Natália
2 °C
5 °C
Index - In English In English Eng

Szanyi visszatért az állammal bizniszelő cége élére

2010.04.19. 09:41
A szocialista képviselőjelölt családi cége állami intézményektől és cégektől kap évek óta jól fizető megbízásokat. Szanyi tavaly hivatalosan is visszavette Euro Info Service Kft. vezetését. Állítása szerint kiadványai jellege - EU-s információs anyagok - miatt vannak szinte kizárólag intézményi megrendelői.

A politikus 1991-ben alapította a cég jogelődjét, és 2002-ig volt a többségi tulajdonosa. 2008 nyarán visszavette a cégvezetést, 2009 decemberében pedig a cégbírósági adatok szerint nővérétől a tulajdonosi jogokat is megszerezte – írja a Magyar Nemzet.

Az Euro Info Service Kft. az EU és más nemzetközi szervezetek kiadóhivatalának magyar ügynökségeként az OECD, a Világbank és az IMF kiadványait terjeszti. A cég üzleti kapcsolatban áll az összes, az EU-val hivatalos kapcsolatban álló állami és magánintézménnyel, kamarával civil szervezettel és pénzintézettel.

Partnerei közt található a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal, a Világgazdasági Kutatóintézet, a Magyar Posta és az Agrárgazdasági Kutatóintézet. A lap újságírójának kérdésére, hogy a megbízásokból mekkora bevétel származik, Szanyi cégénél lecsapták a telefont. A cikk megjelenése után Szanyi Tibor megkereste az Indexet, és elmondta, hogy a Magyar Nemzet megkeresésére a cég alkalmazásában álló fia reagált, elmondta, hogy a cég adatai nyilvános adatbázisokban elérhetőek, a kiadásokról és a bevételekről pedig nem kíván telefonon felvilágosítást adni.

2004-ben komoly botrányt kavart, hogy a cég úgy nyert négymilliós megbízást az agrártárca egyik pályázatán, hogy a politikai államtitkár épp Szanyi volt.  A politikus szerint hiába tartozott a kérdéses program az ő felügyelete alá, nem állt fent összeférhetetlenség, mert a céget nem ő, hanem a nővére vezette.

A Magyar Nemzet szerint ugyanabban az évben függesztette fel az EU a külügyi tárca pályázatain rendszeresen nyerő Euro Info Service részére a PHARE-pénzek kifizetését, miután kiderült, hogy Szanyi a saját számláján "pihentetett" uniós pénzeket.

"Nem 2004-ben, hanem 1994-ben függesztették fel a pénz kifizetését, de az EU számvevőszéke tisztázta a helyzetet és a felfüggesztést visszavonták" - mondta Szanyi az Indexnek. Mint mondta, "50-100 alkalommal is igaz lehetett", hogy a cég számláján pihentek a PHARE-pénzek, mivel annak idején az EU közvetlenül a cégeknek fizette ki a támogatásokat. Állítása szerint az 1991-ben alapított, azóta uniós információs anyagokat terjesztő cégét - melynek partnerei a kiadványok jellegéből fakadóan elsősorban költségvetési intézmények - minden évben vizsgálja az EU luxemburgi számvevőszéke, és eddig sosem találtak problémát.