Elhappolták a 60 éves Li-2-t

2009.08.26. 12:57
Átvágták a közvéleményt az augusztus 20-i állami ünnepség rendezői. A MEH-es operatív törzs a rendezvények előtti órákban közölte, hogy nem marad el a Magyar Repülőszövetség légi bemutatója, pedig a bejelentéssel egy időben éppen a rendezők nyomására vonták vissza a szövetségnek két nappal korábban kiadott légtérhasználati engedélyt, a bemutatóengedélyt pedig ki sem adták.

Az ünnepségek előtti utolsó pillanatban, augusztus 20-án reggel jelentette be a nemzeti hírügynökségen Juhász Gábor, az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium államtitkára, hogy „mégsem marad el a Magyar Repülőszövetség (MRSZ) légi bemutatója”.

A Fővárosi Önkormányzat által támogatott programmal készülő MRSZ - 2006-ig a légi parádék állandó szereplője - 19-én délután tartott sajtótájékoztatót, miután kiderült, hogy a sok hitegetés ellenére valószínűleg mégsem lesz lehetőség arra, hogy a Parlament előtti a Red Bull Air Race által elfoglalt Duna-szakaszon bemutatót tartsanak. A 99 éves hazai szakszövetség képviselői azt állították, hogy az állami ünnepség szervezői próbálják megtorpedózni szereplésüket. Juhász Gábor lényegében ezt cáfolta az MTI-ben megjelentetett „jó hírrel”, amelyet aztán számos újság, tévé átvett. Az államtitkár a továbbiakban azt is kifejtette, hogy a megállapodás három gépre szól: a MasterSky nevű magyar cég (a Red Bull egyik szervezője) segítségével a Boeing 737-es, az oldtimer LI-2, és a francia DC-3 vehet részt a bemutatón.

Az oldtimer LI-2 Fotók: Lakatos Péter
Az oldtimer LI-2
Fotók: Lakatos Péter

Mégsem voltak az égen

Egy profitorientált vállalkozás saját reklámjához használta egy magyar nonprofit szervezet társadalmi munkájának eredményét – foglalta össze az MRSZ állásspontját az Indexnek a szervezet szóvivője. Petruska Márta leszögezte: az MRSZ valójában nem tarthatta meg a félórásra tervezett, „Magyar pilóták Budapest egén” címet viselő programját, amelyben közel húsz, kisebb-nagyobb sportgép, helikopter és motoros sárkány is repült volna. Az air-showban bemutatott három utasszállító a tervbe vett projekt része volt ugyan, de a nagy gépek valójában nem a szövetséghez tartoznak, hanem a Malév, a Hadtörténeti Múzeum és az Air France gépei. (A franciák egyébként a hírek szerint zokon vették, hogy Párizsból elküldték a testvérgép, a 60 éves világritkaság LI-2 születésnapjára saját DC-3-asukat, majd pedig jó darabig úgy tűnt, a pilóták hiába tették meg az utat.)

A francia DC-3-as
A francia DC-3-as

A MEH-es rendezők éppen a bejelentés idején véglegesítették a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légiközlekedési Igazgatóságán, hogy az MRSZ ne kapjon se légtérhasználati, se légibemutató tartására szóló engedélyt.

Egyoldalú aggályok

Az Index birtokába került dokumentumok szerint az MRSZ augusztus 5-én kérte a hatóság hozzájárulását a légi bemutató lebonyolításához, amit az augusztus 18-án a légtérhasználatra vonatkozóan meg is adott, majd másnap visszavont. A bemutatói engedély írásos változatát hétfőn kapta meg az MRSZ, amelyben az operatív törzs döntésével indokolják az engedélykérelem elutasítását.

A magyar repülők szerint ezzel a kormányzati szervezők megsértették a hatóság függetlenségét, törvénytelenül beavatkoztak annak döntéshozatali rendjébe, ezért a szervezet vagy tagjai keresik a jogi elégtétel módját.

A számos repülőklubot tömörítő szervezetben úgy érzik, a MeH-ben a kezdetektől fogva átlásztó indokokkal próbálták kitúrni az MRSZ-t az ünnepségből, holott a kiadott, majd visszavont engedélyben szereplő idősávban 20-án szabad volt a légtér.

A szervezőknek hol az engedélykérelem leadásának időpontjával, hol a biztonsági szempontokkal volt bajuk. A magyar pilóták szerint ugyanezek az aggályok az Air Race esetében nem nyomtak sokat a latba. A három utasszállító engedélyét például néhány óra alatt hozzá tudták csapni a MasterSky engedélyéhez, és biztonsági szempontból az sem volt zavaró, hogy a versenyben résztvevő gépek kijelölt útvonala a tűzijátékrakétákkal megrakott híd alatt néhány méterrel vezetett el.

Boeing 737-es
Boeing 737-es

Sajtóhírek szerint a hatósági döntéseken kívül a területhasználttal kapcsolatos döntések is kedveztek az Air Race szervezőinek. A Miniszterelnöki Hivatal ugyanis a hangosításért cserébe adta át a Duna-partra vonatkozó területhasználati jogot. A terület a fővárosé, de az önkormányzat az ünnepre való tekintettel ingyen átengedte az állami rendezvénynek a Parlament körüli szakaszokat, úgy hogy a repülőverseny ideje alatt a világörökség részét képező területen, többek között a Lánchídon óriásreklámokat is kifüggeszthettek a redbullosok, miközben a budapesti önkormányzat a több napos rendezvény ideje alatt száz milliós nagyságrendű bevételtől esett el.

Az Index hétfőn megkereste a kormányszóvivői hivatalt az ügyben, de egyelőre a kérdésekre nem érkezett válasz.