Nem a H1N1-oltástól halhatott meg a szívbeteg nő

Gyakorlatilag kizárt, hogy a krónikus szívbeteg miskolci asszony az újinfluenza elleni vakcina miatt halt meg - reagált Falus Ferenc országos tiszti főorvos arra a hírre, hogy a 64 éves nő két nappal azután hunyt el, hogy megkapta az oltást. A világon védőoltással kapcsolatban súlyos szövődmény, például allergiás reakció a vakcina beadása után 2 órán belül alakult ki. Arra, hogy két nappal a védőoltás után, nincs a világon példa, "és ebben az esetben sem ez történt" - mondta Falus Ferenc.

Az országos tiszti főorvos elmondta: sajnos Magyarországon óránként 5-7 ember hal meg valamilyen szívbetegségben. Eddig 350 ezer ember kapta meg az újinfuenza elleni védőoltást, tehát ebben az esetben nagy valószínűséggel véletlen egybeesésről van szó.

Falus Ferenc azt is közölte: a miskolci asszony váratlanul, az otthonában hunyt el. Ilyen esetekben nem rendkívüli a boncolás. Az Országos Gyógyszerészeti Intézet szintén vizsgálja az esetet, mivel az a védőoltás beadása után egy hónapon belül történt.

Az országos tiszti főorvos hozzátette: végleges választ arra, hogy pontosan mibe halt bele a miskolci asszony, csak két hét múlva a szövettani vizsgálat után tudnak mondani. Elképzelhető azonban, hogy már a boncolás után is lesz részeredmény.

Minden vakcinánál kiterjedt utánkövetéses vizsgálatokat is folytatnak az esetleges mellékhatásokról. A különleges eseteknél azt vizsgálják meg, hogy a kialakuló szindróma és az influenzaoltás között ok-okozati vagy csak időbeli egybeesés van-e. Mint Mészner Zsófia infektológus korábban az Indexnek azt mondta: az influenzaoltással kapcsolatban az elmúlt években a legtöbb, sajtóban is nyilvánosságra került különleges esetről kiderült, hogy azokat nem a vakcina okozta.

Az elmúlt napokban Magyarországon két olyan esetről is lehetett hallani, amikor az influenzaoltás után vért köpött illetve hányt valaki. Egy 60 éves budapesti nő október 8-án a szezonális és az új influenza elleni oltást is megkapta. Aznap éjszaka vért hányt és köpött. A Szent László kórházban a gégészeti szakkonzílium heveny légcsőhurutot állapított meg, melyből a vérköpés származhatott.

Október elején egy 62 éves férfi került a váci kórházba, miután mindkét oltást megkapta és aznap éjjel vért hányt. A kórház azt közölte: a férfi visszatérő betegük, akinek az alapbetegsége együtt jár hányásos tünetekkel.

Az Egyesült Királyságban szeptember végén egy másik oltás, a méhnyakrák megelőzésére szolgáló humán papillóma vírus (HPV) elleni vakcina okozott riadalmat. Coventryben egy 14 éves lány halt meg azután, hogy megkapta az oltást. A boncolás azt állapította meg, hogy a lány halálát a szívet és a tüdőt megtámadó rosszindulatú daganat okozta.



  • Tippek
  • Lakáshitel