Ödön
1 °C
11 °C

Gerontofil hangulatban indult a kampány

DeDi elemzés #1

2010.01.29. 17:00 Módosítva: 2010-01-29 17:03:36
A Demokrácia és Dilemma (DeDi) Intézet gondozásában új sorozatot indítunk, amely minden héten összefoglalja a kampány fejleményeit. A hivatalos versengés első hete a nyugdíjasok unalmas ijesztgetésével telt, illetve az MDF jelöltkereső megpróbáltatásai színesítették még.

(A címlapon szereplő kép Judy Somerville: The Old Woman And The Toad című festménye)

Múlt pénteken Sólyom László hivatalosan is kihirdette azt, amire mindenki számított: a lehetséges legkorábbi időpontban, április 11-én lesz az idei parlamenti választás első fordulója. Ezzel hivatalosan is elkezdődött a kampány. Mostantól hetente értékeljük, hogy megy a pártoknak a küzdelem a választók kegyeiért. A heti tanulmányokat a Dedi, azaz a Demokrácia és Dilemma Intézet munkatársai készítik.

Sokan nem tudják, hogy mit csinálnak április 11-én

A pártok kreatív anyagokért felelős munkatársai nem akarták rögtön az első héten ellőni legnagyobb poénjaikat. Pedig volna kit szédíteni, bőven. Úgy tűnhet, hogy minden le van zsírozva, mindent visz majd a Fidesz, de a helyzet korántsem ennyire egyszerű. A Tárki szerint 51 százalék ígéri csak, hogy biztosan elmenne szavazni. Hiába hozta ki a héten mindegyik közvélemény-kutató, hogy mennyire jól áll a Fidesz, a részvételüket biztosra ígérők, és azon belül a pártot is megnevezők aránya nagyon alacsony. (A héten közölt kutatási eredményeket itt és itt olvashatja el.)

A DeDi számításai szerint 8 millió választóból 2,6-2,8 millió szavazna a Fideszre, ez alig félmillióval több, mint ahányan 2006-ban a párt listájára szavaztak az első fordulóban (kb. 2,3 millió fő). Ami azt jelenti, hogy a párt összességében a választók 6 százalékát tudta más pártoktól (vagy az érdektelenek közül) magához vonzani az elmúlt négy évben. Látványosabb, hogy az MSZP viszont elvesztette támogatóinak a felét (számuk kb. 2,3 millióról 1,1 millió körülire apadt). A kiábrándultak nagy többsége azonban nem választott magának új kedvencet.

Lenne tehát kit megszólítani, de egyelőre nincsenek látványos kísérletek erre, legalábbis a múlt héten egyik párt sem tett ezért semmit sem. A Fidesz látványosan nem is akar, azt hazudták például, hogy náluk a kampány csak március 15-én kezdődik, holott elég kicsit sétálni Magyarország közterein, és ott lesz egy plakátjuk, vagy elég kinyitni a postaládát, és ott lesz egy szórólapjuk. Ugyanakkor elemző előrejelzésünk szerint az tényleg várható, hogy a Fidesz továbbra is halkan és szürkén kampányol.

Hiszen az említett sokszázezer kiábrándult baloldali szavazó aligha áll át a túloldalra a következő hetekben, ha erre négy év kormányzati kínlódása is kevés volt nekik. Viszont az nagyon rosszul jönne a Fidesznek, ha közülük jelentős tömeg megriadna, és mégiscsak befogná az orrát, és szavazna egyet az MSZP-re. Ezért megéri úgy csinálni, mintha nem is lenne kampány, hiszen így kevesebben mondják majd, hogy „nahát, ezek az Orbánék, már mégiscsak többek a soknál”.

Nyugdíj! Nyugdíj!

Az alig vetélkedő két nagy egyetlen látványos ügye a héten a már korábban elkezdett, nyugdíj körüli hiszti volt. A hóesés azonban ezt is betemette, a párhuzamosan kezdett és lényegében hasonló kérdésekkel operáló aláírásgyűjtési kampány fél nap alatt kifulladt mindkét oldalon.

Jellemző erre a vitára, hogy egyik párt se mondta meg, hogy mit kéne tenni a lassan összeomló nyugdíjrendszerrel, viszont mindkettő a nyugdíjasok kiéheztetésével vádolta a másikat, és azzal jött, hogy ők majd megvédik a másiktól a nyugállományba vonult szépkorúakat.

Mesterházy Attila, az MSZOSZ nyugdíjas választmányának ülésénFotó: Kollányi Péter
Mesterházy Attila, az MSZOSZ nyugdíjas választmányának ülésén
Fotó: Kollányi Péter

A kölcsönös negatív kampányból egy fokkal a Fidesz jött ki jobban. Mert azáltal, hogy az egész vita parttalan, unalmas és hasonló érvelésűvé vált, az MSZP taktikája bukott el. Ők ugyanis egy erős ijesztgetéssel (elkaszál a svéd modell – ezzel kezdődött) a tőlük elfordult, korábban nagy többségükben hozzájuk húzó időseket akarta visszaszerezni. A Fidesznek unalomba fullasztó technikája – ami az első, szürke alapon közhelyeket feliratozó plakátjukon is tetten érhető volt – itt lényegében bejött. Csak a tisztánlátás lehetőségéhez vajmi keveset adott hozzá.

Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettes és Steiner Pál, a közgyűlés MSZP-frakciójának vezetője beszélget a Fővárosi Közgyűlés ülése előttFotó: Illyés Tibor
Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettes és Steiner Pál, a közgyűlés MSZP-frakciójának vezetője beszélget a Fővárosi Közgyűlés ülése előtt
Fotó: Illyés Tibor

A 2006-os kampány ígérgetős hangulatát sikerült kicsiben feltámasztani a fővárosi közgyűlésben csütörtökön, ahol olcsó buszjeggyel villogtak a pártok. A gesztusok azonban alig vitték át a sajtó ingerküszöbét, a BKV most nem a legjobb hívószó talán.

Nem szabad hangosan gondolkozni

Mádi László fideszes képviselő egy szakmai fórumon jelezte, hogy nem tartja ördögtől valónak az ingatlanadó intézményét. A párt korábbi kommunikációjának ellentmondó mondat másnapra a politikus vesztét okozta. Nyilvánvaló, hogy Mádi szavait az MSZP felhasználta volna a kampányban, hiszen ahogy felkapták Varga Mihály svéd modellen töprengő nyilatkozatát, úgy ezen még könnyebb fogást találhattak volna.

Ugyanakkor a Fidesz gyors megelőző csapása egyik legrégebbi politikusa megbüntetésével jól mutatja, hogy mitől ennyire unalmas és közhelyes a kampány. Mostantól pláne nem mond majd senki semmit, amit a pártszékházban legalább ötször nem pecsételtek le. Így megkülönböztethető személyiségek nélküli, langyos kommunikáció várható továbbra is.

Természetesen a Fidesznek vannak rossz tapasztalatai balul elsült mondatokról, hiszen 2002-ben Kövér László köteles beszédként elhíresült félmondata, vagy 2006-ban Mikola István szinglizése komolyan hozzájárulhatott a vereségükhez. Ugyanakkor a párt politikusainak elhallgattatása lényegében az MSZP agresszív kampánya előtti meghunyászkodást jelent, hiszen inkább nem mondanak semmit, minthogy magyarázni, érvelni kelljen.

A Mádi-történet jól mutatja, hogy a fényes közvélemény-kutatások ellenére is fél a Fidesz az MSZP-től.

A hét bénázásai

Főleg nem az MSZP-nek nem jó hívószó, ami abból is látszik, hogy a párt nagy eheti bénázása éppen arról szólt, hogy most akkor mi lesz Hagyó Miklóssal. A rendőrség éppen az ő felügyelete alatt kötött szerződések miatt hallgatja ki rendszeresen a cég egykori potentátjait. Hagyó listás jó helye és egyéni jelöltsége azonban maradt, ahogy a szintén fenyegetett helyzetben lévő Molnár Gyuláé is (őt XI. kerületi polgármestersége kapcsán gyanúsíthatják meg állítólag). Az MSZP képtelen akár nyíltan melléjük állni, akár elengedni őket, viszont rendre szivárognak hírek a róluk szóló belső vitákról, és ez rendkívül kínosan fest. A Fidesznek az egész kampány alatt jól jöhet ezeknek a nyomozásoknak az emlegetése, pláne, ha tényleg lesznek a jelölteket érintő további fejlemények.

Orbán sportvezetőkkel parolázott Alcsútdobozon Fotó: Koszticsák Szilárd
Orbán sportvezetőkkel parolázott Alcsútdobozon
Fotó: Koszticsák Szilárd

A Fidesznek is kijutott kisebb bénázásokból a héten. Dzsudzsák Balázs labdarúgó leigazolása vagy nem leigazolása a kampányba elég idétlenre sikeredett, és teljesen értelmetlen nyilatkozatokkal zárult. A végső kinyilatkoztatást Orbán Viktor tette, aki azzal a sületlenséggel oldotta fel a helyzetet, hogy figyelmeztette a labdarúgót, ne kampányoljon annyira hevesen mint amennyire ő, a pártelnök - miniszterelnök-jelölt  fog. A Kósa Lajos debreceni polgármestert szerepeltető freskó felavatásával pedig nem tudott mit kezdeni sem a párt, sem pedig az érintett, így csak a gúnyolódásnak volt helye.

Izéházán induljon a hogyhívják!

Az említett, MSZP-től elforduló tömegre nagyon számító MDF nem tudott semmit sem tenni a héten, hogy vonzóbb legyen. Nem az okozhatott csapást, hogy a párt egykori miniszterelnöke, Boross Péter elhagyta a csapatot. Hanem hogy hiába kezdett úgymond szakmai kampányba Bokros Lajos a minimálbér megadóztatásának tervével, mindenki csak azzal foglalkozott, hogy melyik bukott politikus akar vagy éppen nem akar hozzájuk csapódni.

Elsősorban az SZDSZ-szel kötendő szövetség jegyében ment a névsorháború, meg Gyenesei István volt önkormányzati miniszterrel, meg Simonyi András volt amerikai nagykövettel. Most úgy tűnik, hogy Fodor Gábor volt SZDSZ elnök MDF-es lesz, az előbbiek nem lesznek azok, de semmire se mernénk fogadni. Az MDF kiürült helyi szervezetei legalább annyira küzdenek a jelöltállítással, mint az SZDSZ és az MDF nevében egyeztetető háttéremberek a névsoraikkal. Mindez nagyon hülyén veszi

Bokros sajtótájékoztató az MDF választási programjának vitaanyagáról Fotó: Kollányi Péter
Bokros sajtótájékoztató az MDF választási programjának vitaanyagáról
Fotó: Kollányi Péter

ki magát, és arra utal, hogy az osztozkodás öncél marad a szerveződő pártszövetségnél.

Kedves próbálkozás

A politikától elfordultakat balról kereső LMP sem ütött nagyot a héten, hiába utalt át kampányfőnökük nyilvánosan 3,6 millió forintot egy nyomdának. Ezzel az akcióval jelezte a minipárt, hogy valószínűleg egyedüliként tényleg be akarják tartani a választási törvényt, annyit költenek csak amennyit lehet, és ezt igazolandó minden bevételüket és kiadásukat követni lehet az interneten. A kedves gesztus önmagában nem valószínű, hogy sokakat megérintett, még akkor sem, ha ez volt a hét legértelmesebb kampányeleme. Mondjuk a verseny sem volt túl éles.

A legaktívabb kampány

A hivatalos kampányt megelőző héten volt a Jobbik utolsó nagy dobása, de a népszerűségében az MSZP-t közelítő, biztos bejutónak számító párt aktivistái ezen a héten sem pihentek. Százszámra tartanak lakossági fórumokat és egyéb rendezvényeket, csak január 29-én 26 településen van programjuk.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?