, valami meg csak úgy van, halad előre, a számmal együtt, hogy, jó esetben elvezessen valami tényleg zseniálishoz. A dalszövegírás tehát erről is szól: kihúzni poénig, refrénig, kitölteni minden ütemet valahogy. A hatékonyság a lényeg, ott dől el sokminden, hogy mennyire sikerült tölteni és mivel. Lovasinál nagyon jó a hatásfok általában. Mégis fölkapom a fejem néhány Velőrózsák-számra, hogy: hogy is van ez? Ki kivel? Feltűnik néhány időhúzás, egy poénra, egy refrénre fölhúzott valami, különösebb értelem vagy ok nélkül, relatíve profin blöffölve. Emlegettem már a Hullámtanulmány című darabot, rögtön csapnám hozzá a Kicsit had’ (egyébként tisztes, régi-kispálos, de inkább Police-os hangzású refrén, ugye, akár slágergyanú) címet viselőt, amelynél teljesen nyilvánvaló, hogy csakis a refrén miatt íródott. Na jó, azért van ájuldozni való elég, a Kapcsolj le mindent énnekem tökéletes felütés, a Ha ez a vég szellemes és neuroticosan lendületes, a Vér és bél szintén a médiakritikás vonalból való szöveg, azaz onnan indul, és gyönyörű kis ál-ateista hittételbe torkollik néhány szép és fontos soron át, ahogy elégedett, igen, minden szempontból elégedett vagyok az Autóm és énnel két verzióban is, a Mialatt az éggel (azzal pláne!), és az egyszerűbb, ám helyes megfejtések között kell említeni a Hang és fény címűt, amely már lassan egy éve része a koncertrepertoárnak, és amelyet különös élvezettel játszik a zenekar minden nagyobb médiaszerepléskor, szivatásképpen, mert mindenképpen ez volna a Kispál legdirektebb tévé-, rádiógyalázós megnyilvánulása. Egyszer már elgaloppoztunk a Lovasi-motívumok mellett, de most, a médiakritikai vonal okán eszünkbe juthat: hoppá, van a Velőzsákon egy motívum, amely korábban még nem nagyon bukkant fölfele: az élőhalott. Nem is olyan egyszerű megfejteni elsőre talán, de Lovasi segít nyilatkozataiban: azt kell tehát elgondolni, hogy vannak emberek, akik jóval előbb befejezik az életüket, mint hogy meghalnának. Vannak még, de minek már? És Lovasi szerint a tévé tele ilyenekkel, a popzene tele ilyenekkel, még magát is annak, élőholtnak tartja, vagy inkább fél tőle, hogy. És talán kicsikét élőholtébresztő funkciók volnának rejtve a lemezbe bele. Én, mint gyakorló zombi, mondhatom, használ. A másik vezérmotívum, az autó már ismerős, a Föld, kalandtól akár. Kapcsolódó anyagokLinkek |