Gerecse, a nagy teljesítménytúrák terepe

2017.11.07. 14:01
A Pilist és szikláit már ismerjük az előző részből. Ebben a részben Dorognál elhagyjuk, hogy aztán behatoljunk egy kevésbé népszerű, de legalább olyan érdekes hegységbe: a Gerecsébe. Ha a kirándulók nem is, a teljesítménytúrázók jól ismerik a hegységet, két roppant népszerű teljesítménytúra útvonala is átszeli: a Gerecse 50-é és a Kinizsi Százasé. Az utóbbival egy időben vágtunk mi is neki az útnak.

Piliscsabáról indultunk az első nap Dorogra. Ez egy 18,5 kilométeres, egynapos szakasz. A következő napon viszont egy 67 kilométeres Kéktúra-szakasz várt volna minket, amiből csak egy 20 kilométeres részt abszolváltunk Péliföldszentkeresztig, a többit meghagytuk egy másik videóra.

Már Klastrompusztánál felrémlett a Sárga 70 teljesítménytúra, aminek útvonala itt találkozik halad a Kékkel. A Sárga 70-et minden évben április végén rendezik meg. Érdekessége, hogy a rajt éjfél körül van Esztergomból, tehát a Pilisen holdfényben vágnak át a résztvevők, ami különleges hangulatot ad a túrának.

Kesztölctől a híres Kinizsi Százas teljesítménytúra (100 km 24 óra alatt) vonala egyesül a Kékkel, hogy együtt haladjanak vagy 50 kilométeren át. A Gerecse 50, amin 8-10 ezren is szoktak menetelni, Tardosnál csatlakozik a Kékhez és Koldusszállásnál hagyja el azt. Személy szerint mindhárom teljesítménytúrát megjártam legalább kétszer, sőt 2012-ben és 2013-ban a Kinizsin, 2013-ban pedig a Gerecse 50-en forgattunk videót. Szóval a központi téma adott volt, ráadásul Németh Csaba terepfutó is csatlakozott hozzánk, hogy elmondja többek között, hogy kerülhetjük el a mágikus állapottal járó eléhezést és parketta fogást.

Az útvonal:  A hivatalos szakasz számozáshoz képest visszafelé megyünk a Kéktúrán, a 27. számú zempléni túraszakasztól az 1. számú, Kőszegi-hegység csúcsán végződő szakaszig. Kelet felől nyugatra haladva. Az első évad első része a Hollóháza - Bányi-nyereg közötti (zempléni) szakaszról szólt, a tizedik pedig a Cserhátról. A 2. évad nyitó részének helyszíne a Börzsöny volt, azt követően pedig a novemberi szemetelő esőhöz a szemetes Budai-hegységet választottuk forgatási helyszínnek. Tavasszal a Cserhátban, Becskénél vettük fel a szálat, a 60 km hosszú Becske-Nógrád szakaszt két 30 kilométeres hétvégére vágtuk a sok forgatnivaló miatt. A dunai átkelés után Visegrádtól a Rozália téglagyárig jutottunk. Most Piliscsabánál folytatjuk és Péliföldszentkeresztig gyalogolunk.

Adatok: Piliscsaba-Péliföldszentkereszt

A forgatás időpontja: 2017. május 27-28.

Hossz, szint: 39 km, 1325 m felfelé

Nehézség: Nem mondanám könnyűnek, sok a fel-le jódlizás, van benne szint bőven. 12 éves kortól ajánlható.

Kihagyhatatlan:

• Nagy-Kopasz, Jenga-kilátó
  • Klastrompuszta
  • Nagy-Gete, csúcskereszt
  • Tokodi pincék, Kavics-lak
  • Öreg-kő, Hegyes-kő
  • Sandl-hárs
  • Szent-kút-forrás, Péliföldszentkereszt

Szubjektív: A forgatás miatt nem tudtuk tartani a lépést a Kinizsin teljesítménytúrázókkal, de a lendület és a hangulat majdnem elragadott, nagyon szívesen beálltunk volna közéjük, folytatni a túrát. De ez a túra most nem erről szólt. Eredetileg terveztük, hogy felmegyünk a 634 m magas Nagy-Gerecse csúcsra is, de ez most túl nagy kerülő lett volna. Amúgy voltam már fent, egy adótornyon és egy geodéziai mérőtornyon kívül nincs más fent. Igaz, a mérőtoronyból jó a kilátás.

térkép17

Eddig megtett szakaszok: a 19-es számú (74 km), 20-21-22-es számú (65 km), 23-as számú (62 km), 24-es számú (60 km), 25-ös számú (65 km), 26-os számú (53 km), 27-es számú (40 km), 17-es számú (40 km), 13-as és 14-es számú (22,4+14,2 km), a 18-as számú (60 km), a 16. számú (24,5 km), a 15-ös számú (23 km), a 12-es számú, és a 11-es számú egy része, összesen: 646 km.

Szállás, kaja: Mivel Dorog nincs messze Budapesttől (és amúgy sem bővelkedik turistaházakban), ezért otthon aludtunk. Piliscséven vendéglő, cukrászda és kocsma is található a Kék vonalán, Klastrompusztán pedig büfében lehet enni. Dorogon minden van, ami kell. Mogyorósbánya a következő töltőpont, vízcsap, bolt, valamint a Kakukk söröző várja a betérőket. Péliföldszentkereszten szintén van egy estig nyitva tartó büfé a frissítéshez.

Képgaléria a forgatásról:

Fontos tudni: Ha kedvet kapsz a teljesítménytúrázáshoz, kezdj inkább egy könnyebb 30 vagy 50 kilométeressel, csak miután kipróbáltad, akkor vágj neki a nagyobb távoknak. A folyamatos folyadék- és energiabevitel minden teljesítménytúrán elengedhetetlen, vízhólyagokkal meg jobb, ha már eleve számolsz.

Tracklista:

01- Entre Humo - Old School Beat Smoke Hip Hop Underground [Uso Libre]
02 - Kalaka - Weores Sandor- A harsfa mind viragzik
03 - Macaco Bong - Smiles Nike Tim Sprite
04 - Alt - J - 3WW
05 - Lil Uzi Vert - XO TOUR Llif3 Instrumental (Reprod. By R Vintage)
06 - Future - Mask Off (Instrumental)
07 - The Four Owls - Champions Feat. Q-Unique
08 - Future - Mask Off (Politik Trap Remix)
09 - Mongoose Limit - Vision
10 - Hippie Sabotage - DRIFTER
11 - DELAY. - F8
12 - Rick and Morty - Evil Morty Theme Song (Trap Remix)

Kapcsolódó Bakancslista videók:

Ma Is Tanultam Valamit:

A Gerecse valószínűleg a kerecsensólyomról (ami feltételezhetően azonos a mondabeli turulmadárral) kaphatta nevét. A középkorban a királyi udvar solymászai erről a területről szerezték be a tenyésztésre szánt példányokat. Európa kerecsensólyom-állományának közel fele Magyarországon fészkel, fő fészkelési helyük a Gerecse. (gerecse.blog.hu)