Szigetmonostor ragaszkodik az autós hídhoz

2009.03.01. 21:20 Módosítva: 2009.03.01. 21:41
A kormány csak egy gyalogos hidat akart építeni Szigetmonostornak, noha a település korábban lemondott a neki járó hídlejáróról, és cserébe egy autóshíd megépülését várta. A népszavazás eredménye egyértelműen arra utal, hogy a falu nem gyalog akar átkelni a Dunán.

Eredményes és sikeres volt a vasárnapi helyi népszavazás a Pest megyei Szigetmonostoron, amelyen az volt a kérdés, hogy ragaszkodjon-e a falu egy autós kis híd megépítéséhez a Dunán, a sziget és a szentendrei oldal között, vagy pedig elégedjen meg a kormány által javasolt gyalogos híddal.

Nádas Zsolt, az akciót szervező Horányért Egyesület vezetője elmondta, hogy a népszavazáson 62 százalékos volt a részvételi arány, és a szavazatukat leadó 1138 ember 82 százaléka - szám szerint 942-en - szavaztak igennel. Tehát az önkormányzatnak mostantól ki kell állnia az autós híd megépítése mellett, ha a közlekedési tárcával tárgyal.

A civil szervezet vezetője emlékeztetett arra, hogy a Szentendrei-szigeten fekvő falu annak fejében mondott le a Megyeri híd lejárójáról, ha helyette egy autós kis híd épül a Dunán, amely megkönnyítené a település lakóinak a közlekedését. Jelenleg ugyanis csak nagy kerülővel, vagy komppal juthatnak el az itt élők a fővárosi vagy környékbeli munkahelyükre.

A kis híd azonban nem készült el, helyette a kormány egy kompenzációs csomag keretében a falu túlsó fele és Szentendre északi része között építtetne egy olcsóbb, másfél milliárd forintból megvalósuló gyalogos hidat. Ez a változat azonban a helyi népakarat szerint nem oldaná meg a község lakóinak közlekedési gondjait, ezért ragaszkodnak az autós kis hídhoz.

Erre azért is igényt tartanak, mert a törvény szerint megilletné őket egy lejáró az M0-ás hídról, de környezetvédelmi megfontolásból mondtak le erről, mivel a sziget alatt húzódik a fővárost ivóvízzel ellátó nagy, természetes vízbázis, amelynek megóvásáért indokolt a szigeten az autós forgalom korlátozása. Ipart éppen ezért nem lehet idetelepíteni, korlátozott a mezőgazdasági tevékenység is, ami miatt viszont a helyieket kár éri, kevés a munkahely, az utazás költségei pedig plusz terhekkel járnak. Ezen hátrányok mérséklését segíthetné elő a kis autós híd - utalt rá Nádas Zsolt.

Most a helyiek annak a jogi feltételeit vizsgálják, hogyan lehet a kormánytól kikényszeríteni a falunak járó kis híd megépítését. E nélkül ugyanis a Megyeri hídra csupán ideiglenes használatba vételi engedély van érvényben, és ezt az állapotot nem lehet sokáig fenntartani. Ha nincs megállapodás, úgy - elvileg - a hídon akár szüneteltetni is lehet a forgalmat, és az EU számon kérheti az építésre biztosított pénzeket.