Nők motozzák a nőket Ferihegyen

2010.11.04. 17:29 Módosítva: 2010.11.04. 17:30
A szabályok szerint a stewardesseket női biztonsági őrök, a férfi alkalmazottakat, pilótákat pedig férfiak motozzák meg Ferihegyen. A nemi szervekre, tangákra, melltartókra is kiterjedő, több esetben megalázó procedúrát az uniós előírások indokolják, de a reptér szóvivője szerint ha valakivel szemben udvariatlanul léptek fel, akkor ez ellen panaszt lehet tenni. A dolgozók levele megérkezett az ombudsmanhoz.

Megérkezett Szabó Máté ombudsmanhoz csütörtökön az a panaszlevél, amelyet a Ferihegyen dolgozó pilóták és stewardessek írtak a reptéren zajló "zaklatások" miatt, közölte az ombudsmani hivatal sajtóosztálya. Egyelőre azt vizsgálják, hogy egyáltalán Szabó Máté jogkörébe tartozik-e az eset. Ha igen, akkor az ombudsman hivatalból eljárást fog indítani az esettel kapcsolatban.

Mint beszámoltunk róla, a budapesti repülőtéren dolgozó pilóták és stewardessek szerint sérti emberi jogaikat a biztonságiak kulturálatlan, zaklató bánásmódja. A biztonságiak öncélúan húzogatják a tangákat, benyúlnak a fenékbe, tapogatják a harisnyás lábakat vagy éppen "ingyenes emlővizsgálatot" tartanak - mindezt néha viccesnek szánt, de inkább megalázó beszólásokkal is kisérik.

Az egyik érintett az Indexnek azt mondta: azt az előírást legalább betartják, hogy a női alkalmazottakon a kínos vizsgálatokat női biztonsági őrök végzik, a férfiakon férfiak.  Egy neve elhallgatását kérő stewardess az MTI-nek azt mondta: többször előfordult, hogy a melltartója alá is benyúltak, azt pedig, aki szoknyában volt, akár külön szobába is elvitték, ahol "indokolatlanul szigorú" átvizsgálást hajtottak végre rajta. A schengeni térséghez tartozó európai repülőterekkel összehasonlítva ezek a biztonsági átvizsgálások a szokásosnál jóval szigorúbbak.

A szigorított ellenőrzés bevezetését az indokolta, hogy az egyik nemzetközi légügyi szervezet, az ICAO által végrehajtott teszten tavasszal megbukott Ferihegy és elvesztette biztonságos (clear) besorolását (a szervezet azóta sem ellenőrzött egyetlen más repteret sem Ferihegyen kívül). Az ICAO szakemberei akár melltartóban is becsempészhetnek lőszert, vagy egyéb, biztonságra veszélyes apró eszközöket, amelyeket a kézi fémkeresők legtöbbször nem mutatnak ki. Ezeket az ellenőröknek kellene kiszűrnie, mégpedig motozással.

A biztonságos besorolás visszaszerzéséhez Ferihegyen jelentősen szigorították az ellenőrzést. Nemcsak az utasokat vizsgálják át fokozottabban, a reptéren dolgozóknak is a biztonsági zónába (SRA) való minden belépésnél kötelező a testüregvizsgálat és motozás, amelyen a százszázalékos biztonságra kell törekedni - mondta az MTI-nek egy neve elhallgatását kérő, a repülőteret jól ismerő forrás.

Hardy Mihály a BA szóvivője szerdán még azt mondta az Indexnek, hogy testüregvizsgálatot nem végezhetnek a személyzeten, de "az intim testrészeket" adott esetben át kell vizsgálni. Csütörtökön úgy fogalmazott: az ellenőröknek teljes ruhaátvizsgálást kell végezniük, testüregmotozást viszont csak a rendőrök, és csak indokolt esetben végezhetnek. Az utasbiztonsági ellenőrök az állásukat kockáztatják, ha nem végzik el a szükséges átvizsgálást. A "kellemetlenkedés" nem munkaköri leírás, ha valakivel szemben udvariatlanul léptek fel, akkor ez ellen panaszt lehet tenni - mondta a szóvivő. Hardy Mihály szerint nincs értelme az ombudsmanhoz fordulni az ügyben, mert a biztos nem írhatja felül az uniós repülésbiztonsági előírásokat. 

Hardy szerint mára az utasok megértették és elfogadták a szigorúbb intézkedéseket, a pilótáknak és légiutaskísérőknek viszont, akik korábban ellenőrzés nélkül haladhattak át a biztonsági zónán, nehéz megszokniuk az új szabályokat.  

A minden részletre kiterjedő motozások miatt a biztonsági ellenőrök is panaszkodnak. Egyrészt sokan attól tartanak, hogy a motozás miatt valamilyen fertőzést kapnak el, másrészt ez a procedúra a reptér zavartalan forgalmát is befolyásolhatja. Mivel a szigorúan ellenőrzött zónába való minden belépésnél át kell vizsgálni az oda belépőket, sokszor óriási sorok alakulnak ki, és sokat kell várni. Emiatt többször előfordult, hogy egy járat nem tudott időben elindulni. A késés miatt a légitársaságok a reptérre hárítják a plusz költségeket.