Wittner Mária is szerepelt az érettségin
További Érettségi tudnivalók cikkek
A szerdai történelem írásbeli vizsgákon két csomagolási problémát jelentettek az iskolák. Ezeket az Országos Közoktatási Értékelési és Vizsgaközpont időben megoldotta. Az írásbelik így mind az 1300 iskolában időben kezdődtek és rendben lezajlottak - közölte az oktatási tárca.
Idén egy jogerős szabadságvesztését töltő rab is középszintű írásbelit tett történelemből. Bár őrei kíséretében két órát késett, megírhatta a feladatlapot.
'56, magyarok, romák, zsidó törvények
Szerdán 99 ezer diák tett történelemből írásbeli érettségit, 12 ezren közülük az emelt szintű vizsgát írták meg. A magyar nyelvű vizsgák mellett kilenc különböző idegen nyelven is írásbeliztek a diákok közép- és emelt szinten.
A középszintű vizsgán tesztkérdések és esszékérdések szerepeltek. A diákoknak például egy diagramm alapján elemezniük kellett a harmadik világ eladósodási folyamatát, szó volt a hazai romák kulturális és társadalmi helyzetéről, a zsidó törvényekről, Magyarország második világháborús részvételéről, a magyar nép vándorlásáról vagy az athéni demokrácia intézményrendszeréről. A kérdések között szerepelt a felvilágosodás, a középkori gazdálkodás, az 1848-as forradalom és szabadságharc, a Rákosi korszak és a XVII. századi Erdély témaköre is.
Az 1956-os megtorlásokról szóló részben a diákok két visszaemlékezést olvashattak. Az egyik mellett nem tüntettek fel nevet, a másik Wittner Máriáé volt, aki a forradalom idején a Corvin közben és a Vajdahunyad utcában harcolt fegyverrel. Wittner Mária az idei választásokon a Fidesz listájáról jutott be a Parlamentbe.
Fekete-fehér térképek
Miklósi László, a Történelemtanárok Egyletének (TTE) vezetője szerint nem szerencsés, hogy egy aktív, párthoz kötődő közéleti szereplőtől közölnek idézetet, ráadásul úgy, hogy a másik alá csak azt írják „Egy visszaemlékező”. Miklósi szerint jobb lett volna, ha egy másik ismert 56-ostól származik a második forrás.
A középszintű vizsga nem volt nehéz, érvényesült benne a képességfejlesztés kiemelt szerepe, de apró technikai módosítások szükségesek lehetnek – mondta el a feladatlap rövid áttekintése után első benyomásait Miklósi László.
Az egyesület vezetője szerint jobban kellene figyelni arra, hogy a fekete-fehérben kinyomtatott feladatlapokon megkülönböztethetők legyenek egy térképvázlat vagy diagram különböző mezői, ezek böngészése ugyanis értékes időt vehet el a diákoktól.
A feladatlap több helyen idéz tankönyvszöveget is, amely alapján a diákoknak kérdésekre kell válaszolniuk. Ügyelni kell a jövőben arra, hogy ezek az idézetek ne csak dominánsan egy-két tankönyvhöz kötődjenek, a szabad tankönyvválasztás ugyanis csak így biztosítható – érvelt a TTE vezetője. Miklósi László szerint célszerűbb lenne egyébként, ha az érettségin nem tankönyvszövegeket, hanem elsődleges forrásokat vagy történészektől származó írásokat kapnának a diákok.
Az Országos Felsőoktatási Információs Központ (OFIK) honlapján már megtalálható a 2008-as felvételi érettségi követelményeit tartalmazó táblázat, amely bemutatja a képzési területek részletes elvárásait szakonkénti bontásban.
A hatályos felsőoktatási törvény és a felsőoktatási intézmények felvételi eljárásairól szóló kormányrendelet alapján alapképzésben felvételi vizsgát nem lehet tartani. A jelentkezők szerzett pontjait 2008-tól kötelező módon két érettségi vizsgatárgy százalékos eredménye alapján kell meghatározni - tudatta az OFIK közleményben.
Továbbra is csak a bölcsészkarokon előírás az emelt szintű érettségi három alapképzési szakon (anglisztikán, germanisztikán, romanisztikán). A választható vagy kötelező érettségi vizsgatárgyak jelentkezési feltételként középszintű érettségi vizsgát jelentenek, azt külön tartalmazza a táblázat, ha emelt szintű érettségi kell a jelentkezéshez.
Továbbra is igaz, hogy lehetnek olyan szakok, ahol ugyan nem jelentkezési feltétel az emelt szintű érettségi, de gyakorlatilag az emelt szintű érettségiért kapható többletpontok nélkül nem lehet majd bejutni a nagy túljelentkezés miatt.
A 2007-ben választható vagy előírt vizsgatárgyak jegyzékét az Oktatási Minisztérium már korábban nyilvánosságra hozta, ez szintén megtalálható a központ honlapján.