Sámuel, Hajna
19 °C
30 °C
Index - In English In English Eng

Tudjuk, hogy nem kellene, mégis mobilozunk vezetés közben

shutterstock 428935936
2019.06.07. 06:44
Miközben mindenki tudja, milyen veszélyes, rengetegen csinálják - ugyanakkor kevés konkrét adat van arról, hogy hányan. Az Aegon és a rendőrség új kampánya kapcsán kérdőívben jártunk utána, hogyan viszonyulnak a kérdéshez olvasóink. Ellentmondásosan: miközben azt gondoljuk, szigorúbban kéne büntetni, rengetegen csináljuk.

Nem kérdés, hogy foglalkoztat minket a téma, sok tízezren olvasták cikkünket és kis híján 12 ezren ki is töltötték kérdőívünket. A válaszadók többsége, 48%-a 39-65 éves, 36% a 26-39, 9% a 15-29-es korosztályból került ki, a többiek idősebbek voltak. Úgy tűnik, a kérdéskör inkább a férfiakat mozgatja meg, csak minden ötödik válaszadó nő, majd felük budapesti, negyedük nagyvárosi és csak 9 százalék él községben.

A fiatal férfiak a volán mögött is mobilhasználók

A „Szokott ön telefont használni vezetés közben?” kérdésre érkezett válaszokból kiderül, hogy a kitöltők 76 százaléka (!), azaz négyből három olvasó a kocsiban is használja a készülékét. Több mint 50 százalékuk néha, ha indokolt, közel ötödük rendszeresen (közöttük a férfiak aránya kiemelkedően magas), negyedük pedig soha (ebben a csoportban a nők vannak kiemelkedően sokan). Az idősebbek a volán mögött is kevésbé mobilfüggők, mint a fiatalok és a középkorúak.

A vezetés közben mobilt használók túlnyomó része navigál és telefonál (100-ból 66 válaszadó.) 15% üzenetet is ír, 5% a közösségi médiát sem zárja ki az életéből ilyenkor. Még az is lehet, hogy azért szegnek sokan szabályt, mert nem tudják pontosan, mit tehetnek meg: ugyanis sem a mobilt kézbe venni (74% tudta), sem kézből telefonálni (63% gondolja így), sem fél kézzel babrálni a telefont nem szabályos (ezt 38% tippelte).

Miért nincsenek statisztikai adataink?

Hiába is nézzük a baleseti statisztikákat, azok nem pontosak. Az önbevallás nem működik, hiszen a vétkes sofőrök akkor sem vallják be, hogy a kijelzőt nézték vagy a padlóra esett készüléket keresték, ha ez történt. Az sem bizonyító erejű, ha a baleset pillanatában a szolgáltató adatai szerint használták a volán mögött ülő készülékét, hiszen az más kezében is lehetett, vagy kihangosítva is működhetett. Mint megtudtuk, a rendőrség egyébként bizonyos esetekben vizsgálja a kérdést, ha felmerül, hogy a baleset folyamán a sofőr használta a készülékét.

A helyzet súlyosságát ugyanakkor nem becsüljük alá, a válaszadók 37%-a szerint tízből legalább nyolcan (!) kézbe veszik a telefont a volán mögött. 59%-uk szerint tízből 4-7 ez a szám, és mindössze 3,6% mondja, hogy 0-3 szabályt szegő autós van tíz közül. Érdekes, hogy közben saját bevallása szerint a többség igyekszik legalább szabályosan telefonálni: 70% kihangosítóval, 12% headsettel beszél, 15% olyan bátor, hogy ezt kézből teszi - a férfiak között ezen a téren is magasabb a szabályszegők aránya.

A többség szigorúbb szabályozást szeretne

A többség, 67% szerint lehetne szigorúbb a szabályozás, 28% ezen a téren nem változtatna, 4,5% megengedőbb lenne. 14% bevallottan ügyetlenebb, amikor vezetés közben mobilozik, 5% kapott már büntetést ezért, majd ugyanennyien okoztak balesetveszélyt, 1,4% balesetet is! 39% vezetés közben soha nem veszi kézbe a telefont, 41% csak olyankor nem, amikor nagyon koncentrálnia kell. Az, hogy más is ül a kocsiban, nem tűnik nagy visszatartó erőnek, a felmérésben résztvevők mindössze 7%-a nem mobilozik szabálytalanul emiatt.

Olvasóink majd fele, 44% szerint csak akkor fér bele, hogy valaki a volán mögött mobilozzon, amikor nem vesz részt forgalomban. 41% ennél megengedőbb, szerintük dugóban ér nyomkodni a telefont, ha áll az autó. 8% azt mondja, hogy a telefonálás rendben van, amikor nincs forgalom, 5% viszont azt, hogy bármikor - a férfiak aránya a megengedőbbek között magasabb.

Egyébként ez szabálysértés,

a mobil miatt bekövetkező balesetben elvileg a biztosítási összeget is bukhatjuk.

Bár, ahogy az Aegontól megtudtuk, erre még nem volt Magyarországon precedens.

Nem kérdés, hogy veszélyes

Autópályán 36, városban megengedett sebességgel 14 métert teszünk meg egy másodperc alatt. Ennyit vezetünk vakon, ha nem az útra figyelünk. Érdemes stopperrel a kézben letesztelni, mennyi idő telik el, míg csekkoljuk az üzeneteket, vagy írunk egy gyors választ! Több országban, így a szomszédos Ausztriában mára hivatalosan is a mobil a vezető ok a közúti balesetek esetén, de nálunk sem lehet sokkal jobb a helyzet.

A legtöbb pszichológus egyetért abban, hogy a mobilfüggőség hasonlóan működik, mint a többi, például az alkohol- vagy drogfüggőség.

A párhuzamok is alátámasztják ezt, mint például az, hogy a szerhasználók sem tartják függőségüket követendő példának, mégsem tudnak nemet mondani az anyagra. Ebből kiindulva kijelenthetjük, hogy a fiatal férfiak a leginkább függők mobiljuktól, az idősebb nők a legkevésbé.

shutterstock 338717978

És hogy olvasóink szerint hogyan lehetne visszaszorítani a vezetés közbeni mobilozást?

Százból majd negyven válaszadó szerint a durva büntetés lenne a megoldás, kicsit több mint húsz szerint az elrettentő példák sulykolása.

Ugyanennyien állítják, hogy a kérdést majd megoldja a technológiai fejlődés és kicsit vannak csak kevesebben, akik szerint nincs megoldás, ilyenek az emberek. A kérdés komolyságát mutatja az is, hogy alig volt olyan, aki szerint nem olyan nagy gond ez, és nem kell kezelni.

BRAND & CONTENT Brand & Content

A cikket a Brand & Content készítette az Aegon Biztosító megbízásából, nem az Index szerkesztősége. Arról, hogy mi is az a támogatói tartalom, itt olvashat részletesebben.