A szaloncukrot sem kíméli a válság

2012.12.04. 10:27 Módosítva: 2012.12.04. 10:42

Az édességgyártóknak és kereskedőknek a mostani az év legfontosabb időszaka, hiszen például bonbonokból november-decemberben adják el az éves mennyiség 18 százalékát – derül ki a GfK Hungária adataiból. A cég által készített Háztartáspanel szerint csokoládémikulásból a fogyasztók választása inkább a márkás termékekre esik, addig szaloncukorból már minden második kilogramm nem az előrecsomagolt, hanem a kimért kínálatból kerül a karácsonyfákra.

A felmérés szerint már novemberben megkezdődik a szezon a karácsonyi édességek piacán, az üreges csokoládéfigurákból és Mikulás-csomagokból ebben a hónapban értékesítik az összes mennyiség nagyjából felét, majd december első pár napjában a másik ötven százalékot. A magyar háztartásoknak mindössze egyharmada vásárol csokoládé télapófigurát vagy más, ehhez az ünnephez kapcsolódó figurát vagy esetleg kész Mikulás-csomagot. Ez annak tükrében nem meglepő, hogy mindössze a családok 24 százalékában él 14 év alatti gyermek, és e „meglepetés” természetesen inkább hozzájuk kötődik.

 

Azok, akik vásárolnak, többet is vesznek egyszerre: átlagosan 5 darab kerül alkalmanként a kosárba; egy vásárló háztartás pedig 9 darab csokoládéfigurát vásárol összesen ebben a két hónapban, főleg hipermarketben. Nagyjából fele-fele arányban osztoznak a forgalmon az ismert, marketinggel támogatott, és a fele annyiba kerülő, kevésbé ismert márkák, míg a kereskedelmi láncok saját márkás termékei marginális szerepet töltenek be.

A szaloncukroknál egyértelműen az év utolsó hónapja a legfontosabb, bár sokan már novemberben megveszik a fára valót – ekkor kerül a kosarakba a megvásárolt mennyiség egynegyede-egyötöde. „A családok rendelkezésre álló jövedelmének csökkenése miatt 2010-hez képest 2011-ben kevesebbet költöttek szaloncukorra” – ismertette az adatokat Kárai Anita, a GfK menedzsere. „Egyrészt kisebb mennyiséget vásároltak, családonként hozzávetőlegesen 2,5 kilogrammot másrészt megnőtt a lényegesen olcsóbb, kimért termékek aránya. Ma már minden második kilogramm megvásárolt szaloncukor kimért, köszönhetően a kedvező árának és annak, hogy így az ízek sokkal egyszerűbben kombinálhatók a családtagok eltérő ízlésének megfelelően”.

 

A tradicionális, zselés íz továbbra is verhetetlen a magyarok körében, de népszerű a karamellás, a kókuszos és a marcipános is – természetesen a vegyes ízek mellett. A legnagyobb mennyiséget a nagyobb, 3-4 fős családok vásárolják. Az év végén tradicionálisan erős hipermarketek a szaloncukor értékesítésében is vezető szerepet töltenek be: tavaly itt fogyott el a mennyiség 40 százaléka, de a kisboltok (11 százalék), piacok (10 százalék) szerepe is igen jelentős.