Ödön
1 °C
11 °C

Ezrével születnek új kátyúk

2010.01.06. 00:22 Módosítva: 2010-01-06 00:22:04
A szeszélyesen hol felmelegedő, hol mélyen fagypont alá lehűlő időjárásnak köszönhetően ismét kátyúhelyzetről lehet beszélni a hazai utakon. A hét – egyben az év – eleji aszfaltállapotok miatt az utóbbi napokban a fő autós beszédtéma a különböző futómű-károsodások okozta bosszúság, illetve a leginkább ragyaverte útvonalak számbavétele volt és lesz is még egy darabig.

Hétfő reggel 1100 kátyú volt a Fővárosi Közterület-fenntartó kezelésében lévő budapesti utakon, 11 brigád dolgozott a balesetveszélyes lyukak ideiglenes betömedékelésén, kijavításán. Kedd reggelre 707-re csökkent a számon tartott úthibák száma, kedden már 12 kátyúzó brigád volt a budapesti utcákon, és a következő napokban is 12 munkacsoport dolgozik éjjel-nappal, tudtuk meg Horváth Lászlótól, a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. (FKF) helyettes szóvivőjétől. A 2010-es év első négy napja alatt rendkívül sok, összesen 3552 kátyút javítottak ki az FKF dolgozói, azaz a 707 kedd reggel még meglévő lyukat hozzászámítva kiderül, hogy naponta több mint ezer kátyú született a fővárosi fő- és tömegközlekedési útvonalakon.

Mutassa meg kátyús képeit!

Látott egy jókora lyukat az úton? Ne adj isten tengelytörést, felnirepedést szenvedett egy kátyúban? Fotózza le és töltse fel az Indafotóra! A legjobb/legdrámaibb képekből válogatást közlünk legközelebb.

A kátyúk elleni küzdelemben jelenleg nyerésre állnak az FKF brigádjai, bár az tény, hogy a jelenlegi hideg időben csak a kevésbé tartós hideganyagos technológiával tudják az aszfalt hibáit javítani, így csupán a pillanatnyi balesetveszély és károkozás ideiglenes elhárításáról lehet szó. Az időtálló, meleganyagos technológiát csak később, a jobb idő (tartósan plusz öt fok feletti hőmérséklet) beköszöntével lehet bevetni. Az úthibákat nyilvántartó adatbázisból így nem is törlik a most betömött lyukakat, azok mellé csak jelzés kerül, hogy ideiglenes helyreállítás történt, végleges javításra később kell sor kerüljön.

Keressük a legkátyúsabb utat is

Ha ismer olyan - eredetileg aszfaltozott - utat, ami jó eséllyel nyerné el az ország legkátyúsabb útja címet, küldje be nekünk a címét (lehetőleg egy-két képpel), hogy tesztelhessük és feltehessük rá a koronát.

A budapesti kátyúhelyzet természetesen folyamatosan változhat és változik, az időjárás mindenképp kulcsszerepet játszik ebben. A karácsony környékén tapasztalt nagy hőingadozás és a nedves idő mindenképp az FKF javítókapacitása ellen játszott, és a következő napokban várható havazás sem kecsegtet a helyzet tartós javulásával.

Négy nap alatt négyezer kátyú

A budapesti kátyúk (és egyéb úthibák, rendellenességek) feltérképezését húsz útellenőr végzi folyamatosan, ők járják végig az FKF kezelésében lévő 1060 kilométernyi budapesti fő- és tömegközlekedési úthálózatot. Körülbelül két nap alatt végeznek az 1060 kilométerrel és kezdik előlről az ellenőrzést, így a közterület-fenntartó adatbázisa is nagyjából ennyi idő alatt frissül. Az úthibák pontos helyét műholdas navigációs helymeghatározással (GPS) rögzítik, az adatbázisba az is bekerül, hogy mekkora méretű kátyúra kell számítsanak a javítóbrigádok.

Budapesten egyébként az elmúlt években nagyban javult a kátyúhelyzet, ami javarészt a Podmaniczky-program útfelújításainak köszönhető. Feltehetően sokan emlékeznek rá: az évtized első felében a kátyúk miatti anyázástól voltak hangosak a hírek. 2005-ben is még döbbenetesen sok, több mint százezer kátyú volt az FKF kezelésében lévő utakon, emlékeztet Horváth László. A Podmaniczky-program keretében eddig 530 kilométer budapesti főútvonal újult meg, ennek köszönhetően 2008-ban körülbelül ötödére, húszezerre csökkent az úthibák száma. 2009-ben kicsivel több, 21 621 kátyút regisztrált az FKF, a jókora többlet a karácsonyi rendkívüli időjárásnak, a negyvenfokos hőmérséklet-ingadozásnak tudható be. A drámai emelkedés hatással lesz a 2010-es kátyústatisztikára is, hiszen négy nap alatt a tavalyi mennyiség közel ötöde, több mint négyezer kátyú keletkezett.

Több ezer önkormányzati lyuk

A kátyúelhárítás gondja persze nem csak az FKF vállát nyomja, a kerületi önkormányzatok kezelésében háromszor több, körülbelül 3000 kilométernyi budapesti útszakasz, utca, közterület van. A kerületek forrásaik szűkössége miatt jóval kevesebbet tudnak tenni a kátyúhelyzet javítása érdekében, az úthibák számontartása és javítása is kerületenként változó. Ebből adódóan csak becsülni lehet, hogy hány kátyú lehet a kisebb utcákon: feltehetőleg több ezer autórongáló úthiba lehet még a fentebb említetteken kívül Budapesten.

Kátyús képek a fővárosból

Az autósok természetesen élhetnek kártérítési követeléssel az út kezelőjével szemben, ha autójuk károsodott egy kátyú miatt. Az FKF-hez hétfőn több mint húsz, kedden körülbelül ötven panaszos nyújtott be ilyen követelést. Ezek megalapozottságáról, a kárigény jogosultságáról biztosítási szakemberek döntenek, nem az FKF, hangsúlyozta Horváth László.

Több százezer kátyú

Az országos helyzet sem jobb jelenleg mint a budapesti. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. által üzemeltetett harmincezer kilométeres közúthálózaton körülbelül ötvenezer kátyú van, ismertette a december végi statisztikákat Légrádi Veronika, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. szóvivője. Az ország útjain – hasonlóképp a fővároshoz – naponta 1000-1500 új kátyú keletkezik, az elmúlt egy hét alatt 13 800 kátyút tömedékeltek be a Közút dolgozói, természetesen az ő munkájukat is nagyban befolyásolja az időjárás, a hideg idő miatt csak a rosszabb minőségű hideganyagos technológiával tudnak dolgozni, ha az időjárási körülmények éppen megengedik. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. Észak-alföldi és Észak-dunántúli Regionális Főmérnökségének területén található a legtöbb kátyú, több mint 16-16 ezer.

A kátyúzás gyakorlatilag ablakon kidobott pénz. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. 2009-ben országszerte több mint hétszázezer kátyút temetett be, ami hatmilliárd forintba került. Mivel a hazai utak átlagéletkora 40 év, így a kátyúzás nem jelent tartós megoldást, ami a teljes burkolatcsere lenne. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében 2009 végéig 159 útszakasz, 1003 kilométernyi út felújítása fejeződött be.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?