Összeszámolják Magyarország kreatívjait

2006.12.18. 15:08
2007 nyarára elkészül Magyarország kreatív térképe, azaz, hol érzik magukat legjobban a változtatásra kész, a nemzet gazdaságát új elképzeléseikkel fellendíteni kész dolgozók. A kormányfő kedvenc alapítványa, a Demos 17 millió forintot nyert a fejlesztési hivatal pályázatán.

17 millió forintot nyert a Nemzeti Kutatási és Technológiai Hivatal (NKTH) pályázatán a Demos Magyarország Alapítvány. A magát agytrösztnek nevező, a miniszterelnök holdudvarához tartozó politikai tanácsadó intézmény a kreatív gazdaság lehetőségeit vizsgálja meg, a projekt befejezési határideje 2008. június 30.

85 milliós bevételt
hozott Gyurcsány könyve
Összesen 45 ezer eladott példányból, körülbelül 13 millió forintos profitot hozott a Napvilág Kiadónak Gyurcsány Ferenc Útközben c. tavaly ősszel megjelent könyve, mondta el az Indexnek Rév András a kiadó vezetője. A kormányfő a profitot a kiadónál hagyta. Mint ismert, Orbán Viktornak A történelem fő utcáján címmel megjelent beszédgyűjtemény az exkormányfőnek 18 millió forintot hozott a konyhára, és nemrég jelent meg DVD-je is.

Az NKTH Jedlik Ányos nevű programja tavasszal írt ki pályázatot "a jelentős tudományos és gazdasági áttörést ígérő, vállalati igényeket szolgáló, hosszú távú stratégiai kutatások, valamint a modern társadalom kihívásait vizsgáló kutatások támogatására".

A kormányfő könyvéhez "intellektuális segítséget" nyújtó, nemrégiben fizetős baloldali politikai iskolát nyitó Demos a "Technológia, tehetség és tolerancia. A kreatív gazdaság lehetőségei Magyarországon. Regionális és nemzetközi összehasonlító vizsgálat" c. pályázatával nyert.

Dessewffy Tibor, az alapítvány vezetője "nagyon jó kutatásnak" jellemezte a Demos projektjét, majd a témát boncolgató felvetésünkre egy 2005-ös Népszabadságban megjelent cikkét (Milyen országot akarunk?), illetve a projekt rövid szöveges szinopszisát küldte el nekünk.

E szerint 2008 nyarára képet kaphatunk arról, hogy Magyarországon mely városban, mely régióban kulminálódik a magyar kreatív energia, azaz az országban hol élnek szívesen a találékony elmék, illetve képet kapunk arról, milyen területen érdemes gyúrni, hogy végre elkönyvelhessünk egy saját sikersztorit (lásd finnek a Nokiával, szlovákok a NOD32-vel stb.).

A kreatív munkás

Az úgynevezett "kreatív osztály" fogalmát az ezredforduló környékén alkotta meg Richard Florida, aki az amerikai társadalmat és gazdaságot vizsgálva arra a következtetésre jutott, hogy az igazán fejlődő és gazdagodó régiók, városok titka, hogy jelentős kreatív réteg lakja.

A kreatív munkást nem is szakmája, hanem hozzáállása különbözteti meg a munkáját előírásszerűen végző társától: hajlamos a változtatásra, független, rugalmas és toleráns más kultúrákkal szemben.

A mérnöktől az orvoson át az IT-szakamberen keresztül a művészig, egyetemi tanárig sokféle kreatív van, lényeg, hogy eredményeik nemcsak a saját szakterületükön, hanem szélesebb, komplex területen is hasznosíthatók, hozzájárulhatnak egy régió, nemzet gazdasági fellendüléséhez.

Az Egyesült Államokban ilyen város San Francisco, Austin, Portland, Seattle. Az ország lakosságának 26 százaléka része a kreatív szektornak. Florida nemzetközi listáját egyébként a telefónia egyik éllovasává fejlődött Finnország és Svédország vezeti.

Hány meleg él Mátészalkán?

A Szilícium-völgy is jó példa: a klasszikus ipari társadalom mottójával ("mindenki oda költözik, ahol munka van") ellentétben Florida három alapvető feltételt ("a három T") jelöl meg egy kreatív központ kialakulására: tehetség (magasan képzett, tehetséges populáció), technológia (fejlett infrastrukturális háttér) és tolerancia (változatos társadalom az élni és élni hagyni jelszavával), ha ez van minden van (a Szilícium-völgyet - mint írja - a kínai, indiai és magyar emigránsok turbózták fel, ezért ellenzi Bush 2001 utáni, bezárkózós politikáját ).

A kreatív központok vizsgálatakor Florida olyan szempontokat vett figyelembe, mint például a "bohémek" és a melegek száma, helyzete, elfogadottsága egy adott helyen, mint a tolerancia fokmérője.

Magyarország kreatív térképét készíti a Demos Alapítvány, illetve leírásuk szerint megpróbálnak segíteni a magyar fejlesztéspolitikának azzal, hogy meghatározzák, mely ágazatokat érdemes fejleszteni, milyen területekbe érdemes pénzt és kreatív energiát ölni. Magyarország kreatív térképével - mint részeredmény - a Demos 2007 június 30-ra készül el.

Dessewffy a megnyert pályázatról még elmondta, az alapítvány költségvetésének 10 százalékát jelentik az állami pénzek, bár, hogy a 100 százalék mennyi, arra nem tudott válaszolni mert - mint mondta - nem könyvelő.