Az adófizetőknek nem kerül semmibe a Red Bull Air Race

2009.08.19. 09:35
Az állam egy fillért sem fizet a Red Bull Air Race szervezőinek, sőt, inkább haszna van az immár hagyományos augusztus 20-i versenyből, hiszen ingyen használhatja a verseny infrastruktúráját a tűzijáték alatt. A verseny szervezőivel szigorú és drága felelősségbiztosítást is köttettnek - ennek hiányában utasítják el az amatőrök jelentkezését.

Évek óta része az augusztus 20-i ünenpségeknek a Red Bull Air Race budapesti fordulója. Ugyanakkor a verseny nem része az állami ünnepségeknek, és mint a Miniszterelnöki Hivatal érdeklődésünkre elmondta, nem is részesül semmiféle állami támogatásban a szervező.

Mi több, 2007. óta valójában az állam ünnepi kiadásait csökkenti a verseny, mivel a rendezvény infrastruktúráját, a biztonsági kapukat és a menekülési útvonalakat, valamint az információs rendszert - öt kivetítő és 70 hangszórótorony - használják a tűzijáték biztosítására is.

Az Air Race biztosításában részt vevő biztonsági őrök és mentősök részt vesznek a tűzijáték biztosításában is, a verseny takarítószemélyzete pedig a tűzijáték utáni takarításban.

2007. óta a kormány szigorú felelősségbiztosítást is köttet a szervezőkkel. 50 millió euró értékű személyi és vagyoni kárra vonatkozó felelősségbiztosítást, valamint a versenyben résztvevő repülőgépek mindegyike számára 150 millió euró értékig terjedő személyi és anyagi kárra vonatkozó felelősségbiztosítást követel meg a kormány. Emellett a Red Bull a biztonsági tervét bemutatja az állami ünnepségekért felelős Operatív Törzsnek is.

"A több mint 100 oldalas anyagot az Operatív Törzs biztonsági albizottsága idén már el is fogadta, miután minden biztonsági előírást megfelelőnek tartott. Enélkül nem is szervezhetne augusztus 20-án rendezvényt" - válaszolta kérdésünkre a Miniszterelnöki Hivatal.

A kormány emellett megszabta, hogy a verseny nem zavarhatja a Parlamentben zajló kitüntetési ünnepséget, délelőtt a Hősök terén zajló Tisztavatást és a Szent Jobb körmenetet. Az események ideje alatt nem repülhetnek az Air Race pilótái vagy más gépek a rendezvényen a Duna felett. Már csak azért sem, mert a tisztavatást a Gripen vadászgépek átrepülése zárja.

Minden évben több amatőr, illetve félprofi csapat - ejtőernyősök, sárkányrepülők, vitorlázórepülők, sőt még egy félszemű műrepülőpilóta is - jelentkezik, hogy bemutatkozhasson. Ők azért nem kapnak engedélyt, mert nincs lehetőségük a gyakorlatozásra és nyilvánvalóan nem lenne pénzük a felelősségbiztosítás megkötésére.

Arra a kérdésünkre, hogy a repülőverseny mekkora környezeti terheléssel, zaj- és légszennyezéssel jár, a Miniszterelnöki Hivatal nem tudott válaszolni. A verseny nem a Meh rendezvénye, viszont az engedélyező Nemzeti Közlekedési Hatóság elvileg ezt is vizsgálja, a Meh pedig a hatósági engedély meglétét ellenőrizte.

Megkeresésünkre a Nemzeti Közlekedési Hatóság arról tájékoztatott, hogy hatáskörükbe a zajmérés tartozik, melyet hitelesített mérőeszközzel végeznek szakembereik. "Amennyiben a zajterhelés meghaladja a megengedett határértéket, a hatóság ezt szankcionálja, erre azonban az eddigi évek ezen rendezvénye során még nem volt precedens" - írták válaszukban.

Hétfőn 11 órakor megnőtt Budapesten a verseny által érintett területen a légszennyezettség, Bibok Zsuzsanna, a környezetvédelmi minisztérium főosztályvezetője érdeklődésünkre azt mondta, hogy ezért valószínűleg az alacsonyan szálló repülőgépek a felelősek, amelyek a versenyre edzettek. Szerinte a szennyezés csak rövid ideig terhelte a belváros levegőjét, ezért nem volt veszélyes az emberekre. Ezért nem is tettek semmi hivatalos lépést az ügyben.