Aladár, Álmos
2 °C
12 °C

Na és akkor hová költözzön a kormány?

2011.06.24. 00:24
A Fidesz és a KDNP közös országgyűlési határozati javaslatban kezdeményezi, hogy a kormány 2014-ig költözzön ki az Országgyűlés épületéből, a Parlament előtti tér pedig kerüljön az állam kizárólagos tulajdonába és kezelésébe. A nagy kérdés az, hogy hová menjen a kabinet, erre azonban nem tér ki a javaslat. Megszavaztatjuk hát olvasóinkat, hol legyen az új objektum. A lehetséges helyszínek közt van, amelyikkel már előző kormányok is kacérkodtak, és vannak föld alatti, vidéki, sőt határon túli helyszíneink is.

A Duna-part a Lágymányosi hídtól délre

BNAGZ20110423443

Előnyök:

  • Az 5-ös metró egyik megállóhelye lehetne az új kormányépület.
  • Gyorsforgalmi sáv is létrehozható a parlament felé a rakpart meghosszabbításával.
  • Jó az összeköttetés a reptérrel.
  • A megnövekedett forgalom nem a belső részeket terhelné.
  • Új, impozáns városközpont alakulhatna ki a Boráros tértől a Lágymányos híd déli részéig húzódó területen.
  • Már az előző Orbán-kormány is álmodott ide kormányzati negyedet.

Hátrányok:

  • Hülyén nézne ki a baromi nagy üres területen egy új kormányépület.

Kossuth téri mélygarázs

mlygarzs

Előnyök:

  • Csak egy pluszszinttel kellene bővíteni az amúgy is tervezett mélygarázst.
  • Közel van a Parlament, így gördülékeny maradna a kormányzati munka.
  • Érvényét vesztené végre a régi mondás, miszerint „Fölmegyek a miniszterhez”.
  • Magyarország bombázása esetén is zavartalanul folyhatna a kormányzati munka. (A kormány költözéséről szóló javaslat egyik beterjesztője, Balsai István a térátalakítás jelentőségét az 1944. végihez hasonlította.)
  • Tökéletes biztonságban és elszigeteltségben dolgozna a kormány.

Hátrányok:

  • Sötét.

Déli pályaudvar

D MTZ20110331008

Előnyök:

  • Jó tömegközlekedés (piros metró).
  • A négyes metró megépítésével párhuzamosan akár meg is szűnhet a Déli pályaudvar, szerepét a Kelenföldi pályaudvar veheti át.
  • A környéket még vonzóbbá teheti a fejlesztés.

Hátrányok:

  • Budáról a telített hidak miatt körülményes lenne a kapcsolattartás a Parlamenttel, legalábbis autóval.
  • Túlzottan drága és bonyolult építészeti megoldást igényelne. (Hacsak nem a jelenlegi állomásépületet használná a kormány.

Budavári Palota

IMG 1934

Előnyök:

  • Közel van a köztársasági elnök palotája, így Schmitt Pál még inkább motorja lehet az ország átalakításának.
  • A Nemzeti Galériát be lehetne költöztetni a Városligetbe tervezett múzeumi negyedbe, így a művészet szerelmeseinek nem kellene átbumlizniuk a város másik végébe.
  • A várbeli palotanegyed egyben kormányzati negyed is lehetne.

Hátrányok:

  • Csak a rossz műszaki állapotú várbuszokkal lehetne feljutni a kormányhoz, ezek pedig folyton kigyulladnak és/vagy lerobbannak.
  • Siklóval is föl lehetne jutni, de ott meg sort állnak a turisták, és amúgy is drága.

A pozsonyi vár

C FRI20030906005

Előnyök:

  • Oldódna az ország fővároscentrikussága.
  • Jó üzenet lenne a határon túli magyaroknak.
  • A gyakorlatban is meg lehetne mutatni, hogy Schengen óta tényleg légiesek a határok.
  • Bebizonyíthatnánk, hogy nemcsak cukrászdát lehet nyitni Bécsben, hanem kormányépületet is Pozsonyban.

Hátrányok:

  • Megfelelő ingatlant kellene találni a jelenleg az épületben működő Szlovák Nemzeti Múzeumnak, valamint a Szlovák Nemzeti Tanács reprezentációs termeinek.
  • Nagy valószínűséggel diplomáciai feszültségeket okozna Magyarország és Szlovákia amúgy sem felhőtlen viszonyában.

Esztergom

Fotó: legifoto.hu
Fotó: legifoto.hu

Előnyök:

  • Bátorító üzenet lenne a nyolcmillió ember által lakott magyarországi vidéknek.
  • Már a rendszerváltás után megígérték Esztergomnak, hogy az ország decentralizálása jegyében odaköltözik az Alkotmánybíróság, mégsem történt semmi.
  • A város végre nemcsak a botrányok miatt kapna országos figyelmet.
  • Az esztergomiak talán újra megszeretik fideszes expolgármesterüket, Meggyes Tamást, ha ő jelentené be a döntést.

Hátrányok:

  • Pénzhiány miatt éppen a napokban szűnik meg a városban a helyi tömegközlekedés.

Nyugati pályaudvar környéke

cimlap01

Előnyök:

  • Egy egész kormánynegyedet fel lehet ide húzni, elég elkérni a tervdokumentációt Gyurcsányéktól.
  • Nagyrészt a MÁV tulajdonában van, így nem kell nagy értékű, magánkézben lévő ingatlanokat vásárolni.
  • Közel van a Parlament épületéhez.
  • Jó a tömegközlekedés (kék metró).

Hátrányok:

  • Nehéz lenne megmagyaráznia a Fidesznek, hogy miért alkalmas mégis a terület azok után, hogy az előző kormány tervét elvetették, sőt Budai Gyula, a Fidesz Keller Lászlója is vizsgálódik az ügyben.
  • A közvetlen szomszédságban sok a leromlott állagú épület.
  • Túlzottan terheltek Budapest belső útjai, a Váci úton szinte minden napszakban dugó van.

Tőzsdepalota, volt MTV-székház

tozsdepalota 03

Előnyök:

  • Közel van a Parlament.
  • Nem állna végre üresen Budapest egyik legszebb épülete.

Hátrányok:

  • Nehéz lenne kivásárolni belőle azt a céget, amelyik 2006-ban, éppen a tévéostrom évében megvette, hogy luxusirodaházat alakítson ki benne.
  • Rossz ómen az, hogy tüntetők 2006-ban megostromolták, és az előtte lévő szovjet hősi emlékmű se mutat valami jól egy esetleges kormányépület mellett.

Pécsi Magasház

DVETT20080207052

Előnyök:

  • A kormány kifejezhetné eltökéltéségét a vidéki Magyarországgal szemben.
  • Végre megoldódhatna a több mint húsz éve lakatlan 25 emeletes épület ügye.
  • Az épület már magasságával tiszteletet parancsolna.
  • Egy befektetői csoport ugyan fantáziát lát az épületben, de az elmúlt húsz évben már vagy tucatnyi meg nem valósult terv volt a hasznosításra.

Hátrányok:

  • Baromi ronda.

Flórián udvar

florian udvar

Előnyök:

  • Közel van az Index szerkesztőségéhez.

Hátrányok:

  • Közel van az Index szerkesztőségéhez.

Hová költözzön a kormány?

  • 3385
    Pozsonyi Vár
  • 3352
    Kossuth téri mélygarázs
  • 2670
    Pécsi Magasház
  • 881
    Duna-part a Lágymányosi hídtól délre
  • 758
    Esztergom
  • 617
    Tőzsdepalota, volt MTV-székház
  • 594
    Flórián udvar
  • 488
    A Nyugati pályaudvar környéke
  • 423
    Budavári Palota
  • 273
    Déli pályaudvar

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!