'Hiénák vagyunk, nem fizetünk'

A Főpolgármesteri Hivatal csütörtökig várja a taxisok javaslatait a drosztrendszer módosítására. Eddig körülbelül 250, közlekedési táblával, sárga vonallal védett állomást alakítottak ki Budapesten, amelynek költségeit a fuvarozókon vasalnák be. A taxisok fizetnek, ha megtisztítják a legforgalmasabb drosztokat az azokat kisajátító szabadúszóktól, vagy nem büntetik meg a drosztokról kiszoruló, fuvarra váró taxisokat.
"Lehúzással igen, de semmi pozitívummal nem fog járni nekünk. Megint olyan emberek hoztak döntést, és jelölték ki a helyeket, akik egy percig sem taxiztak, talán utasok sem voltak. Kifizetem, mert ki kell, aztán majd valahogy kijátszom. Ez van, erre kényszerítenek minket. Nehezen tudják felejteni a taxisblokádot" - írta az Index szerkesztőségének egy taxis arról a várhatóan tizenhatezer forintos droszthasználati díjról, amit ettől az évtől kell fizetniük a fővárosi taxisoknak. Az úgynevezett drosztrendelet április elsejei módosításával a taxisok csak a kijelölt helyen várakozhatnak, ezért éves használati díjat kell fizetniük.

Tisztítsák meg!

Tekintse meg képeinket!
A taxisok hivatalos képviselői a várhatóan április elsején hatályba lépő drosztrendelettől ennél azért többet várnak. Antal Attila, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara közlekedési osztályának elnöke az Indexnek elmondta: hétezer taxisra ezerötszáz beállóhely jut; ha valaki nem fér el az állomáson, akkor "körözni kényszerül", mert a közterület-felügyelők megbüntetik a szabad jelzéssel parkolóhelyen álló taxist.

Április 1. után azokra az állomásokra is be akarnak állni a taxisok, amelyeket jelenleg csak az "önkényeskedő, veréssel fenyegetőző, sokszor tettleg fellépő" szabadúszók használhatnak. A több ezer budapesti taxisból "alig száz ilyen" vállalkozó van, a nevüket, az autójuk rendszámát a különböző társaságok etikai tanácsainak tagjai ismerik.

Antal úgy gondolja, hogy a taxisok a pénzükért, amelyet a főváros az állomások kialakítására fordít, joggal várhatják el a terep tisztességtelen kollégáktól való megtisztítását, vagy legalábbis az egyenlő munkakörülmények biztosítását.

Hiénák a Nyugatinál

"Írjátok csak le, eddig se fizettünk, ezután se fogunk" - nyilatkozza az Index munkatársainak egy szabadúszó taxis a Nyugati pályaudvar oldalában, ahol a szlengben csak hiénaként emlegetett fuvarozók várakoznak, társasághoz tartozók nem. Gyakorlott utazók kerülik, hogy igénybe vegyék szolgáltatásukat, mivel többségük ötször-hatszor olyan drágán dolgozik, mint a szabott áras társasági taxisok. "Mi hiénák vagyunk, jól megkopasztjuk azt, aki beül hozzánk" - mondja dacosan az interjú alatt a klasszikus PR-fogásoktól tartózkodó taxis.

"Próbáljon csak beállni ide valaki, nem fér már el. Itt száz taxi megfordul naponta" - mutat a tényleg tekintélyes hosszúságú sorra, melyben rozoga Lada Samara éppúgy áll, mint jó állapotú Mercedes vagy Renault. Igyekszünk még szólásra bírni egy másik taxist, ő azonban csak ennyit mond: "Keveset beszélni magyar."

Mazsolák a Vígszínháznál

"A Nyugati pályaudvarra és más, nagy forgalmú helyekre a drosztrendelet után se merünk beállni; ez az egész csak arra jó, hogy újabb bőrt húzzanak le rólunk" - fejti ki véleményét tömören a Vígszínház melletti állomáson egy főtaxis, aki elmondja még: kevés utas száll be az állomáson, az emberek ma már inkább telefonon rendelnek kocsit. "Ide van beállítva a rádiónk, most buktam ezerötszáz forintot miattatok" - mutat a hangszóróra, ahonnan néhány pillanattal azelőtt egy újlipótvárosi cím hallatszott.

A főtaxis, ha döntési helyzetbe képzeli magát, akkor arról ábrándozik, hogy a fővárosban egységes színű, és azonos típusú taxiórával felszerelt kocsik futnak. Továbbá, hogy a meglévők mellé több taxisengedélyt már nem adnak ki, ezek viszont "kétmillió forintot érnek", mutat kártyájára, mert taxi volánja mögé csak kihalásos alapon lehetne ülni.

Mire jó az egész?

A taxisok szempontjából talán az lett volna a legjobb, ha minden marad a régiben. A drosztokon egyes számítások szerint az utasforgalomnak öt százalék alatti része bonyolódik, az igazán jó, pályaudvarok és forgalmas szórakozóhelyek melletti állomásokat a kiváltságosokon kívül mások továbbra sem használhatják. Ráadásul ezentúl megbüntethetik a parkolóhelyen, szabad jelzéssel álló kocsikat, mindezért még évi tizenhatezer forintot is fizetniük kell. (A pontos összeget még jóvá kell hagynia a Fővárosi Közgyűlésnek.) Akkor mire jó az egész?

Bécsben se mindenki a Mariahilferen drosztol

Klikk a képre!
"Az utasoknak kedvez a drosztrendelet - tudják, hogy hol vannak a megállók" - nyilatkozza az Indexnek Rusznák Imre. A Főpolgármesteri Hivatal kereskedelmi és turisztikai bizottságának elnöke szerint a "fuvarszervező cégek" között kötött megállapodás eredménye, hogy az európai gyakorlattal ellentétben az utasnak inkább megéri telefonon rendelni, mint droszton rendelni, ehhez neki köze nincs.

Rusznák szerint is "túl sok a taxi, túl kevés a hely", ám alkotmányossági problémákat vet fel a korlátozás, holott az Európai Unió több országában ez az aggály fel sem merül. A jelenlegi helyzeten is lehetne segíteni, ha nem minden taxis akarna a belvárosi drosztokra beállni. "A 22. kerületben például biztos, hogy nincs kevés megálló" - ad tippet a bizottsági elnök, aki szerint természetes, hogy Bécsben nem minden taxis a Mariahilfer Strassén parkol.

"Feljelentést kell tenni, ha egy fuvarszervező cég munkatársát a szabadúszók nem hagyják dolgozni" - reagál a drosztok megtisztítására vonatkozó óhajra Rusznák, aki azzal a felvetéssel sem tud mit kezdeni, hogy "rengetegszer" megkopasztják az úgynevezett hiénák az utasokat. A politikus szerint a drosztrendelet módosítása nem arról szól, hogy a Főpolgármesteri Hivatal megmondja: milyen autók állhatnak be az állomásra.

Egyelőre minden céges taxizhat a Ferihegyen
Átmeneti megoldás született a Ferihegyi Repülőtér 2/A és 2/B termináljánál lévő taxidroszt-használat ügyében. A végleges rendezésig az összes taxitársaság jogosult azok használatára - írja a Népszabadság. Tavaly áprilisban született megállapodás a Budapest Airport Rt (BA Rt.)., a V.I.P.T. Kft. és a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara között, amely rögzítette: a repülőtéri terminál bejáratánál 6-6 helyen várakozási jogokat a Citadella-teraszt építtető Veres István által tulajdonolt Tourist Taxi (V.I.P.T. Kft.) autói kapnak, amíg a többi társaság az utasok ki- és beszállásához megállási engedélyhez jutnak.

A mostani megállapodásra azért volt szükség, mert idén januárban a Tourist Taxi kettészakadt, a cégtől kivált taxisok szabadúszóként folytatták a taxizást a Ferihegyen. Az utasokért megindult a harc, a szakadárok rikító zöld színű mellényben vadásztak az utasokra, és elfoglalták a rövid megállásra fenntartott parkolóhelyeket. A mostani átmeneti megállapodás szerint a 9-9 helyen minden taxitársaság autója várakozhat az utasokra - számol be a lap.

A BA Rt. most pályázatot tervez kiírni a reptéri fuvarozásra, hogy azt kötött kocsiszámmal, egységes minőséggel egy cég végezhesse. Rusznák Imre viszont úgy gondolja, a reptéren versenyt kell teremteni, és mivel szerinte az ottani drosztok is a főváros tulajdonai, ezért a jelenlegi drosztrendeletnek kell érvényesülnie.