Hedvig
5 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Tizenhat százalékkal csökkent a halálos balesetek száma

2010.01.11. 09:38 Módosítva: 2010-01-11 09:55:19
Tovább javult 2009-ben a közlekedésbiztonság; valamennyi előzetes adat kedvező tendenciát mutat, így a halálos balesetek és az ittas vezetések száma is, közölte az Országos Rendőr-főkapitányság.

Az előzetes statisztikai adatok alapján a 2009-ben bekövetkezett személyi sérüléses balesetek száma 7,12 százalékkal (19 174 - 17 808) csökkent 2008-hoz képest.

Ezen belül a halálos kimenetelű balesetek száma 16,07 százalékkal (890 - 747), a súlyos sérüléses baleseteké 10,24 százalékkal (6170 - 5538), a könnyű sérüléses baleseteké pedig 4,88 százalékkal (12 114 - 11 523) csökkent. A 2008. év adataihoz képest 996-ról 817-re csökkent a közlekedési balesetben meghaltak száma, ez 17,97 százalékos javulást jelent.

15 840 jogosítvány ugrott

A zéró tolerancia elvének alkalmazása, a jogszabályi változások és a közúti ellenőrzések együttese kedvező hatással volt az ittasan okozott balesetek számának alakulására; ez az előző év adataihoz képest visszaesett (2342 - 2149). Az adatok így 8,24 százalékos javulást mutatnak, az összbaleseti számok változását is figyelembe véve az ittasan okozott balesetek aránya 12,21 százalékról 12,07 százalékra csökkent. A zéró tolerancia bevezetése óta a rendőrök év végéig összesen 15 840 vezetői engedélyt vettek el a helyszínen.

A balesetek okait tekintve megállapítható, hogy az előző évekhez képest nem történt lényeges változás. Tavaly a leggyakoribb baleseti ok az volt, hogy a közlekedésben helytelenül választották meg a sebességet (27 százalék), nem adták meg az elsőbbséget (24 százalék), illetve nem tartották be a kanyarodás szabályait (14 százalék).

Rendkívül sikeres év volt

A baleseteket okozók csoportjait illetően sincs jelentős változás. A járművezetők 94 százalékban okozói a baleseteknek. Ezen belül 63 százalékban a személygépkocsik, 19 százalékban a kétkerekű járművek (motorkerékpárok és segédmotoros kerékpárok vezetői, valamint a kerékpárosok), 9 százalékban a teherszállító járművek, 1 százalékban autóbuszok és 2 százalékban egyéb járművek vezetői okozzák a baleseteket, míg a gyalogosan balesetet okozók aránya 6 százalék.

Az ORFK szerint összességében kijelenthető, hogy a 2009. év rendkívül sikeres esztendő volt Magyarország közlekedésbiztonságában, a tavalyi eredmények jelentősek. Az adatok ugyanis azt mutatják, hogy a halálos áldozatok számában tervezett 30 százalékos csökkenést már 2009-ben sikerült elérni.

Háromhetes razzia kezdődött

Január 11. és 31. között fokozott közúti ellenőrzést tart a rendőrség a magyar utakon.

Az ellenőrzés során a rendőrök fellépnek a gyorshajtók, az ittas vagy bódult állapotban közlekedők és a passzív biztonsági eszközöket (biztonsági övet, gyermekbiztonsági rendszert) nem használó járművezetők, utasok ellen.

Ezenkívül kiemelt figyelmet fordítanak a túlsúlyos és rossz műszaki állapotban lévő tehergépjárművek, autóbuszok, a nemzetközi közúti fuvarozásban résztvevő járművezetők vezetési és pihenőidejének, a nehéz tehergépjárművek hétvégi közlekedésének korlátozására vonatkozó rendelkezések, a túlméretre, túlsúlyra, valamint a veszélyes áruk közúti szállítására vonatkozó szabályok megtartásának ellenőrzésére.

A tehergépjárművek, autóbuszok ellenőrzésére elsősorban az M0-ás autóúton és a magyar-szerb, magyar-román, magyar-ukrán határon, a teherforgalom számára megnyitott határátkelőhelyen kell számítani.