Gyöngyi
5 °C
14 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Nyolc százalékkal elégedettek lennének

2010.01.31. 19:05
A magát a lejáratódott politikai elit ellenében meghatározó, jelenleg 1 százalék körüli támogatottságú Lehet Más a Politikának tavaszig profiltisztításra és legalább félprofi kampányra lenne szüksége, hogy hozzák a parlamentbe jutáshoz szükséges öt százalékot. A kampánynyitó vegyes képet mutatott arról, hogy a párt erre képesnek tűnik-e.

Új indulóként az LMP-nek a politika működésével elégedetlen választók megnyerésére alkalmas konkrét, egyszerű és érthető  üzeneteket kell megfogalmaznia, és találnia kell olyan kamera- és pódiumképes embereket, akik az üzeneteket hitelesen tudják képviselni. A kampánynyitó rendezvény nagy kérdése az volt, hogy eldöntötte-e a párt, hogy melyik választó csoportra koncentrál, vagy továbbra is szélesebb választói tömegeket céloz. Kiválasztották-e a kulcsüzeneteiket, és vannak-e arcaik az elitellenes és zöld hevület fogyaszthatóvá tételéhez?

A helyzetet bonyolítja, hogy civil indíttatású, kis pártként az LMP-nek reális esélye csak a listáról történő bejutásra van. Ehhez nagyon sok választókerületben kell a jelöltállításhoz szükséges kopogtatócédulákat összegyűjteni: olyan kampányígéreteket kell tenni, amelyek között a városokban és vidéken jól csengők is akadnak.

Elsőként Jávor Benedek, a párt szóvivője ismertette kivonatosan az LMP programját. A főbb törekvések a már a júniusi EP-választáskor megismert három nagy témakör, a közélet tisztasága, a zöld fordulat és az esélyegyenlőség megteremtése köré csoportosulnak.

Tiszta közélet, zöld fordulat

Ekkor kezdett világossá válni, hogy az LMP nem igazán végezte el a házi feladat első felét. A szürkegazdasággal összenőtt, korrupt politikai elit leváltása, a korrupció melegágyát képező pártfinanszírozás rendbe tétele, az összeférhetetlen pozíciók halmozásának megszüntetése, az irattitkosítási mánia felszámolása, a vonatkozó törvénysértések szankcionálása fontos, de nagyon elvont célkitűzések.

Hasonlóan kemény diónak bizonyult a fenntarthatóság szinonímájaként használt zöld fordulat közérthető üzenetté redukálása is. A fenntartható fejlődést segítő adórendszer, a megújuló energiaforrásokra támaszkodó és az energiahatékonyság, a jövő iparágai irányába mozduló gazdaság, a természetvédelem, az agrárium versenyképességének és a vidék megtartó erejének erősítése, az élelmiszerbiztonság is szimpatikus célkitűzés, de nem konkrét kampányígéret.

Esélyegyenlőség

Ugyanez a helyzet a társadalmi igazságosság kérdéskörével. Az LMP szerencsére a kampány kedvéért sem enged a mindinkább elharapózó szegény- és cigányellenes indulatoknak: nem adunk "egy másik párthoz" hasonló, primitív és lebutított választ erre - mondta Jávor. "Nem engedhetünk abból, hogy a tízmillió magyar állampolgár jogilag egyenlő, hogy nem lehet köztük különbséget tenni."

A szegény régiók leszakadásának megállításához minőségi oktatásra, munkahelyteremtésre, azaz épp a leépülő közszolgáltatások erősítésére van szükség - hangzott el. A szociális segélyezés forrásai nem csökkenthetők, de a helyi közösségek bevonásával át kell alakítani az elosztás rendszerét. Szó volt még a média felelősségéről és az etnikumok kölcsönös megismerésének szükségességéről is.

A stratégia

Nem derült tehát ki, hogy mi az a 3-4 konkrét, számon kérhető ígéret, ami beugrik majd a választóhelyiségben a szavazónak, ha meglátják a lapon az LMP nevvét. Karácsony Gergely kampányfőnök elmondta, hogy az LMP stratégiája az, hogy mivel a jelöltállítás, azaz a kopogtatócédulák összegyűjtése jelenti az első, egyben legnagyobb akadályt, a párt nem a finisben, hanem a kampány elején fog sokat költeni (egy köztéri és óriásplakátkampányra). Márciusban jelennek majd meg a konkrétabb kampányüzenetek.

"Ha sikerül növelni az ismertséget, nő a támogatottságunk" - mondta Karácsony, aki a nemrégi józsefvárosi időközi választáskor kapott nyolc százalékkal már nagyon elégedett lenne. Mint mondta, ha sikerül az országos jelöltállítás és az LMP felkerül a szavazólapokra, meglesz az öt százalék. A párt példát akar mutatni azzal, hogy a kampányköltéseit folyamatosan publikálja a párt honlapján.

A kongresszus ezt követően majdnem egyhangúan megszavazta az előző nap összeállított országos listát, majd a listavezető tartott politikai beszédet. Schiffer András nagyjából összefoglalta a Jávor által elmondottakat: állampolgári kötelességnek nevezve az uralkodó "demokratikus kartell" megdöntését. Szerinte a velejéig cinikus politikának van demokratikus alternatívája: az erőszakmentes LMP, ami az élhetőbb Magyarország reményét képviseli.

Ki lesz a politikus?

Jávor és Schiffer előadói kvalitásai az elmúlt években sokat javultak, de egyelőre egyikük sem mondható a karakteres politikai személyiségnek. A sajtótájékoztatón az Index kérdésére, hogy a jelek szerint nem sikerült a lista élére közismert embereket állítani, Schiffer elismerte, hogy voltak ilyen törekvéseik, de korábbi politikusok indítása fel sem merült, eleve szűk volt a szóba jövő személyek köre, ők viszont nem kívántak politikai szerepet vállalni.