Umberto Eco, Márai és a kerékpárturizmus a magyarérettségin

2006.05.08. 13:02
A hétfői magyarérettségin a diákok három esszéírási feladat közül választhattak: Umberto Eco gondolatai alapján írhattak a jó és a rossz címadásról, elemezhették Márai Sándor Halotti beszéd című versét, vagy Juhász Gyula és Vajda János egy-egy versét hasonlíthatták össze. A szövegértési feladat a turizmus előnyös és hátrányos oldalairól szólt, a diákoknak például felhívást kellett írniuk egy nemzeti parkba szervezett biciklitúrára.

Két kisebb malőrtől eltekintve rendben zajlottak a hétfői magyar érettségik. A középszintű vizsga egy szövegértési és egy szövegalkotási részből állt. A diákok egy órát kaptak A turizmus hatása az ökológiai és társadalmi sokféleségre címet viselő szövegértési feladatra.

#alt#
Kiáramló érettségizők a Fazekas Mihály Gyakorlógimnáziumnál
Fotó: Katona Bogi

Az érettségizőknek a szöveg alapján kifejezéseket kellet értelmezniük, röviden összefoglalni a szöveg gondolatmenetét, értelmezni a nyelvi, helyesírási sajátosságokat, és elemezni a szöveghez kapcsolódó fotókat. A diákoknak rövid felhívást is kellett írniuk egy nemzeti parkba szervezett biciklitúrára, illetve egy vitaindítót is meg kellett fogalmazniuk a turizmus terjedésének jó és rossz oldalairól.

A jó és a rossz címadás

Megszünteti a nyomozást az NNI

A Nemzeti Nyomozó Iroda (NNI) a tavalyi érettségi tételek kiszivárogtatása miatt indított nyomozás megszüntetését javasolja az ügyészségnek, erősítette meg Horváczy Emese szóvivő a Népszabadság értesülését.

A napilap hétfőn azt írta, hogy az NNI azt javasolta az ügyészségnek: szüntesse meg a 2005-ös érettségi tételek kiszivárogtatóinak felkutatására egy éve elrendelt büntetőeljárást, a nyomozás folytatásától úgy sem várható eredmény. "Tűt keresünk egy szénakazalban" - fogalmazott egy névtelenséget kérő tisztviselő, aki azt is elismerte a lapnak, hogy a hatóságok már hónapok óta tudják, a nyomozás kudarcra ítéltetett.

A tavalyi botrány után végzett Kehi-vizsgálat arra derített fényt, hogy a felelősséget lehetetlen megállapítani. Az érettségi feladatlapok mozgása ugyanis nem követhető nyomon, nem elszámoltatható és utólag nem ellenőrizhető. Az idei érettségiken a feladatlapokat a szolgálati titok körébe sorolták, és a nyomtatástól a szállításig minden mozzanatot jegyzőkönyveztek.

A középszintű érettségi második részében három órát kaptak a diákok az esszé megírására. Itt három téma közül választhattak. Egy Umberto Ecotól idézett szöveg alapján a jó és a rossz címadásról lehetett értekezni. Az érettségizők választhatták Márai Sándor Halotti beszéd című versének elemzését vagy Juhász Gyula Anna örök és Vajda János Húsz év múlva című versének összehasonlítását.

Emelt szinten a vizsgázóknak négy különböző feladatot kellett megoldaniuk. A Nyelvi-irodalmi műveltségi feladatsorban Petőfi Sándor "Az apostol" című művének egy részletéhez ("a szőlőszem hasonlat"-hoz) kapcsolódó feladatok szerepeltek. A feladatok között szerepelt még Ady Endre "Krónikás ének 1918-ból" című alkotásában az archaizálás szerepének formai-világképi vizsgálata, továbbá reflektálás egy (kor)jelenségre.

Az érvelést és az önálló állásfoglalást is kívánó feladat a műfordítás szöveg szerinti "hűségének és hűtlenségének" kérdéséről szól. A feladatot egy Kosztolányi Dezsőtől vett gondolatébresztő idézet vezette be. A gyakorlati írásbeliség feladat a fiatalkori egészségmegóvás problémáival foglalkozik. A vizsgázónak egy diákkonferencián elhangzó hozzászólást kell írnia e témáról.


Megkönnyebült mosoly
Fotó: Katona Bogi

Az Index a budapesti Berzsenyi Dániel Gimnázium diákjait kérdezte az érettségi tapasztalataikról. Összességében nem tartották nehéznek a feladatsort, sokkal rémisztőbb kérdésekre számítottak. Úgy érezték, hogy erre készítették fel őket, nem voltak óriási meglepetések.

Mentőkérdés

„Nem volt nehéz, nagyjából erre számítottunk” – mondta el Laci és Miki, akik elsőként hagyták el a gimnázium épületét röviddel 12 óra előtt. "Számomra Umberto Eco volt a mentőkérdés" - magyarázta Miki, ő humán tagozatra jár, és elmondása szerint rengeteget készült minden tantárgyból.

„Terjedtek mindenféle pletykák a kérdésekkel kapcsolatban, rá is néztünk az internetre, de nem találtunk semmi használható infót” - válaszolták arra a kérdésre, hogy tudták-e előre a feladatokat. Volt, aki csak vicces linkekre és regulázó üzenetekre bukkant, mikor az érettségi feladatsoráról próbált többet megtudni. Akadt olyan is, aki több órán át keresgélt, és „legalább 60 féle tippre” bukkant, azonban utólag kiderült, hogy egyik sem bizonyult igaznak.

„Nehezebb volt, mint amire számítottam, egyik költőt se tanultuk órán” – mondta a biológia-kémia tagozatra járó Eszter. Szerinte egyszerűen sok volt a tananyag, és nem jutottak a végére, így maradhattak ki éppen azok, akikre az érettségi kérdések vonatkoztak. „A szövegértési rész kellemes csalódás volt, arra számítottunk, hogy nem lesz rá elég idő, de végül is könnyű volt” – tette hozzá Eszter.

Még bármi kisülhet ebből

Marci matek tagozatra járt, de kifejezetten könnyűnek találta a magyarérettségit. „Van aki elkezdi a matekot, jól megutálja, de közben megszereti az irodalmat” – mesélte. Szerinte inkább „izgi” volt, bár a kedvenc tantárgya az irodalom.

„Szerintem közepes volt, csak a készséget tesztelték – vélekedett a nyelvtagozatos Zsombor. – Hasonlóra számítottam, így a kérdések sem igazán leptek meg, a próbák is ugyanilyen típusúak voltak.” Búcsúzóul hozzátette: „Azért még bármi kisülhet ebből.”


Tízórai, feladatsor
Fotó: Katona Bogi

„Igazából nem tudtuk, hogy mire kell számítani, mert most érettségiztünk életünkben először” – kezdték beszámolójukat a történelem tagozatosok. „Nehéznek azért nehéz volt, hiszen mégis érettséginek hívják, de könnyebb volt, mint amilyennek beharangozták – mondta Zoli és Balázs. – Az idő bőven elég volt, minden feladatot kényelmesen be tudtunk fejezni.” – állapították meg elégedetten.

Zavar két középiskolában


Vizsga utáni ölelés
Fotó: Katona Bogi

A hétfői magyarvizsgát csak két vidéki középiskolában zavarta meg az, hogy kevesebb tétel érkezett, mint ahányan érettségizni akartak. Az egyik középiskola saját maga pótolta a hiányt a vizsga megkezdése előtt, a másik intézmény az Országos Közoktatási Értékelési és Vizsgaközpont (OKÉV) regionális szervezetétől kért segítséget a sokszorosításhoz, mondta Sipos János, az Oktatási Minisztérium közoktatási helyettes államtitkára. Ott néhány perces csúszással kezdődtek az írásbelik egy csoportban. Hozzátette, hogy ebben az iskolában a diákok ennyivel tovább írhatták a dolgozatokat.

Sipos János közlése szerint a pótlás az egyik iskolában huszonegynéhány, a másik intézményben néhány diákot érintett. A többi intézményből nem jeleztek eddig problémát. "Reméljük nem is volt" - mondta a helyettes államtitkár, és utalt arra, hogy hétfőn 1234 középiskolában folyik vizsga emelt és középszinten.