Konstantin
12 °C
25 °C

Tizenhat százalékkal csökkent a halálos balesetek száma

2010.01.11. 09:38 Módosítva: 2010-01-11 09:55:19
Tovább javult 2009-ben a közlekedésbiztonság; valamennyi előzetes adat kedvező tendenciát mutat, így a halálos balesetek és az ittas vezetések száma is, közölte az Országos Rendőr-főkapitányság.

Az előzetes statisztikai adatok alapján a 2009-ben bekövetkezett személyi sérüléses balesetek száma 7,12 százalékkal (19 174 - 17 808) csökkent 2008-hoz képest.

Ezen belül a halálos kimenetelű balesetek száma 16,07 százalékkal (890 - 747), a súlyos sérüléses baleseteké 10,24 százalékkal (6170 - 5538), a könnyű sérüléses baleseteké pedig 4,88 százalékkal (12 114 - 11 523) csökkent. A 2008. év adataihoz képest 996-ról 817-re csökkent a közlekedési balesetben meghaltak száma, ez 17,97 százalékos javulást jelent.

15 840 jogosítvány ugrott

A zéró tolerancia elvének alkalmazása, a jogszabályi változások és a közúti ellenőrzések együttese kedvező hatással volt az ittasan okozott balesetek számának alakulására; ez az előző év adataihoz képest visszaesett (2342 - 2149). Az adatok így 8,24 százalékos javulást mutatnak, az összbaleseti számok változását is figyelembe véve az ittasan okozott balesetek aránya 12,21 százalékról 12,07 százalékra csökkent. A zéró tolerancia bevezetése óta a rendőrök év végéig összesen 15 840 vezetői engedélyt vettek el a helyszínen.

A balesetek okait tekintve megállapítható, hogy az előző évekhez képest nem történt lényeges változás. Tavaly a leggyakoribb baleseti ok az volt, hogy a közlekedésben helytelenül választották meg a sebességet (27 százalék), nem adták meg az elsőbbséget (24 százalék), illetve nem tartották be a kanyarodás szabályait (14 százalék).

Rendkívül sikeres év volt

A baleseteket okozók csoportjait illetően sincs jelentős változás. A járművezetők 94 százalékban okozói a baleseteknek. Ezen belül 63 százalékban a személygépkocsik, 19 százalékban a kétkerekű járművek (motorkerékpárok és segédmotoros kerékpárok vezetői, valamint a kerékpárosok), 9 százalékban a teherszállító járművek, 1 százalékban autóbuszok és 2 százalékban egyéb járművek vezetői okozzák a baleseteket, míg a gyalogosan balesetet okozók aránya 6 százalék.

Az ORFK szerint összességében kijelenthető, hogy a 2009. év rendkívül sikeres esztendő volt Magyarország közlekedésbiztonságában, a tavalyi eredmények jelentősek. Az adatok ugyanis azt mutatják, hogy a halálos áldozatok számában tervezett 30 százalékos csökkenést már 2009-ben sikerült elérni.

Háromhetes razzia kezdődött

Január 11. és 31. között fokozott közúti ellenőrzést tart a rendőrség a magyar utakon.

Az ellenőrzés során a rendőrök fellépnek a gyorshajtók, az ittas vagy bódult állapotban közlekedők és a passzív biztonsági eszközöket (biztonsági övet, gyermekbiztonsági rendszert) nem használó járművezetők, utasok ellen.

Ezenkívül kiemelt figyelmet fordítanak a túlsúlyos és rossz műszaki állapotban lévő tehergépjárművek, autóbuszok, a nemzetközi közúti fuvarozásban résztvevő járművezetők vezetési és pihenőidejének, a nehéz tehergépjárművek hétvégi közlekedésének korlátozására vonatkozó rendelkezések, a túlméretre, túlsúlyra, valamint a veszélyes áruk közúti szállítására vonatkozó szabályok megtartásának ellenőrzésére.

A tehergépjárművek, autóbuszok ellenőrzésére elsősorban az M0-ás autóúton és a magyar-szerb, magyar-román, magyar-ukrán határon, a teherforgalom számára megnyitott határátkelőhelyen kell számítani.