A Bükk télen, hó alatt a legszebb

2016.10.22. 08:46

Mínusz húsz, süvítő hideg, hegytető: hol alszik ilyenkor a kéktúrázó? Hát persze, hogy barlangban. Ezt tettük mi is a Bükkben.

Negyedik Kéktúránkra Putnokról indultunk, a végcél pedig Szarvaskő volt. Ez az út tulajdonképpen az Upponyi-hegység és a Bükk átszelése. Ezt a 3 napos, 60 kilométeres túrát eleve télre, az első nagy hóesésre terveztük. Miért? Mert akkor a legnagyobb buli.

A legextrémebb téli alvóhely a Bükkben

Az útvonal:  A hivatalos szakasz számozáshoz képest visszafelé megyünk a Kéktúrán, a 27. számú zempléni túraszakasztól az 1. számú, Kőszegi-hegység csúcsán végződő szakaszig. Kelet felől nyugatra haladva.

Az első rész a Hollóháza - Bányi-nyereg közötti szakaszról szólt, a második-harmadik részben viszont átugrottuk a Zemplén déli részét és a Cserehátot, és a Gömör-Tornai, azaz az Aggteleki-karszt lábánál, Bódvaszilasnál folytattuk a túrát, egészen Putnokig. A negyedik rész a putnoki vasútállomás jó meleg forgalmi helyiségéből indul, ott van ugyanis a pecsét (meg a kályha).

Adatok: Putnok-Szarvaskő

A forgatás időpontja: 2016. január 15. - január 18.

Hossz, szint: 62,5 km, 1440 m felfelé

Nehézség: nem könnyű, nyáron sem kevés, télen aztán pláne nem, 14 év alatti gyereket nem vinnék

Muszáj megnézni:

• Cserepes-kői barlangszállás
  • Bél-kői kilátás
  • Ciszterci apátság

Szubjektív: Az, hogy a téli Bükk milyen, lejön a videóból, remélem. Egyik legjobb, legszebb túránk volt. Az új Kék útvonal felvisz az Upponyi-hegység ékkövére, a Három-kő-bércre, teljesen jogosan. A befagyott Lázbérci víztárolóra most kevés időnk volt, nyáron talán valamivel szebb a tó.

A mályinkai turistaház elég zorall hely (és tényleg rohadt nehéz kinyitni az ajtót), de aki a Cserepes-kői barlangszállásba készül, tökéletes felvezetés. A mályinkai kilátóról látni az egész környéket, jó időben pedig tényleg messzire lehet nézni. Ez volt az az első magyarországi hely, ahonnan láttam a Magas-Tátrát. A dédesi várrom alatti Pirító-kő nem fért be végül a videóba, hosszasan vitatkoztunk róla, hogy mit pirítottak rajta, hát biztos nem kenyeret.

A bánkúti turistaházba összefagyva érkeztünk, de a meleg fogadtatástól gyorsan felolvadtunk, annyira, hogy legszívesebben ott is aludtunk volna. De nem tehettük, mert várt ránk aznap este a Cserepes-kői barlangszállás rideg remetekomfortja. A barlangszállásról írtam egy másik blogban, akinek van kedve, ott olvashat többet róla. Sajnos a fantasztikus Három-kői (nem ugyanaz, mint a Három-kő-bérc!), és a Tar-kői kilátásról a leszálló sötét miatt lemaradtunk. János, az operatőr már kifejezetten dühös volt ránk, hogy a sötétben (és süvítő mínuszokban) Danival még panorámát keresgélünk.

A Bél-kőt még télen nem láttam, mindenkinek ajánlom, érdemes megnézni. Szarvaskőn a polgármester beterelte összefagyott testünket a könyvtárba, ahol forralt bort és fánkot kaptunk tőle, kedvességét ezúttal is nagyon köszönjük, életmentő volt. (Egy következő részben újra találkozunk majd vele.)

Eddig megtett szakaszok: 24-es számú (60 km), 27-es számú (40 km), 23-as számú (62 km), összesen: 162 km.

12848882 f6b7d6a6475745b57d2922401afdffb4 wm

Csapat: Fiantok Dániel, Papp Évi, Szabó János, Szilli Tamás, Tenczer Gábor, Juhász Gabriella, Friesz Móni (szervezés), Malárik Attila (buszvezető), Varga Zsolt, Székely Attila, Tombácz Ferenc (drónos csapat).

Vendégek: Bátori Károly (Bükki Nemzeti Park), Szlifka Judit (Bánkúti turistaház), Nagy Milán (Bélapátfalva, önkormányzat)

Nehézségek: Az új útirányjelző táblák fele az egész úton rossz irányba mutatott vagy rosszul volt felszerelve, nagyon remélem, hogy azóta kijavították. A mályinkai turistaház ajtaján egy ósdi zár van, de az olyan nehezen nyílik, mint egy Wertheim széf. A barlangszállás vaskályhájában gyorsan leég a fa, ügyeletet kellett tartanunk, és három óránként, váltásban alaposan megrakni a kályhát.

Szállások:

0. nap: Szállás: Bánhorváti Bánvölgye Vendégház, sajnos nincs túl közel a startponthoz, de nem volt jobb lehetőség.

1. nap: Mályinkai turistaház (ingyen alhattunk a felújítás előtt álló házban, szerintem másnak se kell többet fizetni), a drónos luxuscsapat  Tardonán a Fedák Sári vendégházban aludt.

2. nap: Cserepes-kői barlangszállás, ingyenes hajlék, spártai körülmények. Alternatíva: a drón squad Bélapátfalván aludt a Tök-Ász Vendégházban.

Fontos tudni: A betétvideóban szereplő Létrási-vizes barlang látogatható, de kösse fel a gatyáját, aki le akar jutni a szifon-tóig. Részletek a túráról ide kattintva.

Kapcsolódó videók: A Bakancslista stáb már egyszer végigment ezen a részen a Fjallraven Vándortúra keretében, erről szól akkori videónk 2. része:

Szurdokrali a bükki Csondró-völgyben

Ott voltunk akkor is, amikor kiderült, hogy a Bükk legmagasabb csúcsa nem is az Istállós-kő, mint ahogy azt korábban gondolták:

Másfél riporternyit nőtt a Bükk idén