Könnyes búcsú a MiG-29-esektől

2010.08.08. 09:17
Csaknem felfalta szombaton a köd a kecskeméti repülőnapot, szerencsére délben felszakadozott a felhőzet, így kissé csökkentett program szerint, de azért jót dübörögtek a gépek a betonon és a kifutópálya fölött. Az örömbe sajnos üröm is vegyült.

A gazdasági világválság nemcsak a hazai befektetőket, brókereket, devizahiteleseket érintette tavaly nagyon súlyosan, de a polgári és a katonai repülés szerelmesei is a bőrükön érezték a financiális pánik hatásait: a 2008-as remek rendezvény után, 2009-ben a honvédelmi minisztérium takarékossági okokból elállt a kétnapos kecskeméti repülőnap megszervezésétől. Számukra a válság akkor ért véget, amikor bejelentették, 2010-ben ismét lesz repülőnap a magyar katonai repülés központjában, a Magyar Honvédség 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázisán, az öröm pedig igazán felhőtlenné a két évvel ezelőttit meghaladóan gazdag, közel száz repülőgépet és helikoptert ígérő statikus és dinamikus program összeállásakor vált.

Hat műrepülő kötelék, köztük a világ legjobbjai közül három, a svájci, a török és az olasz légierő bemutatócsapatai; a szovjet-orosz, az amerikai repülőgépgyárak prominensei és klasszikusai, F-15-ös, F-16-os, F/A-18-as, MiG-29-es gépek; és olyan csemegék, mint a francia légierő egyik Rafale típusú, 4-5. generációs vadászbombázója, vagy Ukrajna egyik Szu-27-ese is szerepel a XI. Repülőnap és Haditechnikai Bemutató zömében európai résztvevőkből álló listáján.

Válsághangulat

Szombat reggel, a meghirdetett fél nyolcas kezdéskor azonban újra válságos hangulat uralkodott a kecskeméti reptér betonján. A pénteki felhőszakadásos hidegfront java ugyan ekkorra már elvonult, de augusztus elejéhez meglehetősen szokatlan módon alig láttak az orrukig a látogatók: vastag ködpaplan ülte meg a repülőteret és környékét, ráadásul a szitáló, sűrű hűvös pára a bemutatórepülést lehetetlenné tevő alacsony felhőplafonnal párosult.

A látványos légi koreográfiákra kiéhezett vendégek javarészt a hangárok környékén, a statikus gépbemutató soron és a kiskereskedők sátrai közt cirkáltak, leginkább az eget kémlelve: mikor lesz itt bármiféle repülés? A lehangoltságot nagyban fokozta, amikor kiderült: a sokak által örömmel üdvözölt ukrán kobra nem fog repülni, a Szu-27 csak a földi kiállításon tekinthető meg.

Tíz óra, fél tizenegy körül könyörült meg az időjárás a szervezőkön és a látogatókon, a köd javarészt feloszlott ekkorra, a felhőplafon is 4-500 méterre emelkedett, így ha korlátozott mértékben is, de repülhetővé vált a légtér. Egy klasszikus, kétfedelű An-2-es nyitotta meg a sort, majd sorra jöttek a civilek, legalábbis azok, akiket a szervezők a rendkívüli, háromórás csúszásra tekintettel nem húztak ki a repülőprogramból. A sokáig megmaradó felhőzet miatt még így is korlátozott látványban volt része a nézőknek, a pilóták zöme délelőtt csak alacsony magasságokban végrehajtható bemutatót repült, így a nálunk először bemutatkozó lengyel Iskra Team is inkább föld közeli manőverekkel szórakoztatta a kordonoknál tömörülő, valamint a füves területeken letáborozó, piknikező közönséget.

Fél nap show

Az időjárás dél körül kezdett igazán kedvezőre fordulni, a nap kisütött, a felhők felszakadoztak és délutánra már kellemes nyári meleg és dekoratív felhőzet örvendeztette a szervezőket, akik - érthető okokból - a katonai résztvevőket helyezték előtérbe a csaknem harmadával meghúzott, jócskán átírt előzetes programban.

A felszállópálya fölött egymást váltották az egyéni szereplők és a csoportos bemutatók. A showt elsősorban a kötelékrepülés külföldi sztárjai, így nagy érdeklődéssel várt, itthon utoljára 1992-ben, Taszáron látott Patrouille Suisse, a svájci légierő hat darab Northrop F-5E Tiger II-es gépéből álló csoportja, a Vihar Szárnyai, a Horvát Légierő 6 db PC-9M tipusú légcsavaros kiképzőgépből álló műrepülő köteléke, a mindig vicces kommentátorral érkező Török Csillagok nyolc F-5-öse, és tíz Aermacchi MB–339  típusú sugárhajtású gyakorlógépből álló Frecce Tricolori, az olasz légierő 50. születésnapját ünneplő köteléke szolgáltatták.

Az ínyencségekre fogékony nézők egy részének szemében azonban ellopta a showt egy mezei szállítógép. Az olasz légierő egyik Alenia C-27J Spartan típusú, közepes méretű, két légcsavaros gépével ugyanis Besenyei Pétert megszégyenítő műrepülő-figurákat mutatott be pilótája. A spártainak egyáltalán nem mondható látvány kábé olyan volt, mint egy tütübe és balettcipőbe bújtatott 31 tonnás szumóbirkózó megfontolt, de meglepően kecses és váratlanul hajlékony és dinamikus tánca.

Hej vadászok, vadászok

A NATO-partnerországok katonai gépei persze hozták a formájukat, a dobhártyaszaggató hajtóműdübörgésre vágyók legnagyobb örömére. A Szu-27-es földön maradása miatt érzett csalódottságot többek között a hollandok narancs-fekete F-16-osa, a szlovák légierő pixeles festésú MiG-29-ese, egy spanyol Mirage F-1-es feledtette, no meg a rendkívül kecses és szép repülést mutató francia Rafale, ami szintén először jött Magyarországra. A nézőket igazán elkényeztető pilóták nem fukarkodtak a recsegősen szűk fordulókkal, lassú áthúzásokkal, kiengedett futóművekkel végrehajtott manőverekkel és a meglepetésszerűen kidobált, látványos infracsapdákkal.

A rendkívül nedves, párás levegőnek egyébként annyi haszna volt, hogy a vadászgépek nagy részénél rendkívül szépen megfigyelhető volt szárnyak, vezérsíkok be- és kilépő élein az úgynevezett párafelhő jelenség, a svájciak és a spanyolok nagy sebességgel áthúzó F/A-18-asai pedig egyenesen egy-egy kisebb páratölcsért, szingularitás felhőt is produkáltak. Sajnos a lakosságot kímélendő, a hangsebességet meghaladó repülés már nem divat a légibemutatókon, így hangrobbanásban nem lehetett ezúttal sem részese a közönség erre vágyó perverz kisebbsége.

A napot a hazai pálya előnyét élvező magyar Gripenek és MiG-29-esek légiharcot szimuláló bemutatója zárta, ami egyúttal ismét szomorkás hangulatba ringatta nézőket, de a résztvevőket és a szervezőket is, mivel ez volt az annak idején a szovjet államadóság ellentételezéséül kapott MiG-29-esek búcsúrepülése a közönség előtt. Azt csak remélni tudják a sokak által a legszebbnek tartott gép rajongói, hogy a 2010 végén hadrendből kivonuló gépek közül megmarad néhány, és egy-egy légishow erejéig megmutatják erejüket.

A honvédség képességbemutató műsorában két különleges festésű MiG-29 játszotta a légtérsértő agresszorokat, akiket két JAS39 Gripen "fogott el" közelharcban. A Gripeneknél kétségkívül elegánsabb, szebb formájú, fülbemászóbb dübörgésű MiG-ek utolsó szárnybillegetése sokak szemébe csalt könnyet szombaton, és a vasárnapi végső búcsún sem igen lesz ez másként.

Olvasónk, Emil péntektől vasárnapig a helyszínen van, az ő képeit az Indafotón lehet megtekinteni: