Újra a nemiség megélésére nevelnek az oviban

2010.07.30. 13:27
Két helyen megváltoztatták az óvodai nevelési alapprogramot. A tavaly ősszel beillesztett nemek közti egyenlőség ideológiáját újból felváltja a nemi szerepek erősítése és behozatala a nevelési programba. Az óvodák saját hatáskörben dönthetik el, hogy módosítanak-e programukon.

Módosult az óvodai nevelés alapprogramja és kikerült belőle a nemi sztereotípiák erősítésének tudatos kerülése - közölte Hoffmann Rózsa pénteki budapesti sajtótájékoztatóján.

Az oktatási államtitkár kiemelte: a korábbi kormányrendelet vitatható irányba befolyásolhatta volna a gyermekek erkölcsi, szellemi fejlődését, ezért elengedhetetlenül szükséges volt a korrekció.

Szécsényi óvoda
Szécsényi óvoda

Az előző kabinet tavaly novemberben módosította az alapprogramot, melybe a szakmai és társadalmi egyeztetések után olyan elemek is bekerültek, melyek Hoffmann szerint komoly felháborodást váltottak ki egyes szülők és óvodapedagógusok körében.

Az akkori módosítás részeként az az úgynevezett gender-ideológia alapjait tették volna le az óvodai nevelésben. Ez az ideológia az egyenlőség jegyében értelmetlennek tartja a nemek szerinti megkülönböztetést - fejtette ki Hoffmann.

Az államtitkár szerint azzal a mondattal, hogy az óvoda "tudatosan kerüli a nemi sztereotípiák erősítését, és elősegíti a nemek társadalmi egyenlőségével kapcsolatos előítéletek lebontását" a program alkotói azt sugallták, hogy a nemi meghatározottság tudatosítása hiba az óvodai nevelésben.

Hoffmann szerint ezt a mondatot változtatták meg. Mostantól tehát az óvoda "nem ad helyet az előítéletek kibontakozásának sem társadalmi, sem nemi, sem egyéb értelemben."

A bevándorlók gyerekeit is másként említik

Változott a kormányrendelet migráns gyermekekre vonatkozó passzusa is. Eddig az szerepelt benne, hogy az "interkulturális nevelésen alapuló integráció lehetőségét" kívánják meg az óvodáktól. Ez azonban az államtitkár szerint nyelvi és szakmai szempontból is megvalósíthatatlan, s vitatható követelményeket állít az óvodapedagógusok és az intézmények elé egyaránt.

Az új rendelkezés szerint "a hazájukat elhagyni kényszerülő családok gyermekeinek óvodai nevelésében biztosítani kell az önazonosság megőrzését, ápolását, erősítését, társadalmi integrálását, az emberi jogok (...) védelmét.

Az oktatási államtitkár figyelmeztetett rá: a módosítás nem azt jelenti, hogy az intézményvezetők és óvodapedagógusok által átdolgozott helyi pedagógiai programokat szeptember 1-ig ismét át kellene dolgozni, vagy újbóli jóváhagyást kellene kezdeményezni.

Az óvodák saját hatáskörben jogosultak a helyi programok e két korrekciójára.