Szabina
7 °C
19 °C
Index - In English In English Eng

Jól jár a törzsvásárló? – Kifizetődő a hűség

shutterstock 367351241
A cikket a Libri támogatta
2016.11.04. 08:52
Az egyik drogériában kuponnal, a másikban pontgyűjtéssel, a harmadikban pénzvisszafizetéssel csalogatnak. A hiperben plüssért gyűjthetünk matricát, a benzinkutas kártyán hamburgerért is kapunk plusz pontot. Valóban spórolhatunk a hűségakcióval vagy csak ez is csak egy vevőcsalogató trükk?

Kétféle vásárló létezik, az egyiknek felcsillan a szeme, ha felajánlják neki az akciókkal kecsegtető törzsvásárlói kártyát, a másiknak pedig villámokat szór. Utóbbi réteg azt hiszi (általában tévesen), hogy csak egyszerű marketingfogás: a vége úgyis az, hogy többet költünk, a cég jól jár, a vevő kevésbé. Ez nem feltétlenül igaz. A kereskedő abban érdekelt, hogy a vásárlót magához kösse, a versenytárstól pedig eltántorítsa, ezért megéri neki beáldozni a saját hasznából. A vásárlónak pedig a hűséggel járó kedvezmény jól jön: havi, vagy éves szinten több ezer forintot spórolhatunk pontgyűjtéssel vagy a pénzvisszafizetős módszerrel.

Cikkünkben a kártyás törzsvásárlói programok közül a cashback, azaz pénzvisszatérítéses típusúakkal foglalkozunk. Ez a legigazságosabb és legátláthatóbb rendszer, hiszen mindenki a költésével arányosan kap vissza.

shutterstock 474647845

Havi egy könyv

A magyar nettó átlagkereset idei KSH-adatok alapján 165 000 forint, egy tavalyi felmérés szerint átlagosan, fejenként havonta a bevételünk 27%-át költjük élelmiszerre, 23 %-át rezsire. Közlekedésre átlagosan kb. 8 000 forint jut egy hónapban, internetre és mobilra együtt közel 5 000 forint, kultúrára, szórakozásra összesen 3 600 forint. Ez utóbbi egy könyv, vagy esetleg egy közepes árfekvésű színházjegy, illetve 2 mozizás ára.

Impulzus vs. kedvezmény

Az üzletek, de a multibrand kártyák (SuperShop, Smart, Multipont) mögötti cégek is arra alapoznak, hogy minél többet költsünk az ő partnereiknél, vásárlásaiknál adott benzinkúthoz, hiperhez, gyorsétteremhez stb. járjanak. Igaz, visszajár az elköltött pénzünk egy része, ők viszont ennél is többet kaphatnak tőlünk: egy hűséges vásárlót, aki talán többet költ annál, mint amit eredetileg tervezett vagy több márka közül azt választja következő vásárlása során, amelyiknek a kártyája a zsebében lapul. Bár bizonyos felmérések azt mutatják, a benzinkutaknál ez nem feltétlen igaz, mert sokan szeretnek ahhoz a kúthoz járni, amelyik a legközelebb esik az otthonukhoz, vagy úti céljukhoz. Ez lehet az egyik oka, hogy a kutak kedvezménykártyái általában máshol is (pl. gyorsétteremben) felhasználhatók. Tisztítószerekből, kozmetikumokból nem mindegy, mennyit vásárolunk, és melyik márkát választjuk, mert az akciókkal bizonyos termékekre több pont vagy nagyobb kedvezmény jár. A sporteszközöknél és -ruháknál mindegy mit veszünk, csak költsünk sokat, mert akkor jár a kedvezmény. A könyveknél pedig egyszerű a képlet, minél több kötettel gazdagodunk, annál többet spórolhatunk éves szinten.

Nézzük, bizonyos területeken, milyen ajánlatokat kapunk, és hol lehet valóban spórolni ezekkel a törzsvásárlói akciókkal:

A szórakozásra és kultúrára kevesebbet költünk, mint a többi, cikkünkben vizsgált területen, de spórolásra így is van lehetőségünk. A Libri pénzvisszafizetős törzsvásárlói kártyája nem csak a könyvesboltok között egyedülálló, sokkal jobb az ajánlata, mint bármely más vizsgált cashback programnak: minden levásárolt 10 forint után 1 pont jár, ami beváltásnál egy forintot jelent. A pontok a vásárlás értékének 50 százalékáig válthatók be, így akár féláron is vehetünk könyvet, ha elég pontunk összejött.

Zsolt mindig több könyvet vásárol egyszerre, de annak külön örül, ha pontokat is beválthat és kisebb a végösszeg: „A karácsony amúgy is kész anyagi csőd, viszont nincs ünnep nálunk könyv nélkül, mindenki kap legalább egy könyvet egy-egy alkalomra, de inkább többet. Általában akkor váltom be a Libri pontokat, ha 4-5 könyvnél többet veszek egyszerre.”

Nemcsak a kedvezmény miatt jó

„Jelenleg 1,2 millió törzsvásárlói kártyánk van a vásárlóinknál, bolti és online forgalmunk több mint 60%-át törzsvásárlói kártyákból adódó vásárlások adják. Programunkat tavaly alakítottuk át vásárlói visszajelzések alapján pénzvisszatérítés rendszerűre, immár a korábbi programtól eltérően nem sávokhoz kötődik a kedvezménymértéke, hanem minden vásárlónak 10% visszajár. Ezzel egyrészt pénzügyileg jobban jártak a vásárlók, , másrészt sokkal jobban nyomon követhető, hogy mennyi kedvezményt tudunk elérni egy vásárlásnál, hiszen ahány pontom van, annyi forinttal fizetek kevesebbet egy könyvért. Számunkra nem csak ez az értelme egy ilyen programnak: értéket teremtünk a kártyát használó vásárlók számára, hisz így  a korábbi vásárlások alapján megvan a lehetősége, hogy személyre szabott ajánlatokat tudjunk nyújtani. Például, ha valaki vett korábban egy Dan Brown könyvet, akkor a szerző új könyvét akár online, akár a boltban dolgozó kolléga is tudja ajánlani.” – mondja Kopcsányi Zoltán, a Libri kereskedelmi igazgatója.

Drogériák közül a Rossmannban és a Drogerie Marktban kuponakciók vannak, a DM-ben minden levásárolt 300 forint után 1 pont jár, amit be lehet váltani kedvezményes kuponokra, mondjuk 50 pontért egy egész kuponfüzetet kérhetünk. A Rossmannak van 5%-os törzsvásárlói kártyája, de kéthavonta küldenek 10%-os kuponokat is ingyenesen postán. A Müllerben átlátható pénzvisszatérítéses kedvezményprogram működik, minden vásárlás végösszegének 3%-át válthatjuk vissza, de persze csak a következő vásárlásnál.

„A DM-ben akkor váltok be kupont, ha egy darab nagy értékű terméket veszek, például megapack pelenkát vagy egy parfümöt – sorolja Adrienn, aki mindenhol az akciókra vadászik. A Rossmannban viszont minden vásárlásnál beváltom a 10%-os kupont, még nem számoltam ki, ez havi szinten mennyit jelent, de biztosan többezer forint.”

Mi van, ha elönt a plasztik?

A tárcában szaporodó kártyák az előnyök mellett kényelmetlenséggel is járnak. Nincs hova tenni őket, nehéz a pénztárnál megtalálni azt, amelyikre szükség van, de az is bosszantó, amikor a fizetésnél derül ki, hogy épp az adott plasztik a másik táskában maradt. Szerencsére léteznek módszerek, melyekkel megelőzhető a túlzott kártyaszaporulat. Például vannak a fizikai kártyák között mini méretű, vagy épp kulcstartóra helyezhető verzió is. A legegyszerűbb azonban a mobilunkba telepíteni kártyáinkat, például egy erre fejlesztett alkalmazás segítségével, mely tárolja az adatokat. Ingyenes megoldás például a Stocard, de a magyar fejlesztésű Simple-nek is van ilyen funkciója. Ezeknél még egyszerűbb a Libri módszere: a cégtől egy, a vonalkód képét tartalmazó virtuális kártyát is kapunk, amit mobilról is felmutathatunk a pénztárnál. 

A hipermarketek közül az Auchan Bizalomkártya esetén minden levásárolt 1.000 forint után 10 pont jár, a levásárlásnál 10 pont mínusz 5 forintot ér (ez 1,4-1,1 %-os kedvezmény). A Tesco ClubCarddal minden elköltött 200 forint után jár 1 pont, és 1 pont 1 forintot ér beváltásnál.

„Nem szeretem számolgatni a pontokat, néha eszembe jut és akkor beváltom, de olyan minimális összeget lehet vele spórolni, hogy nem számottevő. Inkább az aktuális akciókra figyelek, és persze gyűjtünk pontmatricákat, amikor éppen van.” – meséli Márk, aki minden héten nagy bevásárlást csinál a családjával az egyik hipermarketben.

A benzinkutak kártyái általában többmárkásak, azaz összefogtak más vállalatokkal, hogy együtt több hűséges vásárlójuk legyen. A Shell Clubsmart kártyára bizonyos napokon extra pontokat kaphatunk egy-egy drágább benzin vásárlásért, és a McDonald's-ban is gyűjthetünk pontokat. Ha sokat tankolunk és hamburgerezünk, akár egy autópályamatricára való összeget is megspórolhatunk egy évben. A Supershop kártyával az OMV-Burger King rajongók járnak jól, főleg, ha az élelmiszert a Sparban vásárolják. Ugyanez a konstrukció a Multipont kártyával, csak a MOL-KFC-CBA-t kell hozzá kedvelni. Ezek mind cashback kártyák, azaz bizonyos összeg után pont jár, amit egy az egyben összegként be lehet váltani (általában 100 Ft egy pont, és utána egy pont egy forintot ér).

László szerint megéri gyűjteni, mert egyszer jól jön az évben az a pár ezer forint, amit visszakap: „Akkor szoktam beváltani a törzsvásárlói kártyámról a pontokat, ha váratlanul kiadás adódik, mondjuk ajándékot kell vennem a benzinkútnál. Ilyenkor örülök, hogy az nem plusz költség, de persze nem nagy összegekről beszélünk, 4-5 ezer forintról.”

A sportáruházak is szeretik, ha kizárólag náluk vásárolunk, de nem feltétlenül cashback kártyával honorálják ezt. Az Intersport például lépcsősen határozza meg, mennyi kedvezményt ad: évi 50 000 forint fölött 2% kedvezményt kapunk, de 400 000 Ft fölött már 4%-ot engednek az árból. Hasonló rendszer van a Hervisben is, de ott 250 000 forint éves költésnél már megkapjuk a 4% kedvezményt.

A Decathlon pénzvisszatérítéses hűségkártyájával 100 forint után egy pont jár, és ha elérjük a 600 pontot, akkor automatikusan küldenek egy 1000 forintos kupont, plusz az áru visszacserélésnél nem kell a számlát bemutatnunk, anélkül is becserélik.

„Imádom a sportáruházakat, a Decathlon a család nagy kedvence, rengeteg saját márkás holmit veszünk ott, de pontokat még nem váltottunk be, talán majd egy nagyobb vásárlásnál legközelebb. – mondja Anita, akinek a gyerekei versenyszerűen sportolnak már évek óta. A többi áruházba olyan keveset járunk, hogy nem érdemes kiváltani a hűségkártyát.”

A körképünkből is kiderül, hogy talán nem a hűségakciók miatt mennek a vásárlók egy áruházba, benzinkútra először, de gyakran amiatt maradnak rendszeres vásárlók, vagy ezért kedvelnek meg egy-egy üzletláncot. A pénzvisszatérítéses programok egyik tanulsága, hogy

a legnagyobb kedvezmény a könyv kategóriára jár,

másik, hogy a lojalitás programok a kedvezmények mellett a személyre szabott ajánlatok miatt is vonzók a vásárlónak, aki ezeknek köszönhetően is kötődik a kereskedőhöz. Talán nem lesz olcsóbb a vásárlás pillanatában az üzemanyag, vagy az élelmiszer éves összesítésben, de a tudat, hogy pár ezret spóroltunk, hogy hűségünknek értéke van, s személyre szabott ajánlatot kaphatunk, kellemesebbé teheti a nagybevásárlásokat és közelebb csalogathatja a vásárlót az adott márkához.

A cikket a Brand & Content készítette a Libri megbízásából, nem az Index szerkesztősége. Arról, hogy mi is az a támogatói tartalom, itt olvashat részletesebben.