- Belföld
- közbiztonsági csomag
- alkotmánymódosítás
- bírósági titkár
- szabálysértés
- személyi szabadság
- elzárás
- baka andrás
Kell-e bíró a szabadságvesztéshez?
További Belföld cikkek
- Lázár János: Baja szerepe felértékelődik, Moháccsal együtt az ország déli kapujává válik
- Újra balhézott Magyar Péter egy gyermekotthonnál
- Vitézy Dávid: A panaszkodásban és a semmittevésben nem tudok Karácsony Gergely partnere lenni
- Öt autó ütközött az M1-es autópályán, több kilométeres a torlódás
- Mégsem az embereken, a kormányon múlhat az újabb munkaszüneti nap
Az Országgyűlés 261 igen (Fidesz, KDNP) és 46 nem (MSZP, LMP) szavazattal fogadta el a szabálysértési törvény módosításának minősített többséget igénylő rendelkezéseit. A Jobbikos képviselők nem szavaztak, és felállva, tarkóra tett kézzel jelezték tiltakozásukat.
Az ügy előzménye, hogy 2008-ban az Alkotmánybíróság alkotmányellenesnek találta azt a törvényjavaslatot, amely a bírósági titkárokat is felhatalmazta volna, hogy dönthessenek a közigazgatási szabálysértési határozatok bírósági felülvizsgálatáról és az elzárással is büntethető szabálysértésekről. A személyi szabadság korlátozása ugyanis alkotmányos alapjogot érint: fontos jogállami garancia, hogy ilyen ügyekben csak a független jogállású, senki által nem utasítható bírók dönthessenek.
A bírósági titkárok (a bírói kinevezés előtti utolsó lépcsőfokon álló bírósági dolgozók) nem felelnek meg ennek a követelménynek (igazságügyi alkalmazottként munkáltatói jogaikat a megyei bírósági elnökök gyakorolják), így nem tekinthetők teljesen függetlennek.
Mivel az Orbán-kormány közbiztonsági csomagja a bírósági titkárokat is feljogosítaná a szabálysértési törvény alkalmazására, ez a 2008-ban megállapítotthoz hasonló alkotmányossági aggályokat vetne fel. Ennek megy elébe a koalíció az alkotmány módosításával.
A bírósági titkárok jogállásának megváltoztatása régi igénye a bírói ágnak. Ilyen irányú javaslat az Országos Igazságszolgáltatási Tanács (OIT) júniusban elfogadott reformcsomagjában is szerepel: ítélkezési feladatokat adna át a bírónak készülő titkároknak, csökkentve a bírák ügyterhét.
Az említett alkotmányossági problémára ugyanakkor Baka András, a Legfelsőbb Bíróság és az OIT elnöke is felhívta a figyelmet pár hete adott nyilatkozatában. Emellett szerinte a szabálysértési ügyek jelentős pluszterhet rónának a bíróságra: évi 80 ezer üggyel számolva 300 új munkatársra lenne szükség, melynek költségét másfél milliárd forintra becsülte.
A Mesterházy Attila szocialista frakcióvezető aggályaira írt válaszlevelében a politikailag értelmezhető állásfoglalástól óvakodva az OIT szóvivője rámutatott: egyelőre nem ismert, milyen ügyek intézését bízná a jogalkotó a titkárokra. Az Alkotmány módosítása csak elvi lehetőséget teremt, a részleteket külön törvény szabályozza majd, így az OIT is majd csak annak ismeretében alakítja ki álláspontját az ügyben.
A közbiztonsági csomagot élesen kritizáló, annak visszavonását javasló jogvédő szervezetek, a Magyar Helsinki Bizottság és a Társaság a Szabadságjogokért problematikusnak tartják, hogy az Alkotmányt a kormánykoalíció ad hoc alapon, rövidtávú rendészeti céloknak alávetve módosítaná. Hiába szünteti meg ugyanis az alkotmánymódosítás a közbiztonsági csomag alkotmányosságával kapcsolatos technikai problémát, a felvetődő garanciális problémát nem orvosolja.