Menyhért, Mirjam
17 °C
28 °C
Index - In English In English Eng

Elindul a Calypso Rádió

2009.05.22. 16:09
18 hozzászólás

A Magyar Rádió kereskedelmi adója reggel nyolctól este hétig sugárzott középhullámon. A Calypso szellemi atyja B. Tóth László volt.

Politikamentes, sok zenét sugárzó kereskedelmi rádiót indított a Multimedia Organisationnel közösen a Magyar Rádió. Az új adót a fővárosban és környékén középhullámon, a 873 KHz-en sugározták.

A betelefonálóknak zoknit osztogató Calypso hamar népszerű lett, mondjuk nem volt nehéz dolga, hiszen a közrádiók mellett ekkor már volt ugyan Danubius, de az tavasztól őszig az idelátogató turisták kedvéért német nyelvű volt (csak éjszaka adott magyarul).

Bár a kezdetektől tervezték, a Calypso nem került át az URH-ra, ez pedig meg is pecsételte a sorsát. 2002-ben jelentette be a közrádió, hogy vevőt keres az ekkor már erősen megkopott népszerűségű Calypsóra.

Hollós János, a Magyar Rádió Rt. alelnöke azzal indokolta a döntést, hogy a Calypso Rádió nem életképes. Elmondta, hogy a rádió alacsony hallgatottságának részben az az oka, hogy csak középhullámon fogható. Ezért az adás minősége sem olyan jó, mintha ultrarövidhullámon szólna, fenntartása pedig a magas sugárzási költségek miatt lényegesen drágább.

Az eladás hírére B. Tóth László, aki a kezdetektől a Calypso főszerkesztője volt, azt közölte, hogy az ő beleegyezése nélkül senki nem használhatja a Calypso nevet. Szerinte neki elővételi joga van a rádióra, ami az ő "gyereke és szellemi terméke", így minden lehetőséget megfontolva fog dönteni a csatorna jövőjéről.

Megfelelő vásárló híján a Magyar Rádió végül 13 és fél év után beszüntette a Calypso sugárzását. Ahogy azt már B. Tóth korábbi nyilatkozata is mutatta, ebben a főszerkesztő nem törődött bele, és megpróbálta feltámasztani az adót.

2007 áprilisában a gödöllői, budapest néhány kerületében is fogható Másik Rádiót átkeresztelték Calipsóra (y helyett i-vel írva).

B. Tóth László, a régi-új adó általános igazgatója Indexnek nyilatkozva akkor úgy látta, hogy a nosztalgiahullámot meglovagolva sikeres lehet a becsléseik szerint a fővárosi agglomerációban másfélmillió emberhez eljutó rádió.

"A Calipso nem a hetvenes, nyolcvanas, kilencvenes vagy százas évek zenéit játssza majd. Mindig abban hittem, hogy vannak rossz zenék és jó zenék, amiket dúdolni lehet, és kész. Nálunk ilyen dúdolható slágereket találnak majd a hallgatók" - osztotta meg B. Tóth László a zenei filozófiáját.

B. Tóth László szerint a Calypso rádió márkanevét és a brand összes elemét ő találta ki, ezért senkitől nem kellett engedélyt kérnie a Magyar Rádió csatornájának újraindítására.

Ez azért messze nem volt ilyen egyszerű. "A Calypsót a Magyar Rádió védjegyként bejegyezte, és erről a márkáról nem szeretnénk lemondani" - nyilatkozta szintén 2007-ben Such György, a Magyar Rádió elnöke, aki szerint a Calypso 2002-ben azért szűnt meg, mert a középhullámú frekvencián már nem lehetett gazdaságosan üzemeltetni, de most, hogy a digitális átállás után a Magyar Rádió akár tizenöt csatornát is működtethet, nem szeretnének lemondani egy ilyen, jól bejáratott márkanévről.

Faur Márta, a közrádió jogásza szerint B. Tóth érvelése jogilag nem helytálló, hiszen lehet, hogy tényleg ő találta ki a Calypso márkanevet, de eközben a Magyar Rádió alkalmazottja volt, tehát a jogok az intézményt illetik.

A Fővárosi Ítélőtábla 2008 júniusában jogerősen is a Magyar Rádiónak adott igazat a védjegyperben, és eltiltotta a gödöllői rádiót a névhasználattól.