Ismét megnyílt a magyar légtér

2010.04.19. 22:20 Módosítva: 2010.04.20. 20:46
Magyarország felett alacsony a vulkáni hamu koncentrációja, ráadásul a hétvégén megfordul a szél, és kisöpri a szennyezést. A magyar szakemberek hatóránként elemzik a helyzetet, és döntenek a további lépésekről. Kedd éjszaka nem várható korlátozás a magyar légtérben.

Várhatóan nem kell korlátozni az esti vagy éjszakai órákban a magyar légtérben a légiforgalmat az izlandi vulkánkitörés miatt, mondta kedden este Fehér Imre, a HungaroControl kommunikációs vezetője. A legfrissebb előrejelzések szerint úgy tűnik, hogy hajnalig nem lesz szükség sem részleges, sem pedig teljes légtérzárra.

Magyarország légterét pénteken este 19 órakor zárták le az érkező hamufelhő miatt. Azóta a korlátozást többször feloldották, majd részlegesen újra elrendelték. Kedden délelőtt tíz órától van ismét teljesen nyitva a légtér. Napközben a Ferihegyi Repülőtérről több mint húsz gép el is indult.

A HungaroControl és az Országos Meteorológiai Szolgálat legközelebb szerdán délelőtt tíz órakor sajtótájékoztatón számol be az izlandi vulkáni hamu várható terjedéséről és az ezzel kapcsolatos intézkedésekről.

Hangyál Gyula, a HungaroControl már kedd délelőtt azt mondta, hogy légiforgalmi vezérigazgató-helyettese sajtótájékoztatón elmondta, több szomszédos országban végeztek tesztrepüléseket, és semmilyen problémát nem tapasztaltak.

Új eljárásrendet dolgoztak ki

Hétfő éjszaka a szakemberek új eljárásrendet dolgoztak ki, ez alapján a hamu hatását és súlyosságát két kategóriára osztották. Erről minden hatodik órában térképet adnak ki és jelölik, hogy melyik az a légtér, amely nem repülhető a szennyezettség miatt. Ez jelenleg az Izlandhoz közeli országok légtereit érinti, Nyugat-Európa jelentős részét nem. A másik kategória a potenciálisan szennyezett légtér, ezekben az országokban az államok döntenek arról, hogy biztonságos-e a repülés.

A legfrissebb elemzések szerint szombatig marad az északnyugati áramlás, utána délire fordul. Ez azt jelenti, hogy ha a vulkán aktív marad, a hét végéig érkezhet újabb hamufelhő.

Több mint húsz járat elindult Ferihegyről

Kedden kora délutánig 23 járat indult el Ferihegyről, a Malév gépeinek jelentős része is felszállt, mondta Szilágyi Károly, a Budapest Airport (BA) kommunikációs vezetője. A Malév elindította járatait a Közel-Keletre és a közeli országokba is, a Wizzair, az Austria Airlines, a CSA és az El Al gépei is felszálltak Ferihegyről.

Szilágyi ismételten arra kérte az utazókat, hogy csak akkor menjenek ki a reptérre, ha a légitársaságuktól biztosan tudják, hogy a járatuk elindul.

Csütörtökre minden rendbejön?

Az Eurocontrol nemzetközi légtérellenőrző szervezet igazgatója Brüsszelben azt nyilatkozta, hogy csütörtökre normalizálódhat a légi közlekedés Európában, ha a bajt okozó izlandi vulkán hamukibocsátása nem erősödik fel ismét.

Bo Redeborn - aki azt követően tartott sajtótájékoztatót, hogy az Európai Unió tagországainak közlekedési miniszterei megállapodtak a légtérhasználat korlátozásának fokozatos enyhítésében - megerősítette: hétfőn a menetrendszerinti járatok harminc százaléka közlekedett az unióban.

Láva vs hamu

Az Eyjafjallajökull tűzhányó továbbra is aktívnak mutatkozik, de egyre kevesebb hamut lövell ki magából, közölték kedden izlandi szakemberek. A szigetország meteorológiai intézetének jelentése szerint a vulkáni tevékenység folyamatos, de a kiáramló hamu már alacsonyabban lebegő felhőt képez.

Sigtrudur Arnsdottir földrajztudós a brit hírügynökségnek elmondta: a legfrissebb felmérések szerint a korábbinál nagyobb mennyiségű láva képződött. Björn Einarsson meteorológus ehhez hozzáfűzte: a láva mennyiségének a növekedése azt jelenti, hogy a tűzhányó kevesebb hamut lövell ki magából.

A miniszteri megállapodásnak köszönhetően kedd reggeltől fokozatosan növekedni fog a felszálló gépek száma. José Blanco spanyol közlekedési miniszter madridi sajtótájékoztatóján hozzátette, hogy a lépcsőzetes légtérnyitás kedd reggel, közép-európai idő szerint nyolc órakor lép hatályba.

Fokozatos nyitás

A megállapodás alapján a légteret három zónára osztják: tiltott, akadálytalanul repülhető és kockázatosnak minősített körzetekre, az egyes zónák határait pedig mindig az adott országra jellemző meteorológiai viszonyok és a felhőzet függvényében határozzák meg a nemzeti közlekedési hatóságok.

Hol van éppen teljes repülési tilalom? Hol oldották fel részlegesen vagy teljesen a repülési tilalmat? Itt elolvashatja.